کریمی از اجرای طرحی برای حفاظت از ذخیره گاه زیست کره پارک ملی گلستان با توسعه کسب و کار پایدار در حوزه صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

اجرای طرحی حفاظت از ذخیره گاه زیست کره پارک ملی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، «ابراهیم کریمی» با اشاره به اینکه ارزش بالای ذخیره گاه زیست کره پارک ملی گلستان و ثبت جهانی آن، ضرورت حفظ و نگهداری از این منبع غنی جهانی را افزون تر کرده است، گفت: برای حراست از این ذخیره گاه علاوه بر مسئولان، جوامع محلی و روستانشینان حاشیه جنگل، نقش پررنگی خواهند داشت.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: نبود شغل ثابت و درآمد زا برای روستائیان و تامین معیشت از جنگل، چرای بیش از حد دام و قطع درختان کهنسال جنگلی و ... از عمده ترین دلایل تخریب این پارک ملی است.

 

وی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سعی دارد تا با تقویت فعالیت حوزه هایی چون صنایع دستی و گردشگری در روستاهای حاشیه پارک ملی، موجبات توسعه کسب و کار پایدار و جایگزین نمودن شغل های پر رونق در این روستاها و در نهایت به حداقل رساندن میزان آسیب جوامع محلی به ذخیره گاه زیست کره پارک ملی گلستان را فراهم کند.

 

کریمی با اشاره به اینکه این اداره کل از نیمه دوم سال  97 تلاش های خود را برای حفظ و حراست از پارک ملی گلستان سرعت بخشیده است، یادآور شد: بررسی و مطالعات میدانی در روستاهای حاشیه پارک ملی گلستان، نشست هایی متعدد با ارگان های مربوطه، شناسایی ظرفیت های روستاهای حاشیه پارک و تقویت و احیاء صنایع دستی این روستاها و برگزاری کارگاه و کارگروه های تخصصی از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

 

وی اضافه کرد: انعقاد تفاهمنامه همکاری اداره کل میراث فرهنگی با پارک ملی جنگل گلستان، شناسایی رشته های صنایع دستی منسوخ شده و فعال منطقه، ایجاد مراکز تخصصی و مراکز خلاق صنایع سنتی، ایجاد بوم گردی های سنتی توسط جوامع محلی با استفاده از مصالح و تزئینات بومی و بهره مندی دفاتر خدمات مسافرتی از محیط بانان به عنوان راهنمای (لیدر) گردشگران از جمله برنامه های طرح حفاظت از ذخیره گاه پارک ملی گلستان در حوزه صنایع دستی و گردشگری است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار