ضریب هوشی بالاتر، تکلم روان تر، ارتباط عاطفی قوی تر نوزاد با مادر و تربیت پذیری تنها بخشی از فواید شیر مادر به عنوان یک تغذیه مطلوب است.

آرام بخش طبیعی نوزاد

به گزارش گلستان ۲۴؛ ترویج تغذیه با شیر مادر امروزه به عنوان راهبردی برای توسعه پایدار کشورهای جهان مطرح می شود، تحقیقات نشان می دهد فواید بی نظیر تغذیه با شیر مادر بر رشد و تکامل مطلوب کودکان و سلامتی جامعه تاثیر دارد.

تغذیه انحصاری با شیر مادر برای ۶ ماه اول عمر فواید بی نظیری را به شیرخواران و مادران اعطا می کند بنابراین همه ساله در هفته جهانی شیر مادر مقارن با دهم تا شانزدهم مرداد، برنامه هایی در راستای سیاست ملی ترویج تغذیه با شیر مادر  اجرا می شود.

شعار هفته جهانی شیر مادر در سال جاری «توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، حال و آینده»  اعلام شده است.

یکی از متخصصان سلامت کودکان در گفت و گویی تفصیلی با ایرنا به بیان اهمیت شیر مادر پرداخت و گفت: تغذیه با شیر مادر به قدری اهمیت دارد که در کتاب آسمانی همه ادیان به آن اشاره و تاکید شده است.

 

شهلا نوری بیان کرد: مدت زمان تغذیه با شیر مادر ۲ سال و حداقل ۲۱ ماه تعیین شده است و در برخی احادیث اسلامی نیز شیر دادن کمتر از ۲۱ ماه، ستم به کودک محسوب می­ شود.

وی اضافه کرد: در مادرانی که شیرخوارشان را با شیر خود تغذیه می کنند انواع سرطان های پستان، تخمدان، دهانه رحم و نیز پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی کمتر است.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت استان همدان اظهار داشت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند دارای ضریب هوشی بالا، تکلم روان، ارتباط عاطفی قوی با مادر و تربیت پذیری بهتر هستند.

نوری ادامه داد: در کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند بیماری های اسهالی، عفونت های تنفسی، عفونت ادراری، آلرژی و آسم، پوسیدگی دندان، سوء تغذیه و چاقی، بیماری های بدخیم و سرطان کمتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه ترکیب شیر مادرانی که نوزاد نارس دارند با بقیه مادران متفاوت است گفت: بهترین تغذیه برای نوزادان نارس، شیر مادر خودشان است چراکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت استان همدان افزود: در این صورت نوزادان نارس زودتر از بیمارستان مرخص شده و در سنین بزرگسالی نیز از ضریب هوشی بالاتری برخوردار می شوند.

نوری اضافه کرد: ترکیب شیر مادر بر حسب سن شیرخوار و تغییر نیازهای او و حتی در هر وعده، تغییر می کند همچنین در هنگام بیماری مادر ترکیب شیر مادر تغییر کرده و به دفاع کودک علیه بیماری ها کمک می کند.

وی درباره نشانه ­های کفایت شیر مادر توضیح داد: بهترین راه برای اطمینان از کافی بودن شیر مادر، افزایش وزن شیرخوار است، نوزادان در روزهای اول تولد ممکن است هفت تا ۱۰ درصد وزن تولدشان را از دست بدهند که باید توسط پزشک بررسی شوند.

این کارشناس کودکان اضافه کرد: اگر این کاهش وزن، بدون علائم کم آبی و بیماری نوزاد باشد و نوزاد به خوبی شیر دریافت کند طبیعی است و از ۱۰ تا ۱۴ روزگی به وزن بدو تولد خود می رسد.

نوری ادامه داد: در هفته سوم، ششم، دوازدهم، بیست و چهارم بعد از تولد، شیرخواران برای شیرخوردن حریص می شوند که جهش رشد یا طغیان اشتها نام دارد در این حالت با تغذیه مکرر شیرخوار با شیرمادر در یک تا ۲ روز این وضعیت برطرف می شود.

وی گفت: شیرخواران در ۲ تا سه ماهگی بیشترین وزن گیری را داشته و از آن به بعد رشد شیرخواران آهسته ­تر می شود؛ شیرخواران تا پایان پنج ماهگی به ۲ برابر و تا یک سالگی به سه برابر وزن بدو تولد خود می رسند.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت استان همدان اظهار داشت: دفعات دفع ادرار و مدفوع نوزادان در روز اول حداقل یکبار یا بیشتر، در روز دوم حداقل دو بار یا بیشتر و روز سوم حداقل سه بار یا بیشتر است و از روز پنجم به بعد ۶ تا هشت بار دفع ادرار و مدفوع در روز، نشان دهنده کافی بودن شیر مادر است؛ از یک ماهگی به بعد شیرخوار ممکن است هر دو تا سه روز، دفع مدفوع داشته باشد.

نوری خواستار حمایت از مادران در دوران شیردهی شد و توضیح داد: همه اقشار جامعه از جمله خانواده، همسر، دوستان، پرسنل بهداشتی درمانی، مدیران و قانون گذاران در حمایت از مادران شیرده نقش دارند.

وی افزود: اعضای خانواده می توانند مادر را در انجام کارها و مراقبت از دیگر کودکان کمک کنند و در تشویق مادر به شیردهی نقش مهمی داشته باشند.

این کارشناس اضافه کرد: در سطح جامعه می توان با ایجاد فضاهای حمایتی نظیر اتاق تغذیه با شیرمادر در فرودگاه ها، ترمینال ها، مکان های عمومی و پارک ها از مادران شیرده حمایت کرد تا بتوانند با آرامش به کودک خود شیر دهند.

نوری تاکید کرد: با انجام شیردهی سلامت مادر، کودک و خانواده تامین می شود که در نهایت فواید آن به جامعه، سیستم سلامت و بیمه ها برمی گردد.

 

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار