400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف خطاب به روحانی

400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف در نامه‌ای خطاب به روحانی تصریح کردند اقداماتی همچون واردات کشتی از کره‌جنوبی، ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای و واردات تراکتور از چک همچون ریختن آب سردی بر پیکر جامعه جوان مهندسی است.

واردات کشتی و تراکتور مانند ریختن آب سردی بر پیکر جامعه جوان مهندسی است

خبرگزاری فارس: واردات کشتی و تراکتور مانند ریختن آب سردی بر پیکر جامعه جوان مهندسی است

 

به گزارش گلستان24، 400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف و برخی از دانشگاه‌های تهران به نمایندگی از جامعه علمی و صنعتی کشور در نامه‌ای خطاب به روحانی بیان داشتند: اقداماتی چون امضای قرارداد برای واردات کشتی از کره جنوبی، ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای و واردات تراکتور از جمهوری چک، تحویل مدیریت و کنترل بندر چابهار به هند همچون ریختن آب سردی بر پیکره جامعه جوان مهندسی کشور است. طبق آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی یکی از وزرای دولت شما، سالانه 150 میلیارد دلار خسارت مالی مهاجرت دانش آموخته ایرانی است که در جیب کشورهای دیگر می‌رود.

در ابتدای این نامه آمده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی شعارهایی را برای سال انتخاب کرده‌اند که اغلب آن‌ها در سال‌های اخیر ریشه در مسائل اقتصادی داشته و اوج این نام‌گذاری‌ها و تعیین اهداف، در سال حاضر با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بوده است. در شعارهای انتخاباتی حضرتعالی همواره شاهد تأکیدات فراوان شما بر اولویت‌دهی به اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، رفع بیکاری و رفع رکود بوده‌ایم که جای تقدیر و تشکر دارد. اما به نظر می‌رسد چنین روحیه و دیدگاهی در بدنه تصمیم‌ساز دولت، در حوزه صنعت وجود ندارد.

در ادامه این نامه اظهار شد: اقداماتی چون امضای قرارداد برای واردات کشتی از کره جنوبی، ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای و واردات تراکتور از جمهوری چک، تحویل مدیریت و کنترل بندر چابهار به هند و ... همچون ریختن آب سردی بر پیکره جامعه جوان مهندسی کشور است. طبق آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی یکی از وزرای دولت شما، سالانه 150 میلیارد دلار خسارت مالی مهاجرت دانش آموختگان ایرانی است که در جیب کشورهای دیگر می‌رود.

400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف بیان شد: در رابطه با همین موضوع واردات کشتی از کره جنوبی، این را باید لحاظ کرد که صنعت کشتیرانی ایران در سال‌های بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که عدم اعتماد به صنعت کشتیرانی داخل، جدای از خروج 650 میلیون دلار سرمایه از داخل کشور، این شبکه ایجادشده صنعتی را نابود خواهد کرد و این خود یک فاجعه بزرگ است!

همچنین در این نامه تصریح شد: طبق ماده 4 «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات» به‌طور صریح آمده است که «در اجرای کلیه طرح‌ها و پروژه‌ها طوری برنامه‌ریزی کنند که حداقل پنجاه و یک درصد هزینه هر طرح و پروژه آن‌ها به‌صورت کار در داخل کشور باشد.» این در حالیست که «مهندس رضاییان» مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران که یکی از چندین مجموعه بزرگ کشتی‌سازی در داخل کشور هستند در پیشگاه ملت شریف ایران اشک ریخته که ما می‌توانیم ولی به ما اعتماد نمی‌کنند!

در ادامه این نامه بیان شد: چه شده است دولتی که می‌گوید هرکس خودروی ملی نخرد خائن است، خود می‌رود و کشتی کره‌ای می‌خرد؟

همچنین در این نامه خاطر نشان شد: بسیار سخت است، باور کردن عبارت «ما نمی‌توانیم» برای کشوری که سیل عظیم و بی‌نظیری از نیروی انسانی تحصیل‌کرده جوان را در خود جا داده است. به نظر می‌رسد مدیرانی در عرصه صنعت و فناوری کلید را به دست گرفته‌اند تا قفلی فولادی بر حمایت از تولید داخل بزنند و امید را که مهم‌ترین سرمایه جوانان است، از دل آن‌ها بیرون کنند. چه کسی می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در حوزه‌های نیروگاهی، کشتی‌سازی و تراکتورسازی را به چالش بکشد؟ اگر قرار باشد بهانه‌هایی نظیر ورود تکنولوژی، دلیل نسپردن کار به داخل کشور قرار گیرد، یقیناً باید قید تولید داخل را به‌کلی زد و کشور را در خوابی عمیق فرو برد تا روز موعود امکان رقابت با ساخت خارجی فرا برسد؛ آن روز موعود هیچ‌گاه فرانخواهد رسید! کما اینکه در موارد فوق، توان داخلی کشورمان یا از نمونه‌های خارجی کاملاً برتر بوده و یا قابلیت رقابت را داشته است.

400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف در نامه خود تاکید کردند: لذا از جنابعالی درخواست می‌گردد در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای عملیاتی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، دستور تعلیق و بررسی مجدد این موارد و موارد مشابه را صادر نمایید و اهتمام به حمایت از تولید داخل را مجددا به مدیران کشور و دولت گوشزد نمایید. ما این موضوع را تا انتها پیگیری و رصد کرده و تا اقدامی شایسته از سوی دولت نبینیم دست از روشنگری برنخواهیم داشت زیرا همان‌گونه که شهید بهشتی فرموده‌اند، دانشجو مؤذن جامعه است.

در پایان این نامه اعلام شد:  دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف آمادگی همه‌جانبه خود را جهت ارائه پیشنهاد‌ها و نظرات به مدیران دولتی، و حمایت علمی و صنعتی از پروژه‌های ملی، اعلام می‌دارند.

انتهای پیام/

 

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار