در تقویم نجومی تابستان امسال، بارش شهابی پرساووشی، جدایی سیاره ناهید از برجیس، خورشید گرفتگی حلقوی و خسوف غیرمرئی پیش بینی شده است.

تقویم نجومی تابستان۹۵/ از بارش شهابی پرساووشی تا خسوف غیرمرئی

به گزارش گلستان24،مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتور ایران در خصوص رویدادهای نجومی تابستان ۱۳۹۵ گفت: در تابستان امسال رویدادهای نجومی همچون بارش شهابی پرساووشی، جدایی سیاره ناهید از برجیس، خورشید گرفتگی حلقوی و خسوف غیرمرئی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه در مردادماه ۲ رویداد نجومی به وقوع می پیوندد،  افزود: در روز۵ شنبه، ۲۱ مردادماه بارش شهابی پرساووشی رخ خواهد داد.

به گفته وی، بارش شهابی پرساووشی ( که برخی با حذف حرف "‍پ" به اشتباه از آن برساووشی یاد می کنند) بهترین بارش سالیانه است که در این تاریخ انتظار می رود  بین ۶۰ تا ۹۰ شهاب مشاهده شود.

عتیقی با اشاره به رویداد نجومی دیگر که در مردادماه رخ می دهد، اظهار کرد: همچنین در روز شنبه یازدهم مردادماه، خورشید گرفتگی حلقوی رخ می دهد؛ این پدیده در انتظار ساکنان شرق سواحل افریقای مرکزی ، گابون، کنگو، تانزاینا و ماداگاسکار است و در اقیانوس هند پایان می یابد.

وی افزود: این گرفت در ساعت ۹ و ۸ دقیقه صبح آغاز می شود و در کشور ما قابل مشاهده نیست.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران در خصوص رویداد های شهریورماه سال جاری عنوان کرد: در روز شنبه ۶ شهریور، ملکه آسمان یا سیاره ناهید در ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه نیمه شب، به میزان ۴ دقیقه کمان با غول منظومه شمسی سیاره برجیس جدایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این روز می توان گفت کمترین فاصله زاویه بین دوسیاره قابل مشاهده با چشم غیر مسلح خواهد بود.

عتیقی گفت: بنابراین متوقع هستیم در شامگاه ۶ شهریور این دو جرم را به قدری به هم نزدیک ببینیم که برای تفکیک و عکسبرداری از آنها نیاز به دوربین دو چشمی نجومی یا تلسکوپ داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در روز جمعه ۲۶ شهریور، رویداد نجومی خسوف غیرمرئی یا همان ماه گرفتگی نیم سایه در ساعت ۱۷ و ۵۵ دقیقه به وقت جهانی رخ خواهد داد.

منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار