علی مطهری؛

پرداخت سود سهام عدالت که در در گام اول توسط دولت نهم صورت گرفت با واکنش برخی از صاحب نظران سیاسی مواجع شد و قرار است این سود بار دیگر در نزدیکی انتخابات توسط دولت فعلی پرداخت شود.

پرداخت سود سهام عدالت در پیش از انتخابات بد اخلاقی انتخاباتی و خرید رای است

به گزارش پایگاه خبری گلستان 24؛  بحث سهام عدالت که در دولت اقای احمدی نژاد مطرح شده نوعی یارانه است که از طریق ان  شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان ان واگذار می شود؛

دولت هدف خود را از طراحی این برنامه، گسترش بخش تعاون در اقتصاد کشور بیان کرده است؛اگر بخواهیم بطور واضع تر سهام عدالت را تشریح کنیم،می توانیم بگوییم که این سهام، بخشی از سهام شرکت های دولتی است که به قشر های کم در امد جامعه فروخته می شود.

نتیجه تصویری برای سهام عدالت

 

طبق نظر اقای احمدی نژاد واگذاری سهام عدالت به منظور کاهش فقر و تقسیم ثروت ملی بین اقشار مختلف مردم است، این طرح سعی دارد تا ثروت کشور را بطور یکسان دربین مردم تقسیم کند.

ایین نامه اجرایی افزایش ثروت خانواده های ایرانی  بعد از کش قوس های زیاد و اصلاح متن اولیه ان در23 ابان سال 84 در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید.

 در گام نخست و اوایل سال85 این طرح در چهار استان کشور عملیاتی شد و افرادی از کمیته امداد،بهزیستی و رزمندگان فاقد کار ،مشمول این طرح شدند؛ارزش ریالی  این سهام ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان بود که بعد از مدتی به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد؛ و قرار شد که برای گروه‌های کم درآمد، نصف از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.

تا آبان ماه سال95  سود شرکت‌های سهام عدالت ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۳۰۰ میلیارد تومان ان قبل از سال 88 توسط دولت نهم به عنوان سود سهام عدالت به اقشار مختلف مردم پرداخت شد با واکنش هایی  از سوی افراد سیاسی  کشور نیز همراه بود؛علی مطهری این اقدام دولت را به کاری غیر اخلاقی و خرید رای انتخاباتی تعبیر کرد.

سبد سهام عدالت، ترکیبی از ۶۰ شرکت بورس و فرابورس است و برای هر نفر مبلغ یک میلیون تومان سهام اختصاص داده شده است؛ بنابراین سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام در درصدی از۶۰ شرکت دولتی تعریف شده است که سود و زیان شرکت‌های مذکور به‌صورت علی‌السویه بین سهامداران تقسیم می‌شود.

 طبق قانون، دولت باید سهام عدالت را از ابتدای سال ۹۵ آزاد می‌کرد،و سود این سهام ها را در بین اقشار مختلف مردم تقسیم می کرد،که این اتفاق هنوز نیفتاده، دولت اقای روحانی تصمیم گرفته تا سود سهام عدالت را بعد از انتخابات سال 96 پرداخت کند.

درسال 88  سود این سهام طبق قانون به مردم پرداخت شد، محافل سیاسی این اقدام دولت را به یک حقه انتخاباتی تعبیر کردند، ولی در این زمان که تنها چند ماه به انتخابات مانده است و دولت اقای روحانی استارت پرداخت سود این سهام ها را زده است این منتقد ها کجا هستند.

گفته شده که در اسفند ماه همین سال فقط کار های تکمیل ثبت نام صورت می گیرد و دولت در صورت رای اوری دوباره این سودها را پرداخت می کند که این مسئله جای انتقاد بسیار دارد؛ و برخی از کاربران فضای مجازی این اقدام دولت را غیر قابل قبول و مجبور کردن مردم بی بضاعت به رای دوباره به اقای روحانی تشبیه کرده اند.

به هر حال طبق قانون در سال اینده چه این دولت سرکاربیاید، چه دولت دیگری، موظف است تا سود این سهام را در بین مشمولان ان تقسیم کند.

انتهای پیام /پ

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    درود به شرفت مرد
    با اینکه طرفدار روحانیه اما تعصب رو تو کارش راه نداد و نقد کرد روحانیو معنی واقعی اصولگرایی همینه
    خیلی مردی مدرس زمانه

آخرین اخبار