رییس اتحادیه صنف خبازان گرگان گفت: تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها یکی از دلایل صف‌های طولانی مردم برای تهیه نان است.

تعطیلی خودسرانه نانوایی ها یکی از دلایل صف های طولانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، ازدحام و صف‌های طولانی در مقابل نانوایی ها، گلایه بسیاری از شهروندان را در پی داشته است.

برخی از شهروندان مدت زمان انتظار در صف‌های طولانی نان را ۴۵ دقیقه تا یک ساعت اعلام کردند.

حمید مقیمی رییس اتحادیه صنف خبازان گرگان در این باره می‌گوید: یکی از دلایل صف‌های طولانی مردم برای تهیه نان، تعطیلی خودسرانه برخی از نانوایی هاست به طوری که آن‌ها یک روز کامل بدون دلیل نان پخت نمی‌کنند.

او گفت: در صورت گزارش و مشاهده مردمی و کارشناسان، برخورد بدون اغماض در مورد این دسته از نانوا‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته مقیمی گران شدن اقلامی مانند برنج و ماکارونی باعث شده تا مردم بیشتر از نان برای سفر‌های خود بهره ببرند.

او گفت:همچنین دلیل دیگر گران شدن خوراک دام است که برخی از دامداران برای تغذیه دام خود روزانه تعداد زیادی نان تهیه می‌کنند.

رییس اتحادیه صنف خبازان گرگان می‌گوید: سهمیه آرد خبازی متخلف به نانوایی مجاور برای پخت داده می‌شود.

او گفت: برای جلوگیری از تخلف نانوایی‌ها ۲ روز است که با همکاری جهاد کشاورزی، اصناف، فرمانداری و قرارگاه ۱۷ ربیع الاول بازدید‌ها مستمر، همه روزه و نامحسوس شده است.

مقیمی گفت: نانوایی‌هایی که سهمیه آرد بالاتری دارند پخت صبح و عصر دارند و نانوایی‌هایی که سهمیه آرد کمتری دارند فقط عصر‌ها پخت می‌کنند.

او گفت: از سال ۹۳ افزایش سرانه آرد نداشتیم و این موضوع کشوری است و نامه نگاری‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

او گفت: میزان توزیع آرد بین خبازان به منطقه پر جمعیت و کم جمعیت آن بستگی دارد و به برخی از نانوایی‌ها از ۶ تا ۲۵ کیسه در روز هم می‌رسد.

مقیمی گفت: اگر نانوایی نان را به تعداد بالا به سوپر مارکت‌ها عرضه کند تخلف است و از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده چنین موردی و یا تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها را به شماره ۲۱۰۳۴ ۳۲۱،  اتحادیه خبازان، ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت استان گزارش کنند.

رییس اتحادیه صنف خبازان مرکز گلستان در مورد وزن نان می‌گوید: وزن خمیر چانه ۴۷۵ گرم است که پس از پخت به حدود ۴۰۰ گرم باید برسد و بالاترین وزن چانه ۵۷۰ گرم است که پس از پخت وزن آن مقداری کاهش می‌یابد.

او گفت: طی یکی دو روز آینده وضعیت خبازی‌ها بهتر خواهد شد.

محمدرضا افشار سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان نیز در این باره گفت:سهمیه آرد نسبت به ۲ ماه گذشته کم نشده است و جای نگرانی در حوزه آرد وجود ندارد چرا که ما ذخیره گندم به اندازه کافی داریم.

او گفت:در فروردین حدود ۱۰۰ تن آرد مازاد بین واحد‌های خبازی توزیع شده است.

افشار می‌گوید:طی جلسات متعددی که برگزار شده است مشخص شد که آرد به موقع تامین می‌شود، اما نظارت‌ها نسبت به گذشته به خوبی انجام نمی‌شود و طی آخرین تصمیمات مقرر شد که نظارت‌های مردمی را فعال کنیم.

او گفت:طی روز‌های آینده نانوایی‌ها باید ساعت شروع و پایان و حتی سهمیه پخت را به صورت نوشته در مقابل نانوایی اعلام کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار