مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از ارزان شدن پیاز در مزارع، عمده فروشی ها و میادین میوه و تره بار خبرداد و گفت: قیمت این محصول امروز نسبت به آخرین هفته تیرماه بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش 50 درصدی قیمت پیاز

به گزارش گلستان24؛مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از ارزان شدن پیاز در مزارع، عمده فروشی ها و میادین میوه و تره بار خبرداد و گفت: قیمت این محصول امروز نسبت به آخرین هفته تیرماه بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

«حسین اصغری» (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز قیمت هرکیلوگرم پیاز در مزارع 13 هزارو 500 ریال و میدان میوه و تره بار (عمده فروشی) 15 هزارریال است درحالی که در آخرین هفته تیرماه قیمت هرکیلوگرم پیاز بین 28 تا 27 هزارریال و در میادین عمده فروشی 32 تا 31 هزارریال بوده است.

** کاهش 15 درصدی قیمت پیاز نسبت به هفته گذشته
وی اظهارداشت: همچنین چهارشنبه هفته گذشته (11 مردادماه جاری) قیمت پیاز در مزارع به طور میانگین 15 هزارو 750 هزارریال و میادین میوه و تره بار عمده فروشی 17 هزارو 500 ریال بود که این رقم امروز به 13 هزارو 500 ریال در مزارع در میادین به 15 هزارریال رسیده که 15 درصد کاهش قیمت را نسبت به اواخر هفته گذشته نشان می دهد.

** کاهش قیمت 10 هزارریالی پیاز در خرده فروشی های میادین
به گفته مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعی، طبق مصوبه امروز سازمان میادین میوه و تره بار قیمت جدید پیاز در غرفه های خرده فروشی این سازمان از جمله قزل قلعه پیاز درهم 18 هزارو 300 ریال و دست چین 19 هزارو 800 ریال اعلام شد که نسبت به هفته گذشته 10 هزارریال کاهش قیمت را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: اکنون پیاز از استان های اصفهان، مازندران، لرستان و زنجان به صورت عمده در حال عرضه به بازار است و پیش بینی می شود کاهش قیمت این محصول در بازار ادمه داشته باشد.

** توقف صادرات پیاز طی چهار ماه اخیر
اصغری در پاسخ به این سوال که برخی ادعا دارند بخش عمده گرانی پیاز مربوط به صادرات این محصول است, گفت: آخرین صادرات پیاز مربوط به فرودین ماه جاری با حجمی در حدود 22 هزارتومان بود که در ان زمان قیمت پیاز بین چهار تا پنج هزارریال عرضه می شد.
وی با تاکید براین که طی چهارماه اخیر صادرات پیاز نداشته ایم اظهارداشت: به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده این محصول صادرات آن مقرون به صرفه نیست.

**کاهش 11 درصدی قیمت گوجه فرنگی
این مقام مسئول در معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت گوجه فرنگی گفت: گوجه فرنگی نسبت به آخرین روز کاری هفته گدشته (11 مردامدماه) 11 درصد کاهش قیمت داشته است.
وی افزود: هفته گذشته قیمت این محصول هفت هزارریال و در میادین 9 هزارریال بود درحالی که امروز نرخ این محصول در مزارع 6 هزارریال و در میادین هشت هزارریال است.
به گفته وی، در حال حاضر بیشترین عرضه گوجه فرنگی از استان های فارس، گلستان و دشت مغان در حال انجام است.
ضمن این که تولیدات مابقی مناطق نیز در حال عرضه تدریجی است.

** قیمت سیب زمینی در میادین 14 هزارو 500 ریال شد
اصغری قیمت سیب زمینی را طی دو هفته اخیر ثابت عنوان کرد و افزود: قیمت میانگین این محصول در مزارع 6 هزارو 500 ریال و میادین هشت هزارریال بود که امروز در غرفه های میادین نیز با قیمت درهم 13 هزارریال و دست چین 14 هزارو 500 ریال عرضه می شود.
وی اظهارداشت: اکنون سیب زمینی مرغوب از استان های اصفهان، کرمانشاه، لرستان، زنجان و همدان در حال عرضه به بازار است.
وی تصریح کرد: تلاش داریم قیمت خرده فروشی ها را متناسب با قیمت عمده فروشی ها متعادل کنیم تا تولید کنندگان و مصرف کنندگان نهایی متضرر نشوند.

در حال حاضر سالیانه حدود 2 میلیون و 300 هزار تن پیاز در سطح 58 هزار هکتار اراضی زراعی در فصول مختلف در کشور تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
طی ماه های اخیر قیمت پیاز بین 20 تا 35 هزارریال در میدان میوه و تره بار و با قیمت هایی بین 40 تا 70 هزارریال در خرده فروشی عرضه شده است.
به گفته حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بارندگی و سیل سال گذشته به مزارع پیاز آسیب وارد کرد و منجر به افت کمی و کیفی این محصول شد. اکنون با کاهش عرضه پیاز از برخی مناطق تولیدی شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستیم.
اصغری میانگین عملکرد تولید پیاز را در هر هکتار حدود 40 تن اعلام کرد و افزود: اصفهان با 337 هزارتن، جنوب کرمان با 300 هزارتن، هرمزگان با 270 هزارتن، زنجان با 185 هزارتن، خوزستان با 162 هزارتن و آذربایجان شرقی با 130 هزارتن به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان پیاز کشور به شمار می روند.
براساس آمار دو ماه گذشته هر کیلوگرم پیاز خوراکی در مزارع با توجه به رقم بازارپسندی، سایز پیاز و سایر فاکتورهای موثر در قیمت بین 7 تا 12 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شد.
این درحالی است که طبق آمارهای سال های 1393 تا 1395 به ترتیب 278 ، 288 و 343 هزارتن پیاز به ارزش 260 میلیون دلار صادر شد که بخش عمده این صادرات به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس و افغانستان بوده است.
بررسی ها نشان می دهد در برخی کشورها همچون پاکستان و قرقیزستان قیمت هر کیلوگرم پیاز 30 سنت یعنی معادل هشت هزار تا 10 هزار ریال است.
منبع:ایرنا 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار