با تحریک آمریکا صورت گرفت؛

پایگاه صدای آمریکا (VOA) با انتشار گزارشی از تحقیق و تفحص سنای افغانستان در رابطه با حمایت ایران و روسیه از طالبان سخن به میان آورده است.

اقدام سنای افغانستان درباره روابط ایران و طالبان/ «نفوذ بدخواهانه»!

به گزارش گلستان24، پایگاه صدای آمریکا (VOA) با انتشار گزارشی از تحقیق و تفحص سنای افغانستان در رابطه با حمایت ایران و روسیه از طالبان سخن به میان آورده است.

سنای افغانستان درباره روابط ایران و طالبان

در این گزارش آمده است: «سنای افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که روابط نظامی طالبان با ایران و روسیه را مورد تحقیق و بررسی قرار خواهد داد.

 

گفته شده است که مسکو با کمک و تجهیز نظامی طالبان به دنبال جلوگیری از گسترش نفوذ داعش و گروه های وابسته به آن در افغانستان و بازداشتن آن ها از تهدید کشورهای آسیای مرکزی است.

 

ایران نیز به پناه دادن نیروهای طالبان در مناطق مرزی متهم شده است. ایران این اتهامات را رد کرده و عنوان کرده است رابطه نزدیکی با دولت افغانستان دارد. یکی از مقامات ایرانی در این رابطه می گوید: "گزارش ها درباره حضور عناصر طالبان در ایران بی پایه و اساس است. ایران رابطه ای برادرانه با کابل دارد که بر اساس منافع مشترک شکل گرفته است."»

 

این گزارش پس از آن منتشر می شود که چند روز گذشته فرمانده ارشد آمریکا و ناتو در افغانستان نسبت به آنچه که وی از آن به عنوان «نفوذ بدخواهانۀ» ایران، روسیه و پاکستان نام برده، در مورد آیندۀ ثبات افغانستان هشدار داده و می‌گوید، این تحرکات تمامی تلاش های جامعۀ بین المللی در جهت تثبیت وضعیت کشور جنگ‌زده افغانستان را تهدید می‌کند.

 

ژنرال جان نیکلسون، در یک مصاحبۀ مطبوعاتی در تشریح وضعیت افغانستان و نقش کشورهای دیگر در ارتباط با تشکل های ستیزه گر و تروریست در داخل افغانستان، اعلام کرد که نگرانی اصلی در حال حاضر کشورهایی هستند که نه تنها این تشکل‌ها را تقویت می‌کنند، بلکه در خاک خود زمینه‌ای فراهم می‌کنند که آنها با فراغ بال بتواند فعالیت کنند.

 

او با بیان این که «هرگونه اقدام خارجی در جهت تقویت ستیزه گری به ادامۀ جنگ دامن می‌زند،» گفت «۸۷ درصد مردم افغانستان معتقدند که طالبان برای حکومت کردن خوب نبود... آنها جایگاهی در میان مردم ندارند و باعث می شوند منطقه هرگز به ثبات نرسد.»

 

 

 


منبع : جام

ارسال نظر

آخرین اخبار