عضو انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: دوره درمان آلرژی معمولا 7 الی 10 روز تخمین زده می‌شود اما سرماخوردگی معمولا بین 3 الی 5 روز از بین می‌رود.

تفاوت «آلرژی» و «سرماخوردگی» چیست؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ بابک پورقلیچ عضو انجمن پزشکن عمومی ایران درباره تفاوت سرماخوردگی و آلرژی‌های فصلی، اظهار داشت: سرماخوردگی و آلرژی علائم مشابه زیادی دارند اما در آلرژی معمولاً تب مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فردی که به آلرژی مبتلا می‌شود ترشحات شفاف و روشن در گلو و بینی وی مشاهده می‌شود در حالی که این ترشحات در سرماخوردگی رنگی هستند. ازجمله شباهت‌های آلرژی و سرماخوردگی می‌توان به ریزش آب‌بینی، عطسه، سوزش و گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد و خستگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در سرماخوردگی شاهد عطسه‌های پی در پی نیستیم و معمولاً افراد سرفه می‌کنند اما در زمان بروز آلرژی در فرد مبتلا عطسه‌های پی در پی مشاهده می‌شود.

پورقلیچ خارش گلو را یکی دیگر از علائم آلرژی دانست و اظهار داشت: دوره درمان آلرژی معمولا ۷ الی ۱۰ روز تخمین زده می‌شود اما سرماخوردگی معمولا بین ۳ الی ۵ روز از بین می‌رود. علامت‌های سرماخوردگی در تمام شبانه‌روز، یکسان است، ولی آلرژی، حالت حمله‌ای دارد و در اوایل صبح و غروب بیشتر می‌شود. همچنین در زمان مواجهه با ماده آلرژن مانند عطر‌های تند، سیگار و دود خودروها به‌صورت جدی بروز پیدا می‌کند.

این پزشک عمومی ادامه داد: افرادی که به حساسیت‌های فصلی مبتلا می‌شوند باید توجه کنند که گرده‌افشانی گل‌های آپارتمانی در فصل بهار ممکن است عاملی برای ابتلا به آلرژی باشد لذا در این فصل توصیه می‌شود گل‌ها را در کنار پنجره و در معرض هوا قرار دهند.

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک برای گروه‌های حساس و افرادی که زمینه ابتلا به آلرژی دارند در برابر هوای آلوده توصیه می‌شود. عامل ایجادکننده سرماخوردگی ویروس‌های متنوعی است که از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است ولی در آلرژی عامل ایجادکننده، آلرژن‌ها هستند که لزوما موجودات زنده نیستند. همچنین در زمان مواجهه با ماده آلرژن مانند عطر‌های تند، سیگار و دود خودروها به‌صورت جدی بروز پیدا می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: این افراد می‌توانند شب قبل از رفتن به محل کار آنتی‌هیستامین استفاده کنند تا علائم آلرژی کمتر خود را نشان دهد.

 

منبع: فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار