وزارت بهداشت سلامت مردم را قربانی سیاسی‌کاری می‌کند؟

در حالی که کارشناسان و متخصصان تغذیه خواستار حذف روغن پالم از تمامی مواد غذایی هستند، وزارت بهداشت می‌گوید که استفاده از این روغن تنها در لبنیات خطرناک است و در بسیاری از خوارکی ها قابل استفاده است، در همین راستا نیز دولت مذاکراتی برای ورادات بیشتر پالم از مالزی انجام داده است.

دیپلماسی پالمی در راستای رکود اقتصادی

به گزارش گلستان24، نخستین بار در مرداد ماه سال 93 وزیر بهداشت در اقدامی که از سوی کارشناسان تغذیه شجاعانه نیز توصیف شد از برخی تخلفات در صنایع لبنی پرده برداشت و ماجرای روغن پالم و جایگزین شدن این چربی صنعتی با چربی شیر را رسانه‌ای کرد. بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، وزارت بهداشت موضع محکمی در برابر این مسئله گرفت و اعلام کرد که با متخلفان به شدت برخورد خواهد کرد و واردات این روغن کاهش خواهد یافت.

سلامت مردم

اما در سفر رئیس جمهور به کشور مالزی در 16 مهر امسال، دولت و به تبع آن وزارت بهداشت، مواضع جدیدی در قبال این موضوع اتخاذ می‌کنند و رئیس جمهور با اعلام این موضوع که «مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، گفت: برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیأتی از طرف مالزی به ایران هستیم.»

با گذشت زمان و طبق توافقات صورت گرفته بین حسن روحانی و نخست وزیر مالزی؛ در اول آبان ماه، مصطفی محمد وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی، وارد تهران شده و با شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار کرده و بیان می‌کند: «من اینجا هستم تا تصمیمات مهمی را که رهبران دو کشور، یعنی رئیس جمهور ایران و نخست وزیر مالزی در تاریخ هفتم اکتبر اتخاذ کرده‌اند، پیگیری کنم.»

روغن پالم چیست؟

نعمت الله مسعودی، عضو انجمن علمی طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در تعریف این روغن می‌گوید: روغن پالم در واقع روغن یک نوع درخت نخل است که بیشتر در جنوب شرق آسیا وجود دارد، این روغن نسبت به بقیه روغن‌های گیاهی مرغوبیت پایینی دارد اما به دلیل اینکه در حجم بالایی تولید و قیمت آن ارزان تر تمام می شود، تمایل به استفاده و واردات آن نیز بیشتر است.

وی افزود: اسیدهای چرب و اشباع شده این روغن هیدروژنه زیاد و به گونه‌ای است که سبب انسداد قلب و عروق و نوعی از سرطان‌ها می شود و همان‌طور که می دانید هم اکنون شایع ترین علت مرگ و میر در کشور ما بیماری‌های قلبی و عروقی است.

 

وزیر بهداشت: روغن پالم؛ بدترین نوع چربی صنعتی را دارد

حسن هاشمی، وزیر بهداشت در توضیح این روغن گفت: وزارت بهداشت به هیچ کارخانه‌ لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده چراکه از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.

وی به دنبال رسانه ای شدن استفاده از روغن پالم در برخی از محصولات لبنی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است و در این مورد با کسی شوخی نداریم، تصریح کرد: از اینکه به مردم راست بگوییم نباید پشیمان باشیم.

ادامه مصرف روغن پالم در لبنیات

نعمت الله مسعودی، عضو انجمن علمی طب سنتی در خصوص حذف روغن پالم از لبنیات کشور گفت: در برخوردهایی که داشته‌ام در بسیاری جاها مشاهده می‌کنم که این روغن هنوز به طور کامل از لبنیات کشور حذف نشده است اما این موضوع نیاز به تحقیق و تایید بیشتری دارد.

رئیس سازمان غذا ودارو: موارد مجاز روغن پالم/ عضو انجمن علمی طب سنتی: استفاده از روغن پالم در هیچ موردی مجاز نیست

رسول دیناروند درباره موارد مجاز استفاده از روغن پالم توضیح داد: استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی در چند مورد مجاز است که شامل تولید روغن های سرخ کردنی، تولید مینارین(خامه قنادی) و مارگارین(کره گیاهی) و نیز تولید برخی بستنی ها است.

مسعودی، عضو انجمن علمی طب سنتی، در واکنش به صحبت های دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص حذف نشدن این روغن از بستنی، خامه قنادی و کره گیاهی گفت: زمانی که صنعت سلامت با اقتصاد و سیاست گره می خورد، پراکنده گویی و تناقض اتفاق می افتد؛ چطور می شود که روغن پالم از لبنیات به طور کامل حذف شود اما از موادی مثل بستنی، کره گیاهی و خامه قنادی کنار گذاشته نشود؛ در حالیکه ضرر استفاده از روغن پالم در بستنی و خامه قنادی به اندازه استفاده از آن در مواد لبنی است.

رونمایی از تصمیم جدید دولت در خصوص واردات روغن پالم

در 16 مهرماه سال جاری، حسن روحانی در سفر به مالزی و در دیدار با نخست وزیر مالزی  از سرمایه گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع غذایی حلال حمایت می‌کند. اما  گویا سیاستگذاری‌‌ها پیش از سفر رئیس‌جمهور ایران به مالزی انجام شده بود. دیپلماسی روغن در روابط دو کشور از جداول گمرک وضعیت دیگری را نشان می‌داد.

خیلی پیش‌تر از انجام سفر، نوک پیکان نمودار واردات پالم، به سمت بالا جهت‌گیری شد و ظرف یک‌سال واردات این محصول با افزایش دو برابری مواجه شد. اما رونمایی از این تصمیم ایران در نشست مشترک مطبوعاتی حسن روحانی با «محمد نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی در 16 مهر سال جاری انجام شد. 

نخست وزیر مالزی: ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان روغن پالم است

«نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی نیز در نشست خبری مشترک با  حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، به روغن پالم، محصول استراتژیک این کشور اشاره کرد و گفت: در مورد روغن پالم که کالای مهمی برای مالزی است مذاکره کردیم و من به آقای روحانی تاکید کردم که بیش از 500 هزار نفر در مالزی در این صنعت فعالیت می کنند و ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان روغن پالم بوده است.

نخست وزیر مالزی: افتتاح دفتر منطقه ای شورای روغن پالم مالزی در تهران

وی گفت: با اطمینان براساس یافته های مستحکم علمی مطمئن، این روغن سالم و ایمن است و مزایای مثبت تغذیه‌ای دارد .

نجیب تون رزاق اعلام کرد: من تصمیم گرفتم وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی در نزدیک ترین زمان به ایران سفر کند و همچنین دفتر منطقه ای شورای روغن پالم مالزی (ام.پی.او.بی) را در سه ماهه اول سال آینده میلادی را در تهران افتتاح کنیم. 

رئیس‌جمهور: علاقه به سرازیری سرمایه گذاری‌ها به کشور در شرایط پسا برجام

رئیس‌جمهور با بیان اینکه منتظر سفر هیأتی از مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های روغن پالم از لحاظ سلامتی هستیم، گفت: ما علاقه‌مندیم در شرایط پسابرجام و پساتحریم که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی به سمت ایران سرازیر شده، مالزی هم در بخش‌های مختلف حضور داشته باشد.

وی افزود: ما همچنین تصمیم داریم سال 2016 میلادی را به سال تحرک در توسعه و تقویت روابط مشترک در حوزه های اقتصادی ، سیاسی ، علمی و فرهنگی مبدل کنیم.

دولت سلامت مردم را هم فدای دیپلماسی می‌کند؟

رویکرد دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی را می‌توان رویکردی دانست که در آن تلاش فراوانی برای ارتقاء سطح روابط با کشورهای مختلف جهان صورت گرفته است. بر همین مبنا دولت یازدهم سعی کرده است با انواع مشوق ها و تسهیلات متعدد به جلب رضایت کشورها و دولت ها این روند را تسهیل کند.

نمود عینی این رویکرد را می توان در موضوع هسته ای و مذاکرات مرتبط با آن اشاره کرد به برجام هسته ای ختم شد. در جریان مذاکرات هسته ای و فرایند اجرای برجام، دولت یازدهم و کابینه روحانی تلاش فراوانی برای تسریع در روند اجرای برجام صورت داده که این سرعت عمل باعث شد برخی از خطوط قرمز نظام نظیر اجرای گام به گام برجام مورد خدشه قرار گیرد و در نهایت به شکست مذاکرات و برجام ختم شود.

این رویکرد تعارف و تمجید از کشورهای اروپایی در جریان برجام و تحولات پس آن باعث شد در موارد متعدد منافع ملی مورد تهدید و یا حتی خدشه قرار گیرد

دفاع حسن روحانی، رئیس جمهور از پالم و تلاش وی برای استفاده ابزاری از این ماده برای ارتقاء روابط فی ما بین در حالی است که یکی از برنامه های وزارت بهداشت اساسی وزارت بهداشت برای ارتقاء سلامت کشور حذف روغن پالم از برنامه غذایی مردم است.

پالم باید به طور کلی از صنایع غذایی کشور حذف شود

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران در خصوص حذف موردی این روغن از صنایع غذایی کشور گفت:  مصرف روغن پالم در کشور مالزی شاید به دلیل تناسب با مزاج آن ها، مجاز باشد؛ به این صورت که در مالزی آب و هوای گرم کمک می کند که این روغن در بدن مردم آن منطقه رسوب زیادی نداشته باشد اما واردات این روغن به کشور ما بدون در نظر گرفتن اقلیم و مزاج افراد سبب انسداد جگر، طحال و قلب و عروق می شود.

وی افزود: طب سنتی می گوید میوه های هر اقلیم متناسب با آن سرزمین و مردم است و واردات آن در کشور ما با اقلیم متفاوت مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد.

حال باید دید وزارت بهداشت به عنوان متولی دفاع از سلامت مردم موضع مشخصی در این خصوص خواهد گرفت و از واردات و استفاده این روغن مضر در صنایع غذایی جلوگیری می‌کند یا این داستان فدای سیاست‌بازی‌های دولت و بده بستان‌های فی میابین خواهد شد. 

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار