نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد: بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

کرونا خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز ،نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ تا یک سال پس از بهبودی در معرض فزاینده خطر ابتلا به دیابت هستند.

متخصصان آمریکایی دریافتند: افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند در مقایسه با گروه کنترل، ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

متخصصان تاکید کردند: بیماری کووید-۱۹ باعث می‌شود بسیاری از افراد با عواقب طولانی مدت آن برای سلامتی روبرو شوند و باید برای یک عمر با آن دست و پنجه نرم کنند که این امر نگران کننده است.

در این بررسی اطلاعات بیش از ۱۸۱ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ با بیش از ۴.۱ میلیون نفر دیگر که در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ به این بیماری مبتلا نشده بودند مورد مقایسه قرار گرفت. همچنین این داده‌ها با اطلاعات ۴.۲۸ میلیون بیمار دیگر که در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تحت درمان قرار گرفته بودند، مقایسه شد.

متخصصان اظهار داشتند: ابتدا تصور می‌شد افزایش خطر ابتلا به دیابت تنها در میان افرادی است که عوامل خطرزای دیابت مانند چاقی در آنها وجود دارد؛ اما یافته‌ها نشان داد که این خطر در همه گروه‌ها مشهود است. در واقع خطر ابتلا به دیابت پس از بهبودی کووید-۱۹ در تمامی گروهها حتی افرادی که فاکتورهای خطرزای دیابت در آنها مشاهده نشده است، وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از ABC NEWS، به گفته متخصصان چندین نظریه مطرح است که نشان می‌دهد چگونه کووید خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، اگرچه هیچ کدام از آنها ثابت یا رد نشده‌اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار