نظارت و کنترل رفتار انگلیسی‌ها/نفوذ ایران در یمن ارتباطی به کری و جبیر ندارد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: در برابر هر بدعهدی و خلف وعده در برجام موضع قاطع خود را حتما اعمال کرده و با کسی در این خصوص رودربایستی نخواهیم داشت و از منافع کشور و نظام دفاع خواهیم کرد.

دربرجام با کسی رودربایستی نداریم

به گزارش گلستان24، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص ادعای روز گذشته جان کری وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه با ایران درباره یمن گفت‌وگو داشته و مدعی نفوذ ایران در یمن شده، اظهار داشت: ما هیچ مذاکره‌ای با طرف آمریکایی در هیچ موضوعی به غیر از برجام نداشته‌ایم و نداریم و مسائل منطقه موضوع مذاکره ما با آمریکا نبوده و نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه

* بحث نفوذ ایران در یمن اگر وجود دارد به کری و الجبیر ارتباطی پیدا نمی‌کند

وی افزود: مواضع ما در یمن روشن است و فکر می‌کنیم دخالت و تجاوز خارجی وضعیت یمن را به وضعیت پیچیده و بغرنج امروز و از نوع جنایات بشری تبدیل کرده است. آوارگان، گرسنگی و قحطی با قطع حملات و بمباران‌های رژیم آل سعود باید متوقف شود و همواره از گفت‌وگوهای گروه‌های یمنی با یکدیگر بر سر میز مذاکرات حمایت کرده و خواهیم کرد.

قاسمی درباره نفوذ ایران در یمن تصریح کرد: این ربطی به دیگران ندارد. دخالت‌های بی‌جا در منطقه است که برای خوشایند دیگران ممکن است اظهارنظراتی را مطرح کنند. نفوذ اصولا حضور نیست و نفوذ به تاریخ، فرهنگ و گذشته‌های دور برمی‌گردد و ربطی به دیگران ندارد.

وی تاکید کرد: بحث نفوذ ایران در یمن اگر وجود دارد به کری و الجبیر ارتباطی پیدا نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزیر خارجه عربستان باید بیاموزد که از حمایت از تروریسم و ترویست‌ها دست بردارد و به دولتش هشدار بدهد که وضعیت وخیمی در انتظارشان خواهد بود. در صورت ادامه استفاده از نیروهای تروریستی همانطور که این مشکل برای دیگران در جهان رخ داد که از تروریسم حمایت کردند و امروز خودشان قربانی هستند باید این هشدار را مدنظر قرار دهد و درباره رابطه معنوی ایران با دیگر کشورها منطقه و روابط ایران، منطقه و جهان اسلام صحبتی نکند.

*سفرای جدید ایران در سوریه و عمان در حال طی مراحل اداری

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی گفت که سفرای ایران برای سوریه و عمان نامگذاری شده و مراحل طبیعی و سیر اداری کار خود را دنبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در اسرع وقت سیر و مراحل اداری را طی کند و هر چه زودتر در سفارتخانه‌های ایران در مسقط و دمشق مستقر شده و وظایفشان را انجام دهند.

* تبعه فرانسوی که در کویر لوت ناپدید شده

به گزارش خبرنگار فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره ناپدید شدن تبعه فرانسوی در کویر لوت ایران نیز عنوان کرد: این خبر درست است. یک تبعه فرانسوی به عنوان توریست به ایران سفر می‌کند و در منطقه توسط آژانس‌ها و مقامات محلی به ایشان توصیه شده که به نقاطی سفر نکند و ایشان به آن نقاط خاصی که خودش از قبل شناسایی کرده بود سفر می‌کند و بعدا خبری از ایشان دریافت نمی‌شود. پیگردهای زیادی در این زمینه انجام شده و دو دولت با هم در این زمینه در تماس هستند. احتمالی که توسط ارگان‌های ذیربط داده می‌شود این است که در کویر لوت دچار حادثه‌ای شده باشد.

* گام بزرگی در لبنان برداشته شد

خبرنگاری با اشاره به معرفی کابینه جدید لبنان درباره روند آتی روابط تهران و بیروت سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره عنوان کرد: وضعیت کنونی در لبنان را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌شود که هم می‌تواند این کشور را از ثبات و جایگاه بهتری برخوردار کند و این کشور بتواند در عرصه منطقه‌ای و با همسایگان خود تعاملات و نقش بهتری را ایفا کند.

وی افزود: گام بزرگی در لبنان برداشته شده و تشکیل دولت در این کشور می‌تواند در ارتقای وضعیت و جایگاه این کشور حتما موثر باشد و به پیشبرد منافع ملی این کشور در درون و برون از این کشور کمک کند.

*مواضع ایران در قبال مناقشه قره‌باغ ثابت و روشن است

خبرنگار دیگری درباره بازسازی مسجدی در قره‌باغ توسط مهندسان ایران سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه از صحت و سقم این خبر اطلاعی ندارم.

وی افزود: تا خبر موثقی در این زمینه وجود نداشته باشد اظهارنظر درباره آن درست نیست. مواضع ما درباره مناقشه قره‌باغ روشن است و تغییری در مواضعمان نداریم و ثابت است و به مواضع خودمان ادامه خواهیم داد.

* تصویب آیسا خلاف و عهدشکنی جدی بود/با کسی رودربایستی نخواهیم داشت

به گزارش فارس، خبرنگاری از قاسمی سؤال کرد اگر در نشست آتی کمیسیون مشترک رای بر نقض برجام توسط آمریکا داده نشود آیا مسیرهای حقوقی برای ما باز خواهد بود؟ که وی گفت: در وضعیت کنونی آنچه که اتفاق افتاد این بود که با عدم امضای قانون آیسا در نهایت دستورات توسط کری صادر شد و بخش‌هایی از این تحریم که با برجام منافات داشت مستثنی شد و ما الان به لحاظ عملی و تئوریک در وضعیت قبلی هستیم؛ ولی به هر حال تصویب آیسا از نظر ما خلاف و عهدشکنی جدی بود و بر همان اساس گفتیم برخورد خواهیم کرد و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم و  تصمیماتی اتخاذ شد و این وضعیت ادامه می‌یابد.

وی افزود: در آینده ببینم روند تحولات چگونه خواهد بود که بر همین اساس تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد.موضع ما مشخص است در برابر هر بدعهدی و خلف وعده و عهدشکنی موضع قاطع خود را حتما اعمال خواهیم کرد و با کسی در این خصوص رودربایستی نخواهیم داشت و از منافع کشور و نظام دفاع خواهیم کرد.

* امیدواری به بازگشت ثبات به حلب

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره خروج شبه نظامیان از حلب و اینکه آیا دولت سوریه با همراهی ایران تلاشی برای معاوضه زخمی‌های فوعه و کفریا با این شبه نظامیان داده است؟ گفت: بحث حلب و سوریه پیچیدگی خاصی دارد. اگرچه تکلیف بحث آزادی حلب تا حدی زیادی روشن است، ولی وجود تعداد زیادی از مردم عادی که در محاصره قرار داشتند، چه در حلب و چه در سایر نقاط و احتمالا گروه‌های تروریستی که در آنجا حضور دارند و تلاش برخی کشورها این بود که این گروه‌ها را سالم از آنجا خارج کرده و حفاظت کنند، وضعیت دشواری وجود داشت که مورد رایزنی کشورهای موثر در بحث سوریه بود و دولت سوریه نیز در این بحث‌ها حضور داشته است.

وی با اشاره به حضور روز گذشته نماینده پوتین در تهران، عنوان کرد:‌ نماینده پوتین با دو مقام ایرانی دیدار کرد و اجلاس سه جانبه را در مسکو خواهیم داشت و سعی ما این است که بتوانیم با توجه به نقش هر کدام از کشورها و تاثیراتی که می‌توانند داشته باشند به نحو مطلوبی درباره همه آنهایی که در محاصره قرار داشتند چه به عنوان زخمی، آواره و افراد مورد محاصره گروه‌های تروریستی، فضا را مناسب کنند نه در حلب بلکه در سایر نقاط سوریه خارج شوند و به نقاط امن‌تر منتقل گردند و امکان کمک رسانی فراهم شود.

قاسمی افزود: سعی کشورهایی چون روسیه و ایران و حتی ترکیه این است که بتوانیم به تفاهماتی در عمل برسیم که با پیچیدگی‌های زیادی مواجه است و چندان ساده نیست، ولی آرزو دارم این مسئله هر چه زودتر اتفاق بیفتد و سنگ ریزه‌هایی که از بحث حلب باقی است به پایان برسد و حلب وضعیت نهایی خود را پیدا کند و گامی برای ثبات و آرامش در حلب و سوریه داشته باشیم و از آلام مردم در این منطقه و سایر شهرها بکاهیم.

* رفتار انگلیسی‌ها تحت کنترل و نظارت است

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات مداخله جویانه ترزا می نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران عنوان کرد: در پی اظهارات برخی مقامات انگلیسی، دو بار رئیس نمایندگی انگلستان در تهران به وزارت خارجه احضار شدند و وزارت خارجه اعتراضات شدید خود را در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس بیان کرد.

وی افزود: مواضع لازم از سوی مقامات عالی‌رتبه اتخاذ شد و آنچه که لازم بود توسط وزارت خارجه با احضار سفیر انگلیس در تهران در نوبت اول و احضار کاردار در نوبت دوم به دلیل عدم حضور سفیر در تهران انجام و اعتراض لازم اعلام شد.

قاسمی با بیان اینکه رفتار آنها تحت کنترل و نظارت ماست و اظهارات آنها را رصد می‌کنیم و بهنگام و در صورت نیاز برخورد خواهد شد.

* بحث کاهش روابط مطرح نیست

خبرنگار دیگری درباره بحث کاهش رابطه ایران و انگلیس که توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده سوال کرد که وی در این باره عنوان کرد:‌ مباحث مجلس و نمایندگان همیشه محترم است و ما شنوا هستیم.

وی افزود: ممکن است بین برخی نمایندگان چنین زمزمه‌هایی باشد، ولی رسما چیزی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در سیاست کلی نظام و وزارت خارجه پیرو منویات نظام چنین بحثی مطرح نیست، اظهار داشت: ممکن است در مسائل جهانی و بین‌المللی گهگاهی اظهارنظرات و اقداماتی توسط برخی کشورها صورت گیرد که به تناسب نوع صحبت و اقدام صورت گرفته، دولت جمهوری اسلامی و وزارت خارجه اقدام لازم را انجام می‌دهد.

قاسمی ادامه داد: آنچه باید و لازم بود انجام شد و ما به وظیفه ذاتی خود در کشور و وزارت خارجه عمل کردیم.

وی درباره احضار سفیر ایران در لندن به وزارت خارجه انگلیس نیز عنوان کرد: آنچه در مورد دعوت از سفیر ما در لندن صورت گرفت درباره موضوع سوریه و حلب بود که پاسخ آنها داده شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: طی روزهای گذشته از طریق نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و نمایندگی‌های خارجی در تهران مشاوره و رایزنی‌هایی انجام و نظرات منطقه و کشورهای خارج از منطقه شنیده شد.

به گفته وی ایران به عنوان قطب اساسی در مسائل منطقه، عمدتا مورد مشورت و رایزنی سایر کشورها قرار دارد و قرار می‌گیرد.

* نشست و گفت‌وگو به معنای تفاهم صد در صدی در همه موضوعات نیست

خبرنگاری درباره تاثیر تحولات حلب بر روابط ایران و ترکیه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: با ترکیه از ابتدا در بحث سوریه در مقاطعی کمتر و در مقاطعی بیشتر شاید اختلاف سلیقه و نظر داشتیم، ولی هیچ وقت مانع این نبوده که به عنوان دو کشور همسایه صحبت نکنیم و تماس نداشته باشیم.

وی افزود: طی روزهای اخیر تماس‌های زیادی بین وزیر خارجه ترکیه و ایران برقرار بود و تماس و رایزنی مکرر و دائمی درباره مسائل سوریه انجام شد که به نظرم کارساز و مفید بود و به اجلاسی رسیدیم که قرار است فردا برگزار شود و امیدوارم این اجلاس مواضع ما را برای هم روشن‌تر کند و نقاط اشتراک بیشتری را داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: الزاما نشست و گفت‌وگو به معنای تفاهم صد در صدی در همه موضوعات نیست و نخواهد بود. چه بین ایران و ترکیه و چه بین ایران و سایر کشورها. سعی می‌کنیم واقعیات منطقه را تا جایی که می‌توانیم به آنها تفهیم کنیم که در مسیر بهتری قرار گیرند و دچار برخی خطاها و لغزش‌ها نشوند و حرف‌های طرف ترک را نیز خواهیم شنید.

وی افزود: این نشست‌ها مبارک است و می‌تواند برای صلح و امنیت و دوستی در منطقه مفید و کارساز باشد.

* پیشنهاد ترکیه

خبرنگار دیگری درباره پیشنهاد ترکیه برای استفاده از ارزهای ملی در مناسبات تهران و آنکارا سؤال کرد که وی گفت: نفس موضوع که کشورها با پول ملی خود مبادلات را انجام دهند کاری سودمند است. این کار نیازمند پیش زمینه‌هایی است که باید صورت گیرد و کار زودهنگام و با یک تصمیم و نشست و برخاست نخواهد بود.

وی افزود: ما آمادگی خود را اعلام کردیم و در صورتی که اراده جدی باشد و از مرحله سخن عبور کنیم می‌توانیم در این زمینه بحث و بررسی کرد ولی نیازمند زمان است.

*آذربایجان نبایست هیأت صهیونیستی را می‌پذیرفت

خبرنگار دیگری درباره سفر نتانیاهو به باکو و اینکه ایران واکنشی در این زمینه نشان نداد، سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: این موضوع داخلی آذربایجان است ولی بهرحال شاهد شیطنت‌ها و رفتار رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم که سعی می‌کند با برخی اقدامات خود و انجام اینگونه سفرها در روابط بین کشورهای منطقه و اسلامی خلل ایجاد کند و عموما حضور و وجود آن در برخی نقاط مخرب است و نقش تخریبی داشته است و در همین چارچوب می‌توان این سفر را تفسیر کرد.

وی افزود: تصور ما این بود که آذربایجان نبایست این هیأت را می‌پذیرفت، چون حسن نیتی از سوی رژیم صهیونیستی وجود ندارد و می‌تواند در روابط آینده آذربایجان با برخی کشورهای اسلامی ایجاد مشکل و خلل کند.

قاسمی یادآور شد: بهرحال آذربایجان کشوری مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد، ولی باید هوشیار باشد که در دام سیاست‌های صهیونیستی تل‌آویو قرار نگیرد.

* نشست سه‌جانبه ابتکار و ایده ایران

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه که قرار است در سطح وزرای خارجه فردا (سه‌شنبه) در مسکو برگزار شود، گفت: این نشست با طراحی، ابتکار و ایده ایران پا گرفت که به دلایل پیچیدگی و حساسیت شرایط حلب زودتر از توافق اولی و فردا برگزار می‌شود.

قاسمی همچنین عنوان کرد: طی روزهای آینده، رفت و آمدها، تماس‌ها و رایزنی‌های تلفنی و ارتباطات دیپلماتیک را بین تهران و مسکو و پایتخت‌هایی که مورد نیاز ما در این برهه باشد، خواهیم داشت.

* سفر آمانو به تهران/رایزنی تلفنی کری و ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره سفر روز گذشته یوکیا آمانو به تهران و اینکه آمانو پیام خاصی را برای آمریکا و 1+5 داشت؟ افزود: سفر آقای آمانو در چارچوب ارتباطات و رایزنی‌های مستمر ما با ‌آژانس انجام شد.

وی گفت: در این سفر در مود وضعیت کنونی و آتی برجام و همکاری‌های ایران و آژانس بحث و گفت‌وگو شد و مطلب خیلی خاصی نبود که آقای آمانو بخواهد پیغامی را منتقل کند.

قاسمی همچنین به اظهارات آمانو مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و رضایت کامل از این موضوع داشته، اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف و کری درباره برجام نیز اظهار داشت: با توجه به وضعیتی که در سنای آمریکا پیش آمد و مصوبه سنا در مورد قانون آیسا تماس‌هایی انجام و تذکرات لازم،‌ تبادل‌نظرها و رایزنی‌هایی صورت گرفت.

* برای هر وضعیتی آمادگی‌های لازم را داریم

به گزارش فارس، خبرنگار دیگری از قاسمی پرسید که ایران چه واکنشی را در آینده به بدعهدی آمریکا در نقض برجام نشان خواهد داد؟ که وی گفت: از ابتدای تفاهمات و مذاکراتی که در برجام داشتیم، مثل هر قرارداد دیگری که ممکن است بین دو شرکت در جهان امضا شود برای شقوق و وضعیت‌هایی که ممکن است پیش بیاید، پیش بینی‌های لازم را داشتیم و طراحی‌های به موقع و به جای خود را انجام دادیم و جای نگرانی ندارد.

وی افزود: امروز هم برای هر وضعیتی در کشور، آمادگی‌های لازم وجود دارد و کشور طراحی‌های خود را داشته و خواهد داشت و به تناسب وضعیت آنچه که پیش بیاید می‌توانیم به کارمان ادامه دهیم یا اقدام متقابل را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در دستورالعملی که توسط رئیس جمهور به آقایان صالحی و ظریف ابلاغ شد، راهکارهای مشخصی پیشنهاد شده و دستگاه‌های ذیربط اقدامات خود را به تناسب وضعیت کنونی آغاز کردند.

قاسمی گفت: در رصد وضعیت آتی باقی خواهیم ماند تا ببینیم در طرف‌های مقابل چه عکس‌العملی به وجود می‌آید و چگونه می‌‌توانیم این مسیر را طی کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بحث برجام را بحثی چندجانبه خواند و افزود: کسی نمی‌تواند به تنهایی آن را نادیده بگیرد. کشورهای گوناگون از نظر نگاه و نوع رابطه با ایران و در بحث برجام در مجموعه مذاکره کنندگان حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را طی یکی دو هفته گذشته اعلام کردند.

* سیاست‌های روشن و واضح ایران در منطقه

وی درباره تحرکات در منطقه علیه ایران و تاثیر آن بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز گفت: سیاست‌های ایران در منطقه روشن است و مواضع ایران در قبال مسائل منطقه و جهانی روشن و واضح است و نیازی به پنهانکاری ندارد. ما مرتب و مکرر در خصوص مناطق پیرامونی، همسایگان و مجموعه منطقه صحبت کردیم.

قاسمی ادامه داد: آنچه به عنوان نگرانی مطرح می‌کنند تصوری واهی و خیال پردازی بیش از اندازه‌ای است که در وضعیت کنونی تا به نظر من هدایت شده و طبیعی است که با توجه به شکست‌هایی که برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مسائل پیرامونی ما داشتند بر این وضعیت و گفتمان شتاب داده و بر آن افزودند و تکرار می‌کنند که این تاثیری بر سیاست‌های ما نخواهد نداشت.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: آن چیزی که درباره ایران می‌گویند اگر آیینه‌ای در برابر خودشان بگذارند و گذشته خودشان را ببینند می‌توانند به صورت آشکار ببینند که مقصر شرایط منطقه و جهان کنونی چه کشورها و قدرت‌هایی هستند و وضعیت وخیم کنونی در برخی نقاط منطقه ناشی از چه خطاهای استراتژیکی است که دیگران انجام داده‌‌اند.

وی گفت: این یک نوع فرافکنی و مواضع تبلیغاتی است که صورت می‌‌دهند.

* کمک‌رسانی به همه نقاط سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره امدادرسانی و کمک رسانی به مردم سوریه و حلب اظهار داشت: موضع ما در قبال سوریه موضع جدیدی نیست و تکرار مواضع گذشته است.

وی افزود: هنوز بر وضعیت انسانی در سوریه و حلب تأکید داریم و نگرانی‌های عمده‌ای از وضعیت انسانی،آوارگان، آتش بس و کارشکنی‌هایی که توسط تروریست‌ها در حلب صورت گرفته، هستیم و امیدواریم این وضعیت طی روزهای آینده به جای مشخصی برسد و تکلیف حلب بتواند حل شود.

قاسمی گفت: دیروز امیدوار بودیم باقی‌مانده‌هایی که در حلب و نقاطی از سوریه حل شود که متاسفانه با شلیک و اقدامات تروریستی برخی گروه‌های مشخص که از سوی کشورها و گروه‌های مشخصی در منطقه و بیرون منطقه حمایت می‌شوند، در این وضعیت یک شکنندگی ایجاد و کار متوقف شد. امیدواریم این وضعیت ادامه یابد و کمک رسانی به حلب و سایر نقاط سوریه انجام شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه‌ داد: در برخی نقاط دیگر سوریه وضعیت وخیم‌تری هست. برای ما فرقی نمی‌کند همه جای سوریه را می‌نگریم امیدواریم وضعیت به گونه‌ای پیش برود که جامعه بین‌المللی، سازمان‌‌های بین‌المللی و ایران کمک‌ رسانی‌های لازم را در اسرع وقت داشته باشند.

وی گفت: اقدامات اولیه را توسط هلال احمر آغاز کردیم و کمک های قابل توجهی طی روزهای گذشته به سمت حلب و برخی نقاط سوریه حرکت کردند که امیدواریم به دست نیازمندان برسد. امیدواریم آنهایی که در راستای شکنندگی وضعیت موجود تقلا می‌کنند به خاطر وضعیت انسانی تغییر موضع بدهند.

قاسمی افزود: امیدواریم با تلاشی که در کشورهای موثر منطقه هست این اتفاق در حلب و سایر نقاط سوریه رخ دهد.

* سفر فرستاده‌ای از کویت به ایران

خبرنگاری درباره اعلام آمادگی کویت برای مذاکره با ایران به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: شنیده‌ایم کویت علاقه‌مند است فرستاده‌ای را به ایران اعزام کند و با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. اینکه چه حد نمایندگی شورای همکاری یا کشور دیگری را داشته باشد، اطلاعی ندارم.

وی موضع ایران در قبال کشورهای همسایه را مشخص خواند و افزود: در برابر هر گام مثبت و مفید و سازنده‌ای که از جانب این کشورها برداشته شود، قطعا پاسخ مثبت از جانب ایران دریافت خواهند کرد. فعلا تاریخ مشخصی را درباره چنین سفری را ندارم، ولی احتمال آمدن مقامی از کویت به تهران شنیده شده و بهتر است منتظر بمانیم و ببینیم وضعیت چگونه پیش خواهد رفت.

* تظاهرات هدایت شده مقابل سفارت و سرکنسولگری ایران در آنکارا و استانبول

وی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری تجمعات مقابل سفارت و سرکنسولگری ایران در آنکارا و استانبول و اینکه گفته شده این اعتراضات از سوی حزب حاکم در ترکیه ساماندهی شده بود و اینکه آیا این مورد ارتباطی به تعویق سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به ترکیه دارد؟ عنوان کرد: چند تظاهرات غیرمتعارف و نسنجیده در آنکارا و استانبول مقابل سفارت و سرکنسولگری ایران انجام شد. این تجمعات بدون اطلاع قبلی پلیس و در ساعتی غیرمتعارف برگزار شد.

وی با یاداوری این نکته که البته این تظاهرات کنترل شده بود و آسیبی به سفارت ایران وارد نشد، عنوان کرد: ما روز بعد سفیر ترکیه در تهران را احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به وی اعلام کردیم. 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تظاهرات‌های کوچک‌تری پس از آن در آنکارا و استانبول وجود داشت که پلیس ترکیه با درایت از سفارتخانه و کنسولگری ما مراقبت کرد، اظهار داشت: ولی ما مراتب اعتراض خود را به دولت ترکیه اعلام کردیم.

قاسمی اضافه کرد: تصور ما این است که این تظاهرات‌ هدایت شده و توسط افراد، احزاب و گروه‌های خاص در مجموعه منطقه صورت گرفت و این تلاش وجود داشت که این تظاهرات را بدون دلیل و منطق و توجیهی و به بهانه مسئله حلب در برخی کشورهای دیگر گسترش دهند.البته تظاهرات در ترکیه مقابل سفارتخانه روسیه هم برگزار شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای سعی داشتند که فضا را در ترکیه علیه ایران تخریب و اذهان را مشوش کنند، اظهار داشت: اینکه از چه پایگاه و منبعی تغذیه و یا هدایت می‌شدند برای ما روشن است و اطلاعات کافی در این زمینه وجود دارد.

* علل تعویق سفر جهانگیری به ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به لغو سفر معاون اول رئیس جمهوری به ترکیه که قرار بود امروز انجام شود و سفری دو روزه بود، گفت: این سفر از قبل نهایی شده بود و هیات مقدماتی ما کارهای لازم را انجام داده بود،‌ولی با توجه به چند موضوع از جمله سفر رئیس جمهوری به سه کشور قفقاز و آسیای میانه ظرف روزهای آینده و یکی دو ماموریت اداری که هیأت دولت به آقای جهانگیری واگذار کرد و یکی دو موضوع دیگر، نهایتا دیروز تصمیم گرفتیم که این سفر را انجام ندهیم و با طرف ترک صحبت کردیم و به اطلاع آنها رساندیم و تفاهم کردیم که این سفر در زمان مناسب دیگری انجام شود.

وی گفت: بعضی رسانه‌ها به اشتباه از واژه «لغو» استفاده کردند که اصلاح شد و گفتیم که به زمان مناسب دیگری موکول شده است و امیدوارم در موعد مقرر این سفر انجام شود.

* نشست کمیسیون برجام در سطح معاونان

در پاسخ به سؤالی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در آینده نزدیک و اینکه آیا نگاه اروپا با ایران درباره بدعهدی آمریکا در نقض برجام یکسان است و اینکه آیا نماینده‌ای از دولت جدید آمریکا در نشست حضور خواهد یافت؟ گفت: مواضع اروپا در این زمینه تا حد زیادی روشن است، اروپایی‌ها با توجه به نوع همکاری‌هایشان با ایران، خیلی با تحریم‌ها موافق نبودند و تحریم‌ها در پی تحریم‌ها به آنها تحمیل شد.

وی افزود: اروپایی‌ها علاقه‌مند به ادامه روابط هستند. برداشتم این است با هر نوع اخلال در برجام مخالفند، هم به دلیل حضورشان در برجام هم به دلیل منافعی که اروپا دارد و هم به دلیل آگاهی از مواضع و پایبندی ایران به برجام دارند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: برداشت من این است که اروپا خواهان استمرار برجام و علاقه‌مند به همکاری است و هیچگونه موافقتی با ایجاد خلل در برجام نخواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه هنوز موانعی برای اروپایی‌ها وجود دارد، گفت: باید تلاش کرد این موانع کمتر شود.

قاسمی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک با اشاره به نامه ظریف به موگرینی در این زمینه، اظهار داشت: در مقطع کنونی تشکیل این نشست در سطح معاونان خواهد بود و در اینکه فردی از دولت بعدی آمریکا شرکت خواهد کرد، اطلاعاتی وجود ندارد و بعید می‌دانم تا شروع به کار دولت جدید زمان هست و فکر نمی‌کنم در این برهه که کمیسیون تشکیل شود نیازی به حضور آنها باشد. اگرچه می‌توانند به عنوان ناظر در تیم دولت فعلی فردی از سوی دولت بعدی حضور داشته باشد.

* عصبانیت آنهایی که پیش‌بینی‌شان در سوریه اشتباه از آب در آمد

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره اظهارات اوباما در خصوص حضور مستشاری ایران در سوریه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه عنوان کرد: وضعیتی که در سوریه در جریان بود بر خلاف پیش بینی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بود. چنین تصوری از وضعیت امروز سوریه وجود نداشت، تصور می‌کردند در سال اول می‌توانند حاکمیت را سرنگون کرده یا به تمامیت ارضی این کشور خدشه وارد کنند.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی سوریه وضعیت جدیدی است. حلب در وضعیت نهایی خود قرار گرفته و دولت اسد و ارتش سوریه توانستند با قدرت تمام در یکی دو ماه گذشته در حلب با جدیت تمام کار کنند و سرنوشت حلب را به گونه دیگری رقم بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: طبیعی است کسانی که پیش‌بینی‌شان اشتباه از آب درآمده و وضعیت کنونی را نمی‌پسندند عصبانی باشند و به دنبال فرافکنی، تغییر معادلات و روند دیگری در سوریه باشند و صحبت‌هایی که از سوی برخی سران و مقامات غربی و حتی کشورهای منطقه درباره حلب و مواضع ایران و سایر کشورها بیان شده، از این ناحیه می‌بینیم.

قاسمی افزود: آنها در وضعیت دشوار تصمیم‌گیری قرار دارند و نهایتا باید به گونه‌ای عملکرد غلط و ضعیف خود را در مورد سوریه توجیه کنند، لذا به دنبال محمل می‌گردند که آن را متهم کنند که وضعیت را در سوریه تغییر دهند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: با توجه به اینکه عصبانیت آنها مشخص است خیلی نباید آنها را جدی گرفت چون خود آنها از وضعیت موجود و شکستی که گروه‌های تروریستی که توسط این کشورها تجهیز مالی و تسلیحاتی شدند، عصبانی هستند و این شکست بزرگی برای آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدوارم سوریه بتواند نقطه‌ای برای سرکوب جدی‌تر تروریسم در منطقه و نقطه عطفی برای حذف و کمرنگ شدن پدیده شوم تروریسم باشد.

* پیش‌بینی الان نابهنگام است

به گزارش فارس، خبرنگار دیگری پیش‌بینی قاسمی از سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران را جویا شد که وی گفت: پیش‌بینی درست نیست که سیاست خارجی ترامپ را قضاوت کنم. آقای ترامپ انتخاب شده و کارش را در آینده شروع می‌کند. تیمی را شکل داده و عناصر کلیدی آن مشخص است و می‌شود حدس و گمان‌هایی زد ولی با توجه به مواضع حزب جمهوریخواه و خود آقای ترامپ قضاوت بابهنگام است.

قاسمی افزود:‌باید صبر کنیم تا حدی زمان بگذرد تا پیش‌بینی کنیم. باید صبر کرد و دید چه اتفاقی می‌افتد و قضاوت درباره ترامپ خیلی زود است.

* مناسبات تهران و مسکو

وی درباره روابط ایران و روسیه با بیان اینکه وضعیت ما روشن است، افزود: روابط ما روابط خوبی است و اینکه در آینده دیگران می‌توانند در این وضعیت تاثیرگذار باشند با توجه به جایگاه و استقلال ایران با قاطعیت می‌گویم آنچه که تصمیم گرفته می‌شود در تهران است و تصمیم‌گیر ما هستیم و براساس وضعیت آتی جهان می‌توانیم سیاست خود را تغییر دهیم یا کار دیگری صورت دهیم.

*پیشقدم در برهم زدن برجام نخواهیم بود

خبرنگار دیگری از قاسمی پرسید بعد از قانونی شدن مصوبه کنگره آیا هیأت نظارت بر برجام نشست برگزار خواهد کرد و آیا تصمیمات در این هیأت را با طرف‌های دیگر 1+5 به جز آمریکا در میان خواهیم گذاشت؟ که وی اظهار داشت: نقض برجام از جانب ایران نداریم و بارها گفته‌ایم که به برجام متعهدیم و بر تعهدش باقی خواهد ماند، مگر اینکه دیگران راه دیگری را پیش بگیرند و به بیراهه بروند.

وی افزود: ایران به تعهدی که با دیگران دارد باقی خواهد بود مگر اینکه دیگران پیشقدم شوند. ما پیشقدم در برهم زدن برجام نخواهیم بود.

قاسمی گفت: هیأت نظارت بر برجام به طور دائم در رصد برجام و اتفاقات 1+5 و آمریکاست و به تناسب وضعیت اگر اخلالی ایجاد شود، واکنش خواهد داشت و نشست‌ها به هنگام پیگیری خواهد شد و در صورت بروز هر گونه اخلال و نارسایی در بحث برجام سیاست‌های مقتضی اتخاذ خواهد شد و اقدام هم صورت خواهد گرفت که در زمان مقتضی و به موقع می‌تواند اعلام شود یا نشود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این هیأت و مجموعه مقامات کشور بر این موضوع حساسیت دارند و آن را به عنوان بحث ملی دنبال می‌کنند.

وی درباره هماهنگی با سایر اعضای 1+5 بدون آمریکا اظهار داشت: الزاما تصمیمات ما می‌تواند اعلام شود یا نشود. ما براساس وضعیتی که پیش رو داریم تصمیم می‌گیریم و آنها می‌توانند مطلع شوند که ما در چه مسیری حرکت خواهیم کرد.

*پیشقدم برای تخریب، عهدشکنی و اخلال در برجام نخواهیم بود

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره پیشران هسته‌ای سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما پیشقدم برای تخریب، عهدشکنی و اخلال در برجام نخواهیم بود. آنچه که تصمیم می‌گیریم در هیأت عالی نظارت بر برجام به تناسب اقداماتی است که ممکن است از سوی طرف مقابل اتفاق بیفتد و به تناسب آن برخورد قاطع و محکمی را خواهیم داشت و در این هیچ تردیدی نداریم.

وی افزود: در صورتی که اخلال و کارشکنی باشد به تناسب اقدام ما می‌تواند اقدام قاطع تر و کوبند‌ه‌تری باشد. اینکه دیگران آن را ژست سیاسی و حرکت تبلیغاتی می‌دانند، بحثی تبلیغاتی است که باید به آن توجه نداشته باشیم.

* اقدام جدی و به جای روحانی

خبرنگاری درباره اینکه دستور طراحی برای پیشران هسته‌ای باید زودتر صادر می‌شده اشاره کرد و نظر قاسمی را پرسید که وی این را بحثی فنی خواند که باید از سازمان انرژی اتمی سؤال شود.

وی افزود: آنچه توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است، یک اقدام جدی و به جایی بود که زمان مناسبی اتخاذ شده و براساس رهنمود و تصمیمات هیأت عالی نظارت بر برجام صورت گرفته است و مباحث فنی که باید زودتر یا دیرتر انجام می‌شد را باید از سازمان انرژی اتمی سوال کنید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری‌های ایران و آژانس و اینکه در تولید پیشران هسته‌ای از همکاری آژانس استفاده کنیم هم گفت: طبق برجام و توافقات با آژانس ایران می‌تواند از حقوق خود در آژانس استفاده کند و به تناسب نیازها و ضرورت‌ها و امکانات از همکاری‌های غیربومی هم می‌توانیم استفاده کنیم.

* تبلیغ ایران هراسی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت که تلاش صهیونیست‌ها این بوده که در عادی سازی روابط ایران با جهان اخلال ایجاد کنند و ایران هراسی را تبلیغ کنند.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار