با توجه به بازار مناسب کشور ترکمنستان مسئولین اقتصادی استان و تجار باید فعالیت بیشتری را جهت صادرات به این کشور داشته باشند.

پتانسیل بالای بازارهای ترکمنستان برای صادرات/ جای خالی محصولات کشاورزی استان در سبد صادراتی

به گزارش گلستان24؛ ترکمنستان با مرزهای شمال شرقی ایران، از جمله استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی مرز مشترک دارد؛ به همین علت صادرات و واردات کالا از طریق مرزهای زمینی و ریلی این استانها با کشور ترکمنستان بیشتر می باشد.

کشور ترکمنستان به لحاظ منابع طبیعی غنی بوده، چرا که این کشور پنجمین تولیدکننده گاز و همچنین تولیدکننده پنبه در جهان است، و به همین علت اغلب، صادرات این کشور به ایران، صنایع نساجی و مواد سوختی از جمله گاز می‌باشد.

بیشترین صادرات ایران نیز به کشور ترکمنستان را مواد غذایی، وسایل نقلیه، محصولات صنایع سبک، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی تشکیل می دهد و بیشترین صادرات در بین استان های همجوار با کشور ترکمنستان، توسط استان خراسان رضوی صورت می‌گیرد.

استان گلستان نیز علاوه بر داشتن راه های ارتباطی جاده ای، از طریق خطوط ریلی نیز می‌تواند با این کشور همسایه ارتباط برقرار کند، که این مسئله امتیازی مناسب برای صادرات هر چه بیشتر به این کشور می باشد.

چنانچه پتروشیمی گلستان روزی به بهره‌برداری برسد، بدون شک محصولات این پتروشیمی به صورت عمده به کشور ترکمنستان صادر خواهد شد؛ چرا که این محصولات آمار خوبی را در کشور ترکمنستان دارد.

عمده محصولاتی که از استان گلستان به کشور ترکمنستان صادر می شوند را آهن آلات، خوراک آماده طیور، محصولات پتروشیمی و مواد غذایی تشکیل می دهند. و جای صادرات محصولات کشاورزی متنوع استان در این بین خالی می باشد.

استان گلستان به علت داشتن خطوط ریلی و همچنین وجود برخی از کارخانه های فعال، در زمینه صنعت، تولید متنوع محصولات کشاورزی باید سهم بیشتری را از بازارهای کشور ترکمنستان به خود اختصاص دهد.

ولی در حال حاضر صادرات محصولات تولیدی در استان گلستان به این کشور، متناسب با بازارهای استان و کشور ترکمنستان نمی باشد و مسئولین اقتصادی استان تجار و بازرگانان باید فعالیت بیشتری را جهت صادرات محصولات به کشور ترکمنستان داشته باشند.

البته ایجاد یک منطقه آزاد تجاری می‌تواند کمک شایانی در سهولت واردات و صادرات کالا علاوه بر کشور ترکمنستان در کشورهای قزاقستان، چین و روسیه نیز داشته باشد.

انتهای پیام/پ

 

ارسال نظر

آخرین اخبار