اجناس زیادی در بازار با مارک تقلبی به فروش می رسند که در مواردی خریدار هنگام خرید از این موضوع اطلاعی ندارد.

فروش اجناس قلابی چه حکمی دارد؟

به گزارش گلستان۲۴؛ بار‌ها با مارک‌های قلابی در مغازه‌ها مواجه شده ایم، اما برخی اوقات نمی‌دانیم که کدام جنس مارکش تقلبی است. سوالی که در این‌باره شکل می‌گیرد این است که آیا درآمد حاصل از فروش اجناس با مارک تقلبی حلال است یا خیر؟

حجت الاسلام و المسلمین مهدی آذر طوسی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در پاسخ به این سوال گفت: فروشنده سوال می‌پرسد که من در مغازه پیراهن‌هایی را می‌فروشم که مارک فلان کشور را دارد و خریدار با دیدن آن مارک مبلغی را می‌پردازد. اگر منِ فروشنده می‌دانم که این لباس‌ها برند نیست و فقط از برچسب برندها استفاده شده است، آیا پول‌هایی که از فروش این پیراهن‌ها به دست می‌آورم را باید برگردانم؟ گاهی اوقات مشتری با توجه به آن مارک جنس را می‌خرد؛ گاهی اوقات مشتری می‌داند که این مارک به اصطلاح قلابی است و این طور نیست که بابت آن چیزی که پشتش نوشته شده، پول بیشتری بدهد. 

 

وی ادامه داد: این مشتری با علم به این که مارک دروغ است، مبلغ را پرداخت می‌کند. هر چند این فرهنگ، فرهنگ غلطی است؛ هر چند آن پولی که از مشتری دریافت کرده است، اشکال ندارد، اما اگر مشتری خبر ندارد و بر اساس این که جنس فلان مارک است آن را تهیه می‌کند، در این صورت پول را مالک شده، اما مشتری حق دارد، معامله را فسخ کند. اگر مشتری معامله را فسخ کرد، فروشنده موظف است، پول خریدار را برگرداند. پس پولی که گرفته در صورت دوم صحیح است و اگر مشتری بخواهد، قرار داد را فسخ کند، باید قبول کند؛ ضمن اینکه فعل حرام مرتکب شده و این فعل حرام چه بسا از آن پول حلال بد‌تر باشد.

لینک دانلود فیلم

/ عقیق

ارسال نظر

آخرین اخبار