مدیر جهاد کشاورزی مینودشت درشرق گلستان اعلام کرد: با آغاز برداشت میوه لایم‌کوات (لیموترش) از سطح نیم هکتار که در فضای گلخانه‌ای شهرستان کشت شده، برای نخستین بار این میوه در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

لیموترش گلخانه‌ای گلستان برای نخستین بار به بازار می‌آید

به گزارش گلستان ۲۴؛ حبیب الله زارع روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میوه لایم‌کوات از دسته مرکبات و به صورت درختچه پاکوتاه است که در فضای گلخانه‌ای در طول سال به طور مستمر میوه می‌دهد و به طور متوسط از هر هکتار مزارع این محصول، ۶۰ تن میوه قابل برداشت است.

وی با بیان اینکه میوه لایم‌کوات، بیضی شکل و رنگ آن زرد مایل به سبز و حاوی دانه است، افزود: در هر هکتار می‌توان ۱۲ هزار اصله نهال از این گونه را کاشت و برای پرورش و نگهداری آن به دمای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نیاز است.

زارع اضافه کرد: برداشت محصول لیموترش گلخانه‌ای برای نخستین بار در مینودشت صورت می‌گیرد و امسال، سال اول میوه‌دهی این گلخانه است و هر کیلوگرم آن در بازار ۱۵۰ هزار ریال فروخته می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی مینودشت همچنین از آغاز برداشت زیتون از سطح ۴۷۰ هکتار باغات این محصول خبر داد و گفت: باتوجه به بارش‌های خوب سال آبی ۹۸ - ۹۷، میزان تولید این محصول در شهرستان امسال ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: امسال پیش بینی تولید زیتون در مینودشت ۷۰۰ تن است که از این مقدار ۵۰۰ تن آن از نوع کنسروی و ۲۰۰ تن آن از گونه روغنی می‌باشد.

زارع از صدور مجوز احداث گلخانه برای تولید نهال زیتون در مینودشت نیز خبر داد و اضافه کرد: با بهره برداری از این واحد گلخانه‌ای که در آغاز مراحل ساخت است، زنجیره ارزش افزوده زیتون در مینودشت کامل می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون در شهرستان مینودشت، پنج واحد فرآوری زیتون برای تهیه روغن و کنسرو شور با ظرفیت سالانه ۱۵ هزار تن درحال فعالیت است.

شهرستان مینودشت با افزون بر ۸۱ هزار نفر جمعیت حدود ۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار