استان گلستان از لحاظ تعداد فروشگاه نماد الکترونیکی از استان‎های برتر در کشور محسوب می‎شود و گسترش این امر زمینه را برای اشتغال قشر تحصیلکرده فراهم می‎کند و بسیاری از افراد می‌توانند به سمت کسب و کار مجازی حرکت کنند.

توسعه کسب و کار مجازی، زمینه‎ساز اشتغال برای جوانان جویای کار

به گزارش گلستان24، سال 1965 میلادی تجارت الکترونیکی در جهان آغاز شد تجارتی که به واقع آغازگر انقلابی در مبادلات تجاری قلمداد می‎شد. در این نوع تجارت ورود به بازارهای جدید و استراتژیک بدون در نظر گرفتن مرزها میسر است که با این امر فرصت‌های تجاری و شغلی جدیدی به وجود می‎آید.

گرچه تجارت الکترونیکی چند دهه قبل در بازار کسب و کار فعال بود ولی به دلیل هزینه هنگفت، عدم وجود زیرساختها تعداد محدودی از واحدهای بزرگ و دارای منابع مالی توانستند از این ابزار استفاده کنند.

با این وجود در حالیکه تقریبا نیم قرن از عمر مبادلات الکترونیکی در جهان نمی‎گذرد اما تنها در چند سال گذشته این نوع مبادلات در کشور ما توسعه یافته است بنا به دلایلی از جمله تحریم‎های ظالمانه ابرقدرت‌های دنیا کشور ما نتوانست بهره کافی و وافی از تجارت الکترونیکی را ببرد و به دلیل عدم دانش در این حوزه نتوانستیم آموزش‌های لازم را کسب کنیم.

در شرایطی که استان گلستان با معضل بیکاری مواجه است می‌توان با توسعه تجارت الکترونیکی زمینه اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان جویای کار را فراهم کرد.

افزایش کارایی و بهره‎وری با توسعه تجارت الکترونیکی

در همین رابطه یک کارشناس مسائل اقتصادی در گلستان معتقد است کسب و کار الکترونیکی می‌تواند تأثیرات بسزایی در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ داشته باشد.

فریبا مقدم با بیان اینکه در محیط تجاری رقابتی و دایماً در حال تغییر امروز، کسب و کارها دیگر نمی‌توانند بر یک بازار ثابت و پایدار برای محصولات خود متکی باشند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بازارها باید در زمینه کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش با رقبایی که روز به روز در حال افزایش هستند رقابت کنند در واقع برای موفقیت در بازار آنها نه تنها باید قیمت‌ها را پایین آورند بلکه باید تغییرات عمده بیشتری را در روش‌های تولید، روابط تجاری و حتی فرهنگ سازمانی خود به عمل آورند.

وی اضافه کرد: وجود یک بازار الکترونیکی در اینترنت به نحو بارزی موجب افزایش بهره‌وری و رقابت بین شرکت‌ها اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌‎شود هم‌چنین می‎تواند به کاهش قیمت خرید مواد اولیه، کاهش زمان چرخه تولید، افزایش کاریابی و اثربخشی در خدمت‌دهی به مشتریان شود و البته افزایش امکان انتخاب، سفارشی کردن و قیمت‌های کمتر از دیگر مزایای تجارت الکترونیکی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی استان در ادامه به مزایای تجارت الکترونیکی اشاره کرد و افزود: تجارت الکترونیکی  کانالهای معمول فروش را تغییر می‌‏دهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم می‎کند که این امر به مقدار قابل توجهی موجب کاهش هزینه‌های فروش و نیاز به نیروی انسانی می‎شود.

مقدم خاطرنشان کرد: در تجارت الکترونیکی محصولات جدید می‎توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند و خدمات پس از فروش به مشتری می‌تواند با امکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر و عرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل شود.

تجارت الکترونیکی زمینه اشتغالزایی را فراهم می‎کند

تجارت الکترونیکی برای جوامع امروزی یک ضرورت محسوب می‎شود تا جایی که بدون وجود آن انجام مبادلات به خصوص مبادلات بانکی غیر قابل تصور است. در همین راستا و برای گسترش تجارت الکترونیکی در استان گلستان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به فاصله یک سال گذشته اقدام به برگزاری دو همایش ملی به عنوان‎ آشنایی با نماد الکترونیکی و تجارت الکترونیک در دوران پساتحریم کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با تأکید بر جایگاه ویژه تجارت الکترونیکی در زندگی امروز بشر در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: صنعت تجارت الکترونیک یکی از جدیدترین صنایع ارائه کالا و خدمات  بدون محدودیت زمانی و مکانی است که روز به روز رونق چشمگیری می‎گیرد و گردش مالی که از تجارت الکترونیک در جهان حاصل می‎شود گواه بر تأیید این سخن است.

حسینقلی قوانلو تصریح کرد: به دلیل انقلاب ایجاد شده در عصر الکترونیک در تمام عناصر و سیستم‎ها می‌توان در کوتاه‎‌ترین زمان ممکن به مبادلات اطلاعات پرداخت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه زمینه سرمایه‎گذاری خارجی در کشور فراهم شده است باید از این بازار بین‎المللی بهره برد و بستر مناسب را برای شرکت‌هایی که دارای نماد الکترونیکی هستند، فراهم کرد.

وی با بیان اینکه گلستان از لحاظ تعداد فروشگاه نماد الکترونیکی از استان‎های برتر در کشور است افزود: گسترش این امر زمینه را برای اشتغال قشر تحصیل‌کرده نیز فراهم می‌کند و بسیاری از افراد می توانند به سمت کسب و کار مجازی حرکت کنند که البته درآمد بیشتری نیز وجود خواهد داشت در واقع به جای آنکه صدور جوازهای صنفی و اصناف بیشتر شود می‌توان کار ده‌ها صنف را با یک شرکت در تجارت الکترونیک انجام داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: نماد اعتماد الکترونیکی با هدف قانونمند کردن و چارچوب‌دهی به فعالیت فروشگاه‌های مجازی، مشخصه‌ای به منظور اعتمادسازی کاربران در هنگام مراجعه به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی است.

قوانلو با بیان اینکه نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می‎آید، افزود: نماد اعتماد الکترونیکی با هدف ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی ایجاد شده است تا خریداران و مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات فروشگاه‌های اینترنتی در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید کنند.

در این میان گذشته از تمام مزایایی که تجارت الکترونیکی برای زندگی بشر امروز به همراه دارد اما بدون تردید این نوع تجارت دارای مشکلاتی نیز هم هست و امنیت تجارت الکترونیک مهمترین بحث در این رابطه می‎باشد.

بر اساس آمار حجم مبادلات تجارت الکترونیک در سال 2015 میلادی در سطح جهان به یک هزار و 400 میلیارد دلار رسیده است و این در حالی است که برای امنیت تجارت الکترونیکی 829 میلیارد دلار هزینه شده است به بیانی دیگر سه چهارم درآمدها صرف مسائل و مشکلات این نوع تجارت می‎شود در واقع در تمام جهان برای امنیت تجارت الکترونیک بخش قابل توجهی از درآمدها را صرف هزینه آن می‎کنند با توجه به جدید بودن این نوع تجارت در کشور ما و خاصه در گلستان مسؤولان ذیربط چه برنامه‎هایی برای امنیت و اعتماد کاربران به تجارت الکترونیکی دارند؟

در همین رابطه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: در فروشگاه‌های معمولی هم که خرید انجام می‌شود گاهی تخلفاتی نیز رخ می‎دهد اما در فروشگاه‌های مجازی کسانی که نماد الکترونیک را دریافت می‌کنند تا 90 درصد می‌توان ضمانت کرد که کالاهایی که ارائه می‌دهند با همان کیفیت و مشخصاتی است که در سایت فروش ارائه کرده‌اند.

قوانلو خاطرنشان کرد: کسانی که نماد اعتماد الکترونیک دارند برای آنها نیز کد صادر می‎شود که بر مبنای آن کد باید کالا ارائه دهند و کسانی که کد دارند هرگونه تخلفشان قابل پیگیری است و سازمان صنعت استان مرجع رسیدگی و پاسخگو به این تخلفات است.

بر اساس این گزارش، با پیشرفت عصر ارتباطات و اطلاع‌رسانی، امروزه فروش الکترونیک و فروشگاه‌های مجازی رشد پیدا کرده است با توجه به تعداد بی‌شمار افراد بیکار در استان، راه‌اندازی کسب و کار مجازی می‌تواند راهی برای اشتغالزایی افراد جویای کار باشد؛ تجارت الکترونیکی به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در شرایط رقابتی شده و فرصت‌های جدیدی برای جایگزینی کسب و کار، ایجاد مشاغل و فرصت‌های شغلی جدید در زمینه‌‏های مختلف را ایجاد کرده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار