درحالی‎که چندی پیش با تصویب طرح ساماندهی صنعت‌خودرو در مجلس، زمزمه‌های بازگشت شورای‌رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو به‌گوش می‌رسید و کارشناسان این حوزه نگران از دوباره دستوری‎شدن قیمت‌گذاری‌های این صنعت بودند، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تعلیق شش‌ماهه این طرح بعد از تصویب مجلس و شورای‌نگهبان خبر می‌دهد.

تعلیق بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو

گزارش گلستان ۲۴؛ درحالی‎که چندی پیش با تصویب طرح ساماندهی صنعت‌خودرو در مجلس، زمزمه‌های بازگشت شورای‌رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو به‌گوش می‌رسید و کارشناسان این حوزه نگران از دوباره دستوری‎شدن قیمت‌گذاری‌های این صنعت بودند، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تعلیق شش‌ماهه این طرح بعد از تصویب مجلس و شورای‌نگهبان خبر می‌دهد. البته گفته می‌شود بعد از سروسامان یافتن بازار خودرو دوباره موضوع اجرایی شدن این طرح مطرح خواهد شد. مصوبه‌ای که کارشناسان این صنعت اجرای آن را بازگشت به‌سیاست‌های اشتباه گذشته عنوان می‌کنند.

 

زمان بازگشت شورای رقابت به‌موضوع قیمت‌گذاری

عبدالله رضیان، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی در این خصوص می‌گوید: «با توجه به ‌فضای روانی که در اقتصاد کشور و به‎خصوص دربخش صنعت به‎وجودآمده، شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‎گانه اجرای برخی طرح‌ها را به‎صورت موقت تعطیل کرده‌ است.» این نماینده مردم درمجلس بااشاره به‌اینکه طرح ساماندهی صنعت‌خودرو هم یکی از این طرح‌هاست که اکنون تعطیل شده است، اضافه می‌کند: «با توجه به‌کاهش موقت قیمت‌ها، بازگشت تحریم‌ها و وجود فضای نامناسب اقتصادی، مسئولان لازم دیده‌اند اجرای این طرح را به‌تاخیر بیندازند.» گفتنی است درحال‎حاضر بحث تکمیل خودروهای ناقص و تحویل فوری به‌متقاضیان با پنج‌درصد زیرقیمت بازار ازجمله مواردی بوده که فعلا اجرای این طرح را غیرضروری کرده است. به‌گفته عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس، درحال‎حاضر طرح ساماندهی صنعت‌خودرو که بازگشت شورای رقابت به‌بحث قیمت‌گذاری صنعت خودرو هم یکی از بخش‌های آن است به‌تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است. رضیان بااشاره به‌اینکه سرانجام این نابه‎سامانی صنعت‌خودرو از بین می‌رود و این طرح هم به‌مرحله اجرایی می‌رسد، بیان می‌کند: «به‌نظر می‌رسد بعد از عبور از مشکلات، حدودا طی شش‌ماه تا یک‎سال آینده این طرح اجرایی شود.» طرحی که به‌گفته این نماینده مجلس به‎هرحال باید اجرایی شود و جدا از بحث ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت، افزایش کیفیت تولیدات داخلی، توسعه خودروهای هیبرید و برقی، کاهش مصرف بنزین و همچنین افزایش استانداردهای تولید به‌بحث قیمت‌گذاری هم نظارت دارد. بنابراین این نماینده مجلس تاکید می‌کند: «این طرح اجرایی خواهد شد، چون با دقت زیاد برنامه‌ریزی شده و منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در آن با نظر کارشناسان، ‌مسئولان و خودروسازان مورد توجه قرار گرفته است.»

آزموده را آزمودن خطاست!

درحالی‎که نمایندگان مجلس برضرورت اجرای طرح ساماندهی صنعت‌خودرو و همچنین بازگشت شورای رقابت به‌موضوع قیمت‌گذاری صنعت خودرو تاکید دارند، یک کارشناس صنعت خودرو درگفت‌وگو با «دنیای خودرو» می‌گوید: «بازگشت شورای رقابت به‌موضوع قیمت‌گذاری صنعت‌خودرو تصمیمی اشتباه است. چراکه با این کار مسئولان می‌خواهند زمینه تکرار اشتباهات گذشته را دوباره فراهم کنند.» فربد زاوه اضافه می‌کند: «برخی فکر می‌کنند شکست یک طرح به‌دلیل اجرای آن از سوی شخصی خاص است و از تجربیات دوره‌های گذشته دراین‌زمینه بهره نمی‌برند.» بنابراین به‌گفته این کارشناس، همین می‌شود که هرازگاهی می‌بینیم طرح‌های اشتباه گذشته دوباره به‎عنوان راهکاری برای خروج از مشکلات مطرح و همان مسائل قبلی ایجاد می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان می‌کند: «متاسفانه مشابه طرح‌ بازگشت شورای‌رقابت به‌بحث قیمت‎گذاری خودرو را بارها درصنایع مختلف کشور شاهد بوده‌ایم و اجرای دوباره آنها منجر به‌درجازدن دراقتصاد می‌شود.» زاوه بااشاره به‌تاکید برخی مسئولان بر دستوری اداره‎کردن اقتصاد کشور، اضافه می‌کند: «چرا صنعت‌خودرو برای این موضوع انتخاب شده است؟‌ مگر الان دربخش مسکن با مشکل مواجه نیستیم؟ چرا نمایندگان برای این بخش چنین تصمیمی نمی‌گیرند؟» وی ادامه می‌دهد: «مسلم است که نمی‌توان نرخ مسکن را با اقتصاد دستوری ثابت نگه داشت. متولیان از هر اقتصاددانی هم بپرسند به‌این نتیجه خواهند رسید.» زاوه با اشاره به‌اینکه تنها راهکار برای رفع مشکلات صنعت‌خودرو آزادسازی نرخ خودرو و ایجاد بازار رقابتی است، می‌گوید: «تنها دراین شرایط است که می‌توانیم سایه مشکلات را از سر این صنعت کنار بزنیم؛ وگرنه صنعت‌خودرو باقیمت‌گذاری دستوری درهمین مشکلات امروزی باقی خواهد ماند.» وی بااشاره به‌این ضرب‎المثل که «آزموده را آزمودن خطاست»، تاکید می‌کند: «مشکلات صنعت‌خودرو با مصوبه رفع نمی‌شود و نیاز به کمی فضا برای ایجاد سازوکار رقابتی دارد.»

منبع: اخبار خودرو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار