در پنجمین روز هفته، نوسانات بازار ارز و سکه به شکل کاملا مشهودی کاهش پیدا کرده بود. دلار در این روز توان عبور از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود هرگز نشان نداد و از آن‌سو معامله‌گران نیز تمایل چندانی برای فروش ارز نداشتند.

نگاهی به بازار سکه و ارز (۹۸/۰۷/۱۸)

به گزارش گلستان ۲۴؛ این موضوع موجب شده بود که دامنه نوسان دلار بسیار محدودتر شود و در بازه ۱۱ هزار و ۴۷۰ تا ۱۱ هزار و ۴۸۵ تومان قرار بگیرد. در واقع فاصله کف و سقف شاخص ارزی در روز چهارشنبه تنها ۱۳/ ۰ درصد بود؛ این در حالی بود که روز سه شنبه فاصله بین این دو نرخ بالای ۴/ ۰درصد بود. این ارز در روز سه‌شنبه ۵۰ تومان افزایش نرخ را تجربه کرده بود و روز چهارشنبه با افت جزئی ۵ تومانی به بهای ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.

 

به گفته فعالان، نوسانات بازار ارز در روز چهارشنبه به اندازه‌ای محدود شده بود که معامله‌گران بیشتر از بازار ارز، اخبار را دنبال کرده یا به بازارهای دیگر توجه خود را معطوف کرده بودند. می‌توان گفت بازار ارز با تقاضای خاصی رو‌به‌رو نیست و از آن‌سو فروشندگان نیز حداقل در سطوح فعلی تمایل خاصی برای فروش ندارند. در این شرایط، خرید و فروش‌های بازار بیشتر بر مبنای نیاز صورت می‌گیرد و به‌ندرت فردی به دنبال حفظ ارزش پول به بازار دلار و یورو مراجعه می‌کند. تقاضایی که این روزها در بازار ارز بیشتر از سایر تقاضاها به چشم می‌آید، نیازی است که برخی از زوار اربعین به تهیه ارز دارند. این موضوع موجب شده است که بعضا برخی از صرافی‌های دولتی یا غیردولتی نسبت به گذشته کمی با تقاضای بیشتری مواجه شوند و بعضا درب این صرافی‌ها جمعیت بیشتری نسبت به گذشته حضور داشته باشند.

با این حال، آنچه مسلم است و از روند نرخ مشخص می‌شود، این تقاضا وضعیت بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار نداده است و نوسانات بازار در یک ماه اخیر بسیار محدودتر از گذشته شده است. دلار در هفته‌های اخیر توان عبور از سطح ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان را نداشته است و هم‌زمان در برابر پایین رفتن از مسیر ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان مقاومت کرده است. در شرایطی که دلار و یورو در بازار ارز تقاضای زیادی ندارند، تقاضای افراد عادی برای دینار عراق بالا رفته است و نرخ این ارز در مقطعی به بالای مرز ۱۰ هزار تومانی رفته است. دیروز عنوان می‌شد که در شهرهای مرزی ارزش دینار عراق حدود ۹ هزار و ۶۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان است ولی در بازار ارز داخلی دینار عراق بعضا توسط صرافی‌ها تا ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش می‌رفت. البته از دلالان می‌شد دینار عراق را تا ۹ هزار و ۹۰۰ تومان نیز خرید. البته میزان دینار به گفته فعالان در بازار در بعضی روزها بالا نیست و حتی بعضا گزارش شده است که به جای دینار به خریداران پیشنهاد می‌شود که اقدام به تهیه دلار کنند.

البته پیش‌تر خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند صرافی‌های مجاز که تحت نظارت بانک مرکزی فروش ارز را آغاز کرده‌اند و محدودیتی برای فروش دینار به زائران اربعین ندارند و می‌گویند زائران هر میزان که بخواهند می‌توانند دینار بخرند، ضمن آنکه صرافی‌های بانکی به‌ازای هر پاسپورت ۱۰۰ یورو یا معادل آن ۱۲۵ هزار دینار عراق می‌دهند.

متقاضیان خرید ارز باید شخصا با در دست داشتن اصل کارت ملی و کپی آن به صرافی‌ها مراجعه کنند، ضمن آنکه باید کارت بانکی و سیم‌کارت به نام شخص خریدار باشد. در این شرایط به‌نظر می‌رسد که میزان کمبود دینار عراق در بازار زیاد نیست؛ ولی به‌‌هرحال در شرایطی که تقاضا در بازار دلار بالا نیست، نوسان‌گیران سعی می‌کنند سود بیشتری را از خریداران دینار نصیب خود کنند.

در روزی که نرخ دلار کاهشی بود، سکه تمام بهار آزادی نیز ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۱۲ هزار تومان رسید. این افت در حالی رخ داد که دیروز بهای طلای جهانی تا ساعت ۵بعدازظهر بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری بود و به این ترتیب افت سکه را می‌توان به همان کاهش شاخص ارزی نسبت داد.

منبع: تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار