حجت‌الاسلام گرزین گفت: اگر تقوا براساس قرآن، احادیث و روایات اهل بیت (ع) باشد به معنای مسئولیت پذیر بودن، دغدغه انسان‌های دیگر را داشتن و نجات دادن انسان‌ها از منطقه گناه است.

تقوای واقعی به معنای مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌مندی برای نجات انسان‌ها است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، حجت‌الاسلام «عباسعلی گرزین» در مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین، حضرت علی (ع) اظهار کرد: در گذر زمان و به علت برخی کوتاهی‌ها و برداشت‌های انحرافی و ... معانی برخی مفاهیم دستخوش تحولات سطحی شده و تبدیل به یکسری ترجمه نازل و بدون عمق شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: براساس روایات زمانی که حضرت ولیعصر (عج) ظهور می‌کنند کانه دین جدیدی می‌آورند اما اینگونه نیست، اسلام کامل‌ترین و جامع‌ترین دین است و قرار هم نیست امام زمان (عج) دین جدیدی بیاورد بلکه قرار است اسلام را به طور کامل پیاده کند.

 

وی افزود: قرآن همان قرآن و اصطلاحات و مفاهیم نیز همان است اما معانی تغییر یافته لست. این اتفاق در اثر گذشت زمان، برخی کوتاهی‌ها و خودمحوری‌ها، خودمجتهد پنداری‌ها، خود عقل کن پنداری‌ها و برداشت های انحرافی شاهد ترجمه ناقص و یا تبدیل آن به یکسری ترجمه سطحی، نازل و بدون عمق هستیم.

 

حجت‌الاسلام گرزین گفت: برای همین است که بخشی از مردم از این ترجمه ناقص، سطحی و نازل گریزانند یا به همین سطح از دانسته‌ها و ترجمه ناقص از معارف دینی اکتفا کردند. بنابراین آن تحولی که باید در جامعه و انقلاب درونی که باید در وجود همه مردم شکل بگیرد اتفاق نمی‌افتد در نتیجه مردم نسبت به تکالیف خود آگاهی کامل پیدا نمی‌کنند.

 

وی با اشاره به برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب در باب موضوعاتی مانند تقوا، انفاق و عفو گفت: تقوا به معنای پوشیدن زرهی در برابر گناه نیست که اگر اینگونه بود، تقوای فردی می‌شد که فایده چندانی هم برای جامعه ندارد. اما اگر تقوا براساس قرآن، احادیث و روایات اهل بیت (ع) باشد به معنای مسئولیت پذیر بودن، دغدغه انسان‌های دیگر را داشتن و نجات دادن انسان‌ها از منطقه گناه است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: تقوای فردی و اینکه صرفا انسان خوبی باشیم بدون اینکه برای جامعه فایده‌ای داشته باشیم، همان گوشه گیری، انزوا و عزلت است که اتفاقا در قران کریم مورد مذمت قرار گرفته است.

 

وی درباره معنای واقعی انفاق گفت: انفاق صرفا کمک کردن به نیازمندان نیست بلکه انفاق یعنی اینکه ببینیم در جامعه دینی، چه خلاهایی وجود دارد تا پول و سرمایه خود را برای پر کردن این خلاها به کار بگیریم.

 

حجت‌الاسلام گرزین ادامه داد: واژه عفو به معنای گذشت از خطاها و اشتباهات و گناهان دیگران است اما معنای واقعی آن گذشت از لغزش‌های غیرعمدی است و گرنه افرادی که عناد و دشمنی دارند یا تعمدا خلافی انجام‌ می‌دهند عفو نصیب‌شان نخواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار