مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان از برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‎المللی قصه گویی در روزهای بیست و یکم و بیست و دوم آبان ماه به میزبانی گلستان خبر داد.

برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‎ المللی قصه‌گویی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ بیش از نیم قرن است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی و استعدادیابی آنها در اوقات فراغت کار خود را شروع کرده است.

تأسیس مراکز عرضه کتاب و کالای فرهنگی و هنری مخصوص کودکان و نوجوانان،کمک به توسعه و تکمیل کتابخانه‎های عمومی مساجد و مدارس،تهیه و استفاده از لوازم سمعی و بصری و تدارک وسایل آموزشی از جمله فعالیت‎های این مراکز محسوب می‎شود.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امروز با بیش از یک هزار مرکز ثابت، سیار شهری و روستایی در سراسر کشور با ارائه فعالیت‎های فرهنگی و هنری با مخاطبان کودک و نوجوان خود ارتباط چهره به چهره و نزدیک برقرار کرده است.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان نیز یکی از کانون‎های فعال کشور محسوب می‎شود و قرار است در امروز و بیست و دوم آبان ماه سال جاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در گلستان برگزار شود.

در همین رابطه گفتگویی با مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان محبوبه رجبی نسب انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

 در جشنواره بین المللی قصه گویی به میزبان گلستان چند استان شرکت دارند؟

رجبی نسب: بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه پنج کشور به میزبانی گلستان است که برای اولین بار در این استان برگزار می‎شود، استان‎های مازندران، گیلان، سمنان، خراسان شمالی، تهران و البرز در این جشنواره شرکت دارند، بیست و یکم آبان افتتاحیه برنامه و بیست و دوم آبان ساعت پنج الی هفت بعدازظهر آیین اختتامیه برگزار و برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی اعلام می‎شود. مکان قصه گویی مجتمع فرهنگی ویلا شهر نبش ویلای ۱۲ است.

*رشد 7 برابری شرکت‌کنندگان گلستانی در جشنواره قصه‌گویی

 امسال چه تعداد شرکت کننده در جشنواره قصه‌گویی داشتیم؟

رجبی نسب:امسال در مجموع بین منطقه پنج، ۴ هزار و ۶۸۱ قصه‌گو ثبت‌نام کردند در این بین یک هزار و ۳۸۹ قصه در بخش قصه‎های صحنه‎ای و ۴۵۷ قصه در بخش زنان و مردان بوده است.امسال بیشترین آمار شرکت‌کنندگان با تعداد یک هزار و ۲۹۶ قصه گو را در گلستان داشتیم سال گذشته ۱۶۰ قصه گوی گلستانی در جشنواره ثبت‌نام کردند  امسال شرکت‌کنندگان ما هفت برابر شده است.

 محتوای قصه‎ها قدیمی هستند یا جدید؟

رجبی نسب: انتخاب قصه‌ها آزاد است می‎تواند قصه هم جدید و هم قدیمی باشد موضوع قصه گویی «زندگی من» است در واقع برای انتخاب قصه، قصه گو را محدود نکردیم تا بیان قصه به صورت آزاد باشد.

*افزایش مهارت‎های زندگی با ترویج قصه‌گویی بین کودکان و نوجوانان

از فواید قصه گویی برایمان توضیح مختصری بیان کنید.

رجبی نسب: قصه گویی به عنوان یک رویکرد و روش موفق و اثربخش به انتقال آموزه‎ها به نسل‎های آتی به خصوص کودک و نوجوان اثر خود را ثابت کرده است اگر بخواهیم مهارت‎های زندگی کردن را به بچه‌ها آموزش بدهیم و نسل آینده‎ای بسازیم که در جوانی در مقابل مسائل و مشکلات ایستادگی کنند یکی از فنون استفاده از قصه‌گویی است.

آیا برگزاری این دوره از جشنواره قصه‌گویی در گلستان با دوره‎های قبل تفاوت خاصی دارد؟

رجبی نسب: با سال گذشته چندان تفاوتی نداشته اما با دوره بیستم این جشنواره تفاوت‎هایی دارد، در واقع بخش فیلم ۹۰ ثانیه‎ای امسال اضافه شده است سال گذشته سن افراد شرکت کننده بین محدود ۱۴ تا ۱۸ سال تعیین شده بود امسال سن افراد برای شرکت در جشنواره قصه گویی ۱۲ تا ۱۸ سال تعیین شده است. در واقع تفاوت‎های جزئی وجود دارد در بخش فیلم ۹۰ ثانیه‎ای استقبال خوبی انجام شد حدود ۳۰۰ قصه گوی گلستانی فیلم ۹۰ ثانیه‎ای خود را در سایت جشنواره بارگذاری کردند.

معیار قضاوت داوران برای قصه‎های برگزیده چیست؟ آیا روش قصه‌گویی با توجه به مدرنیته شدن جوامع تغییر خواهد کرد؟

رجبی نسب: قصه مثل خیلی از روش‎های آموزشی دوره‎های مخصوص به خود را دارد یکی از کارهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  آموزش صحیح قصه گویی است از آنجایی که در دنیای گذار از مدرنیزه به پست مدرنیته هستیم باید تمام موضوعات و ذایقه‎های کودک و نوجوان را بشناسیم و بر همین اساس در قصه‌گویی‎هایمان تغییراتی ایجاد کنیم این کار در کانون انجام شده و قصه گوهایی که داریم الان تعاملی است، از سنتی و کلاسیک خارج شده و به سمت پست مدرنیته حرکت می‎کند. وقتی جامعه‎ای رو به توسعه است باید قصه هایمان نیز توسعه پیدا کند می‎توانیم با ارتقا قصه‎هایمان در بخش کودک و نوجوان رشد قابل قبولی به دست آوریم اگر تکنیک‎ها و روش‎هایمان به درستی انجام شود.

هرساله برای مربیان قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره‎های زیادی برگزار می‎شود تا به روز شوند همچنین کارگاه‌های آموزشی قصه گویی برای دستگاههایی که با کودک و نوجوان سر و کار دارند برگزار می‎کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار