در طرح مسکن ملی ۳ شیوه کلی برای تأمین زمین درنظر گرفته شده که بخش عمده آن براساس ساخت مسکن به قیمت تمام‌شده استوار است.

ثبت‌نام مسکن ملی؛ استان به استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ با فعال شدن سامانه ثبت‌نام مسکن ملی، از صبح سه‌شنبه؛ طبق برنامه زمانبندی امکان ثبت‌نام برای استان‌های مختلف فراهم می‌شود.

از دیروز دستور فعال‌سازی سامانه ثبت‌نام در طرح اقدام ملی تأمین مسکن صادر و مقرر شد، پس از آشنایی متقاضیان با روند ثبت‌نام و تهیه مدارک موردنیاز، از صبح روز سه‌شنبه رسماً ثبت‌نام این طرح به‌صورت استانی آغاز شود. طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، نوبت اول ثبت‌نام مسکن ملی به ۴استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی اختصاص دارد و به‌مدت ۳روز ادامه خواهد داشت.

 

طرح اقدام ملی تأمین مسکن، بارزترین طرح مسکن دولت دوازدهم است که برپایه خانه‌دار‌کردن طبقه متوسط استوار شده و با مسکن مهر که هزینه‌های اولیه ساخت آن از منابع دولتی و وام تأمین می‌شد تفاوت فاحش دارد. در مسکن ملی، متقاضیان باید در ابتدای کار توان پرداخت ۳۰درصد از هزینه ساخت مسکن را داشته باشند و توان مالی آنها برای پرداخت اقساط بعدی هزینه ساخت و تسویه اقساط تسهیلات بانکی نیز تأیید شده باشد.

ثبت‌نام مسکن ملی به‌نوبت

پس‌ازاینکه دوره آزمایشی ثبت‌نام مسکن ملی در استان کرمان و از طریق سامانه «آباد» بنیاد مسکن انجام شد، زیرساخت این سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و اینک با نشانی tem.mrud.ir،  با عنوان طرح اقدام ملی تأمین مسکن در دسترس متقاضیان ثبت‌نام مسکن ملی قرار گرفته است.

 

ثبت‌نام مسکن ملی به‌تدریج برای همه شهرهای مشمول طرح انجام خواهد شد و طبق برنامه زمانبندی شده، فعلاً ۱۰استان در نوبت ثبت‌نام قرار گرفته‌اند که از صبح سه‌شنبه به‌مدت ۳روز این امکان برای ۴استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی مهیا خواهد شد.

۴شرط اصلی متقاضیان مسکن ملی

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دیروز در نشست خبری با خبرنگاران به شروط تعیین‌شده برای متقاضیان ثبت‌نام مسکن ملی اشاره کرد و گفت: متقاضیان علاوه‌بر اینکه قدرت و توان مالی واریز پیش‌پرداخت و اقساط بانکی را دارند، باید ۴شرط اصلی را داشته باشند؛ یعنی اولاً شخص متقاضی و افراد تحت تکفل او از اول سال۸۴ تاکنون فاقد مالکیت مسکونی بوده باشند، دوم اینکه از اول انقلاب یعنی ۲۲بهمن۵۷ تاکنون از امکانات دولتی اعم از زمین، مسکن و یارانه تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند، سوم اینکه متأهل یا سرپرست خانوار باشند و چهارم اینکه سابقه ۵سال سکونت آنها در شهر موردتقاضا یا شهر مادرشهرهای جدید احراز شود.

 

به گفته محمودزاده، در طرح مسکن ملی ۳ شیوه کلی برای تأمین زمین درنظر گرفته شده که بخش عمده آن براساس ساخت مسکن به قیمت تمام‌شده استوار است.

او افزود: در شهرهای کوچک که مشکلی برای تأمین زمین وجود ندارد، واگذاری زمین واحدهای مسکونی به‌صورت اجاره ۹۹ساله انجام خواهد شد و بخش کمی از پروژه‌ها نیز به‌صورت مشارکتی با سازندگان بخش خصوصی ساخته می‌شود اما در شهرهای بزرگ و شهرهای جدید، پروژه‌های مسکونی روی زمین‌های دولتی ساخته می‌شوند و متقاضی فقط هزینه تمام‌شده ساخت را به‌صورت پیش‌پرداخت‌های نقدی یا تسهیلات بانکی تسویه می‌کند.

 

در این وضع اعیان مسکونی پروژه به قیمت تمام‌شده متعلق به متقاضی خواهد بود و برای مالکیت عرصه نیز می‌تواند پس از ۲سال تنفس به‌صورت سالانه اقساط آن را بپردازد تا مالکیت زمین نیز به او منتقل شود.

سازنده‌ها؛ حق‌العمل‌کار می‌شوند

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، قرار است قیمت اصلی بخش عمده مسکن ملی، قیمت تمام‌شده باشد و فرضاً به‌دلیل افزایش قیمت مسکن، هزینه آن بالاتر نرود.

 

محمودزاده در پاسخ به پرسش بر اینکه در این وضعیت سود سازندگان مسکن ملی از چه محلی تأمین می‌شود، گفت: در مسکن ملی ۳تا ۴هزار واحد در شهرهای مختلف به‌صورت مشارکتی بین دولت و بخش خصوصی روی زمین‌های دولتی ساخته می‌شود که پس از تقسیم واحدهای میان دولت و سازنده، حاشیه سود معقول برای فروش آنها درنظر گرفته می‌شود، اما در مابقی مسکن ملی، عامل چهارم، یعنی نظام‌مهندسی و شرکت‌های سازنده، مسئول ساخت هستند و هزینه کار آنها روی قیمت تمام‌شده پروژه محاسبه می‌شود.

 

به‌عبارت‌دیگر، در طرح مسکن ملی، واحدها به نام متقاضیان و با آورده و وام بانکی آنها ساخته می‌شود و به‌جز هزینه ساخت، سودی از محل تغییر قیمت واحد در بازار به جیب سازندگان نمی‌رود.

مسکن ملی متری چند؟

طبق آمار و اطلاعاتی که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارائه داد، قیمت نهایی پروژه‌های مسکن ملی براساس نوع بنا، محل آن، نوع مصالح و همچنین هزینه‌های احتمالی آماده‌سازی زمین متغیر است اما به‌طور میانگین برآورد می‌شود هزینه ساخت هر مترمربع از زیربنای این طرح‌ها ۲تا ۲.۵میلیون تومان تمام شود و متقاضیان باید ۳۰درصد هزینه ساخت را پس از قطعی شدن ثبت‌نام بپردازند.

 

بر این اساس هزینه ساخت یک واحد مسکن ملی با زیربنای مسکونی ۱۰۰مترمربع، می‌تواند بین ۲۰۰تا ۲۵۰میلیون تومان باشد که بخشی از آن به‌صورت آورده و بخشی از محل تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.

محمودزاده با بیان اینکه ۳نوع تسهیلات برای مسکن ملی درنظر گرفته شده، افزود: سپرده‌گذاران مسکن یکم می‌توانند وام خود را با همان مبلغ و نرخ سودی که برای خرید مسکن درنظر گرفته شده صرف پرداخت هزینه‌های مسکن ملی کنند.

 

از سوی دیگر وام مسکن ملی ساخته شده در شرکت بازآفرینی شهری، همان وام ۱۰۰میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده است که نیمی از آن با نرخ بهره صفر از محل صندوق توسعه و نیمی با نرخ سود ۱۸درصد از محل منابع بانکی تأمین می‌شود و نرخ سود نهایی آن ۹درصد خواهد بود.

نوع سوم وام مسکن ملی، بسته به محل ساخت پروژه، مبلغ ۷۵تا ۱۰۰میلیون تومان وام فروش اقساطی از محل منابع بانکی به نرخ ۱۸درصد خواهد بود که باید در ۱۲سال تسویه شود.

جزئیات نوبت ثبت‌نام مسکن ملی

ثبت‌نام مسکن ملی به‌صورت استانی و از صبح سه‌شنبه به‌مدت ۳روز برای ۴استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز می‌شود. پس از این ۴استان، نوبت به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و کردستان می‌رسد و ۳روز بعد متقاضیان مسکن ملی در استان‌های چهارمحال‌ بختیاری، همدان و یزد اجازه ثبت‌نام پیدا می‌کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد تا یک‌ماه آینده شرایط برای ثبت‌نام مسکن ملی کلانشهرها که عمدتاً در شهرهای جدید ساخته می‌شود نیز فراهم شود.

نکته قابل‌توجه در این ثبت‌نام‌ها این است که هر نوبت ثبت‌نام به‌محض اتمام واحدهای مدنظر قرار گرفته به پایان می‌رسد و در آینده بعد از پالایش متقاضیان مسکن ملی هر استان، چنانچه واحدی برای عرضه باقی مانده باشد، دوباره بعد از اطلاع‌رسانی امکان ثبت‌نام فراهم می‌شود.

 

همچنین تا زمانی که استان‌ها قادر به تأمین زمین و معرفی پروژه‌های جدید مسکن ملی باشند، امکان ثبت‌نام از متقاضیان نیز مهیا خواهد شد.

/اعتبارنوین

ارسال نظر

  • محمدرضاآبخوره ؟باکدملی ۴۶۶۰۳۵۸۱۳۴
    0

    زمین دارم ولی خانه ندارم خواهشن یک لطفی کنیددرحق ما

  • محمدرضاآبخوره ؟باکدملی ۴۶۶۰۳۵۸۱۳۴
    0

    زمین دارم ولی خانه ندارم خواهشن یک لطفی کنیددرحق ما

  • محمدرضاآبخوره ؟باکدملی ۳۶۶۰۳۵۸۱۳۴ شهرستان مینودشت روستای قلمی فجر۱
    0

    زمین دارم ولی خانه ندارم خواهشن یک لطفی کنیددرحق ما

آخرین اخبار