واکسن آنفولانزای فصلی یک واکسن سالانه است که برای محافظت در برابر آنفولانزا توصیه می شود. آنفولانزا می تواند یک بیماری بسیار جدی باشد، به خصوص در خردسال، بزرگسالان ۶۵ ساله و بالاتر، کسانی که دارای شرایط بهداشتی و درمانی خاص هستند، و زنان باردار.

حقایق و اثرات جانبی واکسن آنفلوآنزا

گزارش گلستان ۲۴؛ از آنجا که ویروس آنفولانزا به طور مکرر در ترکیب ژنتیک خود قرار می گیرد، واکسن باید سالانه اصلاح شود و این یکی از دلایلی است که افراد مجبور می شوند به طور سالانه واکسن آنفولانزا بزنند.

زمان تزریق واکسن دقیقاً هنگامیست که فصل آنفولانزا شروع می شود، البته این موردغیرقابل پیش بینی است، بنابراین مقامات بهداشت توصیه می کنند که افراد در اوایل پاییز، اقدام به تزریق واکسن بکنند. اوج فعالیت آنفولانزا به طور معمول اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

پس از انجام واکسیناسیون، حدود دو هفته طول می کشد تا ایمنی فرد در برابر آنفولانزا ایجاد شود.

اما واکسن آنفولانزا چقدر مؤثر است؟

اثربخشی واکسن آنفولانزای فصلی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه نوع ونژاد آنفولانزای موجود درواکسن به خوبی با نوع  گردش خون مطابقت داشته باشد. بعضی از مطالعات نشان می دهند که وقتی نژاد های واکسن با آنهایی که در حال گردش هستند مطابقت خوبی دارند، افراد واکسینه شده ۶۰ درصد کمتر از افرادی که واکسینه نشده اند، به آنفولانزا مبتلا می شوند.

اثر واکسن آنفولانزا نیز بسته به شخصی که واکسینه شده است می تواند متفاوت باشد – این واکسن در بزرگسالان سالم و نوجوانان نسبت به سالخوردگان بهتر عمل می کند.

برخی مطالعات نشان می دهند واکسن آنفلوانزا با دوز بالا محافظت بهتری برای افراد مسن تر دارد.

نتایج مطالعات نشان می دهند که واکسن های آنفولانزا برای زنان در هر مرحله از بارداری بی خطر است. علایم آنفلوانزا در زنان باردار شدیدتراست و نیاز به بستری شدن دارند. علاوه بر این، واکسیناسیون آنفولانزا در دوران بارداری به محافظت از کودک در برابر آنفولانزا در شش ماه اول زندگی کمک می کند. 

عوارض جانبی واکسن شامل درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق، تب درجه پایین و درد است. عوارض جانبی کمیاب اما جدی از جمله واکنشهای آلرژیک نیز وجود دارد. علائم عوارض جانبی جدی شامل دشواری در تنفس، تورم در اطراف چشم یا لب، کهیر، سرگیجه و تب بالا است.  در صورت بروز عوارض جانبی جدی، باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

منبع: شفقنازندگی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار