رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌اولی‌ها، گفت: روزه اولی‌ها به علت گذراندن دوران رشد به توجه بیشتر والدین نیاز دارند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌اولی‌ها/ خوراکی‌های مفید برای نوجوانان روزه‌دار

به گزارش گلستان ۲۴؛ فرهاد لشکربلوکی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تغذیه مناسب نوجوانان در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند و به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود دارند بر اساس تکلیف دینی باید با رعایت اصول و نکات تغذیه ای روزه کامل بگیرند.

وی با بیان اینکه نوجوانان هنگام روزه داری باید از مصرف زیاد مواد شیرین و قندی در وعده سحری اجتناب کنند، افزود: مصرف این مواد سبب افت قند خون در طول روز شده و توانایی یادگیری آنها در طول روز را کاهش می دهد.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه روزه اولی‌ها به علت گذراندن دوران رشد به توجه بیشتر والدین در ماه رمضان نیاز دارند و تاکید کرد: رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است لذا والدین باید منابع خوب پروتئینی مانند انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات را در وعده غذایی نوجوانان بگنجانند.

لشکربلوکی بر لزوم دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در گروه سنی نوجوانان حداقل در دو وعده سحر و افطار تاکید کرد و یادآور شد: نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پر کننده معده هستند که این گونه مواد غذایی به ویژه در ایام روزه‌داری نباید مصرف شود.

وی تاکید کرد: نوجوانان در ایام روزه داری باید از منابع غذایی حاوی آهن و روی، ویتامین A ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خون سازی نقش دارند به میزان کافی استفاده کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در ادامه به توصیه های تغذیه ای و بهداشتی ویژه بیماران قلبی و عروقی اشاره کرد و توضیح داد: در مجموعه روزه داری و رعایت برنامه غذایی صحیح با کاهش عوامل خطر مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی های خون و عدم استعمال سیگار موجب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود اما در مورد کسانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند موضوع متفاوت است و این افراد برای روزه داری حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.

لشکربلوکی با بیان اینکه بیماران قلبی باید به تداخلات دارو و غذا توجه کرده و به توصیه های پزشک معالج خود به طور دقیق عمل کنند تصریح کرد: بیمارانی که دچار گرفتگی رگهای قلب هستند و دارو مصرف می کنند از آنجایی که عدم مصرف دارو در زمان مقرر، زندگی آنها را به مخاطره می‌اندازد نباید روزه بگیرند، روزه داری این افراد منوط به دستور پزشک با توجه به شرایط اختصاصی بیمار است.

وی با بیان اینکه بیماران قلبی و عروقی که باید برای کنترل بیماری خود به طور منظم و در ساعات معینی در وسط روز دارو مصرف کنند باید از روزه داری پرهیز کنند، ابراز داشت: بیماران قلبی که سابقه جراحی یا استنت‌گذاری دارند با مجوز پزشک معالج منعی برای روزه داری ندارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار