مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس درشرق استان گلستان اعلام کرد که کشاورزان این شهرستان تاکنون برای کشت ۱۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا با مراکز خدمات کشاورزی قرارداد منعقد کرده‌اند.

کشاورزان گنبدی برای کشت ۱۰ هزار هکتار کلزا قرارداد منعقد کردند

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامعلی نورا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که امسال سهمیه پیش بینی شده برای کشت کلزا در گنبدکاووس ۲۰ هزار هکتار است که تا الان کشاورزان این شهرستان برای کشت ۱۰ هزار هکتار از این محصول استراتژیک قرارداد منعقد کردند.

وی اضافه کرد: از مجموع قراردادهای منعقد شده کلزا تاکنون، یک هزار ۲۰۰ هکتار آن در اراضی نواحی جنوبی گنبدکاووس کشت شده و با مساعد شدن شرایط آب و هوایی و بارش‌ها سطح کشت در اراضی نواحی میانی و شمالی این شهرستان نیز ادامه می‌یابد.

نورا، بهترین زمان برای کشت دانه روغنی کلزا در منطقه گنبدکاووس را از نیمه دوم مهر تا پایان آبان دانست و گفت که امسال بذر گواهی شده از ارقام مختلف کلزا برای کشت درسطح ۲۰ هزار هکتار و به مقدار ۶۱ تن تامین شده که از طریق کارگزاری‌های تعیین شده، درحال توزیع بین کشاورزان است.

وی تصریح کرد: علاوه بر تامین بذر مورد نیاز، اقدامات لازم برای تامین دیگر نهاده‌ها از جمله انواع کود شیمیایی مورد نیاز کشت کلزا و دو محصول گندم و جو نیز درمجموع به مقدار تقریبی ۲۸ هزار تن درحال انجام است که تا الان ۵۰ درصد آن تامین شده است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد که تا الان دو هزار و ۵۰۰ تن انواع کود بین کشاورزان کلزاکار این شهرستان توزیع شده و توزیع کود به تناسب انعقاد قرارداد و کشت بین آنها ادامه می‌یابد.

نورا یادآور شد: درسال زراعی گذشته کشاورزان گنبدی ۱۴ هزار هکتار از مزارع خود را به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دادند و مقدار ۲۰ هزار تن محصول برداشت کردند.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس با ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که بخش اعظم آن به کشت گندم، جو و دانه روغنی کلزا اختصاص می‌یابد، از شهرستان‌های برتر گلستان و کشور در تولید این سه محصول، بویژه گندم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار