سوریه :

ارتش سوریه با حمایت همپیمانان،طی دو سال گذشته ابتکار عمل را درجنگ با تروریسم به ویژه گروه تروریستی داعش به دست گرفت و توانست هزاران کیلومتر از اراضی تحت اشغال این گروه را بازپس‌ بگیرد که داعش طی چهارسال گذشته تعداد زیادی شهر و شهرک را اشغال کرده بود.

پایان افسانه دولت خلافت در شام؛۷۰ درصد سوریه چگونه از تکفیری‌ها پس گرفته شد؟ + نقشه‌

به گزارش گلستان 24 ؛ ارتش سوریه با حمایت نیروهای همپیمان، طی دو سال گذشته ابتکار عمل را در جنگ با تروریسم به ویژه گروه تروریستی داعش به دست گرفت و توانست هزاران کیلومتر از اراضی تحت اشغال این گروه را بازپس‌ بگیرد که داعش طی چهار سال گذشته تعداد زیادی شهر و شهرک را اشغال کرده بود.

 

    نقشه سوریه در سال 2014 که بخش‌های وسیعی از آن در اشغال گروه تروریستی داعش بود

در دوره‌ای که یک رکورد به شمار می‌رود، ارتش سوریه و همپیمانانش عملیات سنگینی را با موفقیت پشت سر گذاشتند که تحول عظیمی در واقعیت میدانی در تمام خاک سوریه ایجاد کرد،‌در این عملیات هزاران سرباز با تجهیزات سنگین در نبردهایی که با آهنگ سریعی برای آنها بر اساس هماهنگی در سطوح بالا و شناسایی دقیق مراکز استقرار داعشی‌ها و تجمعاتشان برنامه‌ریزی شده بود، شرکت کردند.

فرماندهان میدانی تاکید می‌کنند تحول و تغییر در عملیات به نفع ارتش سوریه از زمان آزادسازی شهر تدمر در حدود هشت ماه پیش و آغاز نبردهای بادیه(بیابان) سوریه آغاز شد که هدف نخست آن، بازپس‌گیری نقاط مهمی بود که داعش بر آن مسلط بود و خطری برای مواضع ارتش سوریه و همپیمانانش به شمار می‌رفت،‌اما هدف  دوم آزادسازی تمام مناطقی بود که داعش در سوریه اشغال کرده بود در سایه تاکتیکی که نیروها در پیش گرفتند و بر رزمایش و محاصره داعش در مناطق تحت سیطره و پس از آن نابودی یا وادار کردنش به عقب‌نشینی متمرکز بود.

  (تصاویر بالا و زیر : کارت‌های شناسایی افسران خارجی که به گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌ها کمک می‌کردند)

عملیات راهبردی از شش ماه پیش در چهار جهت در مرکز بیابان وسیع که موانع دشوار و شرایط آب و هوایی سختی دارد، آغاز شده بود به طوری که نیروهای ارتش عملیات خود را از عمق بیابان سوریه در چهار محور آغاز کردند: محور اول از شرق شهر «السلمیه» در حومه حماه،‌محور دوم از شمال «التیفور» و تدمر و السخنه در حومه حمص، محور سوم از حومه جنوبی شهر الرقه و محور چهارم از جاده «اثریا-خناصر» تا حومه شرقی حلب امتداد داشت.

داعشی‌ها هولناک‌ترین جنایات را علیه قربانیان خود مرتکب می‌شدند

تمام این محورها تکیه‌گاه‌های اساسی گروه داعش و مکانی برای طراحی و آغاز حملاتش به مناطق دیگر به شمار می‌رفت، به طوری که هدف ارتش سوریه و همپیمانانش، دور کردن خطر داعش از آن و سیطره این گروه تروریستی بر آن بود که در عمل رخ داد و گزینه‌های ارتش با تنگ‌تر شدن عرصه بر داعش آغاز شد به طوری که استحکامات داعش به تدریج از هم فروپاشید و تروریست‌های داعشی را مجبور کرد به آخرین قلعه خود در بیابان سوریه به سمت دیرالزور در نزدیکی مرزهای عراق عقب‌نشینی کنند.

 (تصاویر : تسلیحاتی که ارتش و همپیمانانش از گروه تروریستی داعش به غنیمت گرفته بودند)

        ارتش سوریه و همپیمانانش موفق شدند به محاصره سه ساله شهر

دیرالزور توسط داعش پایان دهند تا نیروهای پیشرو از محورهای چهارگانه با نیروهایی که در داخل شهر و اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور به دفاع می‌پرداختند، بپیوندند تا پس از آن ارتش سوریه به فشارهای خود بر گروه داعش که از هم فروپاشیده بود، ادامه داده و بتواند از رودخانه فرات عبور کرده و وارد کرانه شرقی آن شود.

پس از آزادسازی کامل شهر دیرالزور، ارتش و همپیمانان عملیات خود را برای آزادسازی شهر المیادین در جنوب شرقی دیرالزور پیگیری کردند تا محور «المیادین-البوکمال» جهت قطب‌نمای عملیات نظامی ارتش و همپیمانانش شود و شهر البوکمال اولویت این نیروها شود تا داعش و حامیانش ضربه سخت و خرد‌کننده‌ای در مرزهای عراق و سوریه متحمل شده و طرح آمریکا در شرق سوریه هم دفن شود.

شهر البوکال در مرزهای سوریه و عراق شاهد شدیدترین و سنگین‌ترین درگیری‌های ارتش سوریه و همپیمانانش با گروه تروریستی داعش بود که از حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا بهره‌ می‌برد، همچنانکه گزارش‌ها و اظهارات فراوانی به این مسئله اشاره کرده است، این شهر آخرین دژ و قلعه داعش در سوریه پس از آنکه تمام دژها و مواضع خود را از دست داد،‌قلمداد می‌شد. گزارش‌های رسانه‌ها به این اشاره کرده بود که بیشتر سرکردگان مطرح این گروه از جمله ابوبکرالبغدادی سرکرده اصلی آن در البوکمال موضع گرفته بودند و به همین سبب این گروه تمام تلاش و نیروی خود را برای حفظ حضورش در این شهر به کار گرفت و همین مسئله علت حملات انتحاری با عناصر و خودروهای بمب‌گذاری شده را برای کسب زمان بیشتر و دادن اجازه فرار به سرکردگانش توضیح و تفسیر می‌کند.

استحکامات و تجهیزات زیادی از سوی ارتش سوریه و  همپیمانانش به نبرد سرنوشت‌سازی آورده شد که با پیروزی نهایی بر گروه تروریستی داعش در سوریه به اوج خود رسید و در عمل ارتش سوریه موفق شد اقتدار داعش را در هم بشکند و بازپس‌گیری شهر البوکمال و آزادسازی کامل آن را با تکیه بر پشتیبانی و حمایت گسترده همپیمانان در محور مقاومت یعنی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت همچون حزب الله، فاطمیون، زینبیون،‌حیدریون،‌نجباء و حمایت‌های هوایی روسیه اعلام کند تا به این ترتیب طومار و صفحه سیاه داعش به طور کامل از تمام سوریه برچیده شود، داعشی که طی چهار سال گذشته بیش از 70 درصد خاک سوریه را اشغال کرده بود.

(تصویر : تسلیم دسته جمعی تروریست‌های داعشی به نیروهای مقاومت)

در واکنش به پیروزی بزرگی که ارتش سوریه و همپیمانانش با آزادسازی شهر البوکمال و پایان رویای داعش،‌«محمد عباس» سرتیپ بازنشسته  ارتش سوریه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نبرد البوکمال یک نبرد سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در صحنه نبرد در سوریه بود به طوری که ماتیس وزیر دفاع آمریکا آن را مادر نبردها و نبرد سرنوشت‌ساز در آینده منطقه  توصیف کرده بود، در عمل نبرد البوکمال، نبرد سرنوشت‌ساز بود، ولی نه آنطوری که آمریکا آرزو می‌کرد، بلکه همانطور که پیمان مقاومت اراده کرده بود، زیرا آمریکا اراده کرده بود از داعش حمایت کند و زمان جنگ را طولانی کند و نبرد را به نفع نیروهای جایگزینش یعنی داعش و قسد(گروه‌های مسلح کردی موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه) که با ارتش سوریه می‌جنگیدند،یکسره کند.

وی افزود آمریکا هر کاری را که می‌توانست برای جلوگیری از پیروزی ارتش سوریه و همپیمانانش انجام داد، حتی به ایجاد اختلال و پارازیت بر تماس‌های  ارتش سوریه و همپیمانانش روی آورد، ولی تمام تلاش‌هایش همانند کسی بود که روح را در یک گروه مرده که روحیه‌اش از هم فروپاشیده می‌دمد.

این تحلیلگر مطرح سوری افزود آمریکا و اذناب و اعوانش در صحنه میدانی هیچ دستاورد و موفقیتی کسب نکردند، زیرا جامعه سوریه و عراق با تمام طیف‌هایش در رویارویی واقعی با گروه‌های تکفیری داعشی وهابی متحد و یکپارچه شد. معتقدم آنچه در البوکمال رخ داد، انگیزه و نیروی مضاعفی به ارتش سوریه و همپیمانانش برای گسترش کمربند امنیتی و آزادسازی کامل حومه دیرالزور و منطقه بادیه می‌دهد،‌بر این باورم که شهر الرقه خیلی از دسترس دور نخواهد بود، به ویژه اگر نیروهای «قسد» تلاش کنند که خود را به عنوان نیروهای جایگزین آمریکا قرار دهند.

به گفته وی، آمریکا تلاش می‌کند که به این گروه‌ها القا کند که در کنارشان می‌ایستد، ولی در هر لحظه که احساس کند که منافعش به واسطه این گروه‌ها محقق نخواهد شد، آنها را رها خواهد کرد.

داعشی‌ها در کدام مناطق همچنان فعالیت محدودی دارند؟

پس از پیروزی بزرگی که در صحنه میدانی در سوریه به دست آورد، همچنان کانون‌های کوچکی که تروریست‌های داعشی در آن حضور دارند، در سوریه وجود دارد که به شرح زیر است :

در جنوب دمشق : این گروه تروریستی در اردوگاه الیرموک و منطقه الحجرالاسود حضور دارد که تعداد عناصر آن، حدود دو هزار نفر است، برخی از سرکردگان این گروه با اجرای  توافق شهرک‌های چهارگانه مخالفت می‌کنند، این توافق با شهرک‌های فوعه و کفریا در حومه ادلب که در محاصره گروه‌های تروریستی قرار دارد ، مرتبط است که بر خروج تروریست‌ها از جنوب دمشق در برابر تخلیه مردم از شهرک‌های تحت محاصره فوعه و کفریا تصریح می‌‌کند.

یک منبع میدانی تاکید می‌کند تغییرات میدانی در شرق سوریه و خسارت‌ها و تلفات این گروه، آن را وادار به تسلیم در برابر شروط دولت سوریه خواهد کرد و در صورتی که توافق اجرا نشود، کار این بقایای داعشی در صحنه نظامی یکسره خواهد شد.

غوطه شرقی : برخی هسته‌های داعشی در غوطه شرقی واقع در حومه  دمشق فعال هستند اما تعداد آنها اندک است.

در جنوب سوریه : داعش در روستاهای ناحیه حوزه الیرموک شامل «جملة، الشجرة، سحم الجولان، وجلّین» در حومه غربی درعا که با حومه شرقی السویداء و حومه غربی قنیطره تلاقی دارد، در قالب گروه‌هایی با عنوان کتائب المثنی و جیش خالد بن الولید فعال است و این گروه‌های داعشی از حمایت رژیم صهیونیستی برخوردار هستند، این مناطق با جولان اشغالی سوریه همجوار است و تعداد این تروریست‌ها حدود 400 نفر است که به سلاح‌های پیشرفته‌ای مجهز هستند.

در مرکز سوریه : همچنان برخی هسته‌های کوچک وابسته به گروه تروریستی داعش در حومه حمص و حومه حماه فعال هستند،‌ولی تاثیر چندانی ندارند،‌چرا که تمام خطوط کمک‌رسانی به آنها از سمت بیابان سوریه قطع شده است.

در ادلب : خبرهایی از وجود گروه‌هایی که با داعش بیعت کرده‌اند، حکایت می‌کند که این گروه‌ها از حومه شمالی حماه به سمت حومه ادلب رفته‌اند، اما شهرک‌هایی که داعش بر آن مسلط است نسبت به استان بزرگ ادلب اندک  است، به ویژه با توجه به اینکه جبهه تروریستی النصره بر این  استان سیطره دارد.

در شرق سوریه : همچنان برخی روستاهای واقع بین کرانه شرقی رودخانه فرات و مرزهای سوریه و عراق تحت اشغال گروه تروریستی داعش است، اما این مناطق برای این گروه راهبردی نیست، زیرا همه این مناطق در محاصره کامل ارتش و نیروهای مقاومت است و همه منتظر لحظه مناسب هستند تا به آغوش دولت سوریه برگردند.

با وجود پایان گروه تروریستی داعش در سوریه، دولت سوریه همچنان بر این باور است که هر گروهی که سلاح علیه ارتش و ملت سوریه به دست بگیرد، تروریست است به ویژه اینکه این گروه‌ها دنباله‌رو و تابع دستورات آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه‌ای از جمله رژیم سعودی هستند که افکار افراطی القاعده ویژگی این گروه‌هاست، تحلیلگران هم معتقدند دولت سوریه پس از نابودی داعش، تلاش خواهد کرد تا مناطق تحت سیطره گروه‌های مورد حمایت آمریکا موسوم به «قسد» که مهمترین آن شهر  الرقه در شمال غربی کشور است، از اشغال آنها آزاد کند.

   نقشه سوریه در سال 2017 و سال پایان افسانه دولت خلافت موهوم در شام

 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار