سری موشک‌های برکان نسخه اصلاح ‌شده موشک‌های اسکاد روسیه و شهاب 2 است که برد آن به صدها کیلومتر می‌رسد.

توان موشکی انصارالله، کابوس متجاوزان سعودی

به  گزارش گلستان 24 ؛  یگان موشکی یمن از شلیک موشک به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض خبر داد. یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک فروند موشک از نوع «برکان 2 اچ» به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد واقع در شهر ریاض، پایتخت عربستان شلیک کرده‌اند. نیروی موشکی انصارالله پیش از این هم بارها موشک هایی را به سوی پایگاه های نظامی رژیم سعودی در مناطق مختلف عربستان پرتاب کرده بود.

در حالیکه نیروهای انصارالله یمن اعلام کرد موشکی که به سمت فرودگاه ریاض پایتخت عربستان شلیک کرده به هدف خورده است، رسانه های دولتی عربستان این موضوع را انکار کرده و اعلام کردند پدافند هوایی توانسته است این موشک را رهگیری و قبل از برخورد ساقط کند.

عربستان سعودی از سامانه ضد موشکی پاتریوت استفاده می کند. این سامانه موشکی که ۱۹۸۱ وارد سیستم ارتش آمریکا شد، برای نخستین بار در سال سال۱۹۹۱ برای دفاع از عربستان‌سعودی و اسرائیل در جنگ خلیج‌فارس به‌کار گرفته شد.

بنابر اعلام نیروی موشکی یمن، موشک برکان 2 در مرکز تحقیقات و توسعه این نیرو تولید شده است. این موشک پیشرفته تر از موشک برکان 1 و موشک اسکاد است.

حمله موشکی انصارالله به قلب ریاض؛ وقتی همه خواب بودند

ورود سری موشک‌های برکان به معادله درگیری با عربستان سعودی ، تحولی است که نشان دهنده شکست عربستان و متحدانش در کشف مناطق تولید و انبار و آماده‌سازی این موشک‌ها است. این در حالی است که عملیات شلیک این موشک‌ها شبانه صورت می‌گیرد و این موضوع در نحوه آماده سازی و تعیین هدف موشک تأثیرگذار خواهد بود.

شواهد نشان می‌دهد یگان‌های موشکی ارتش و کمیته های انقلابی یمن با برخورداری از توان بالای موشکی که متشکل از موشک های بالستیک مثل موشک های زلزال 3، قاهر 1 و برکان 1 و 2 با بردهای متفاوت حتی دور برد است می توانند تمامی مراکز و تاسیسات نظامی و نفتی عربستان را هدف قرار دهند.

حمله موشکی انصارالله به قلب ریاض؛ وقتی همه خواب بودند

سری موشک‌های برکان نسخه اصلاح ‌شده موشک‌های اسکاد روسیه و شهاب 2 است که برد آن به صدها کیلومتر می‌رسد. این موشک‌ها موتوری تک مرحله‌ای دارد و قدرت حمل کلاهک جنگی حاوی حداقل 700 کیلوگرم مواد منفجره را دارا هستند.

از آنجا که فناوری رسیدن به سوخت جامد بسیار پیچیده است، به نظر می‌رسد سوخت مورد استفاده در این موشک‌ها مایع باشد. موشک‌های مذکور 4 باله در قسمت پشت خود برای رهگیری اهداف دارد. عملیات تجهیز این موشک‌ها نیازمند پایگاه‌های مخفی زیرزمینی است، چرا که درغیر این‌ صورت از طریق رصدهای هوایی این عملیات لو می رود، چرا که تجهیز این موشک‌ها و آماده‌سازی آنها برای شلیک به زمان قابل توجهی نیازمند است.

حمله موشکی انصارالله به قلب ریاض؛ وقتی همه خواب بودند

 انصارالله با شلیک به قلب ریاض نشان داد که به راحتی می‌تواند در بعد موشکی برای آل‌سعود دردسرساز شود. با توجه به برد موشک‌های یمنی‌ها؛ پایگاه هوایی  ملک خالد در جنوب عربستان، پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز در شرق عربستان، پایگاه هوایی  حائل و پایگاه هوایی  شاهزاده سلطان به راحتی در مسیر شلیک موشک‌های نیروهای مردمی یمن قرار دارد.

محور غربی – عربی از جمله عربستان باید بپذیرند که انصارالله امروز از یک جریان تقابل گرا با حکومت به اصلی‌ترین جریان تأثیر گذار در این کشور تبدیل شده و در هر شرایطی دست برتر ازآنِ این جنبش خواهد بود زیرا حمایت مردمی را در اختیار دارد. 

حمله موشکی انصارالله به قلب ریاض؛ وقتی همه خواب بودند

از طرفی آل‌سعود که در سال‌های اخیر تحرکات نامشروعی در سطح منطقه داشته، این بار با چالش بزرگی به نام یمن روبرو شده که نزدیک 3 سال است حتی نمی‌تواند از آن فرار کند. شواهد نشان می‌دهد که حتی آمریکایی‌ها بارها با پهپادهای خود به کمک فرزندخوانده خود آمده است. به نظر می رسد طولانی شدن جنگ یمن به زیان سعودی‌ها و متحدانشان خواهد بود. با توجه به شکاف‌های ایجاد شده در جبهه متجاوزین به یمن و تنها ماندن آل‌سعود در این باتلاق، به نظر می‌رسد که انقلاب یمن در آستانه رقم زدن دومین پیروزی بزرگ خود بعد از برکناری و فرار منصور هادی است.
 

حمله موشکی انصارالله به قلب ریاض؛ وقتی همه خواب بودند

 
عربستان امروز در تنگنایی سخت گرفتار شده و جنگ یمن نشان داد، مقامات آل‌سعود  خطای استراتژیک زیادی دارند، محمد بن سلمان و دار و دسته‌اش به اینکه چگونه، چه زمانی، به چه نحو و حتی با مشارکت و حمایت چه کسانی تجاوز نظامی خود را آغاز کنند فکر کرده بودند، اما هرگز تصور نمی‌کردند که در باتلاق یمن گرفتار شوند و دیگر توان خاتمه جنگ خود ساخته را نداشته باشند. تاریخ به وضوح نشان داده که در هیچ جنگی آغازکننده جنگ نمی‌تواند پایان‌دهنده آن باشد.
 
 
انتهای پیام/


منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار