با حواشی ایجاد شده پیرامون افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، احتمال آن زیاد است که مانند دفعات گذشته با تغییر نرخ بنزین، قیمت اکثر خودروها با کاهش قابل توجه مواجه شود.

خودرو گران می‌شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ در تمام دفعات افزایش قیمت بنزین و اعمال سهمیه های محدود برای خودروها، شاهد بوده ایم که قیمت اکثر خودروها در بازار با کاهش مواجه شده است. این کاهش برای برخی خودروها جزئی بوده و برای برخی خودروها قابل توجه است.

بدیهی است که با افزایش قیمت بنزین، بیشترین افت قیمت در میان خودروهای پر مصرف دیده می شود و کمترین افت قیمت برای خودروهایی با مصرف معقول ثبت خواهد شد. اما باور این مسئله که با آغاز سهمیه بندی و تغییر قیمت بنزین، بهای خودروهای کم مصرف افزایش پیدا می کند، کاملا اشتباه است! زیرا این بار بحث افزایش قیمت به شکلی متفاوت مطرح شده و قرار است که بنزین سهمیه بندی عددی در محدوده ۱۵۰۰ تومان داشته باشد. از سویی سهمیه ۶۰ لیتر در هر ماه و بنزین آزاد ۲۵۰۰ تومانی نشان می دهد که در صورت تغییر فرایند تخصیص بنزین به خودروها، با توجه به شرایط اقتصادی جامعه اکثر خودروها با کاهش قیمت مواجه خواهند شد. در این میان تنها احتمال دارد که بهای خودروهای هیبریدی افزایش پیدا کند و با توجه به رکود موجود در بازار خودروی کشور، افزایش قیمت این خودروها بسیار جزئی و در حد ثبات قیمتی پیش بینی می شود.

با توجه به میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی و خارجی، مشخص است که بنزین ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ تومانی می تواند به شکل ناگهانی هزینه های مالک خودرو را افزایش دهد. برای همین صرفه خرید خودرو در شرایط فعلی جامعه کمتر خواهد شد و دلالان و فروشندگان خودرو راهی جز کاهش قیمت در وضعیت کنونی نخواهند داشت.

در روزهای گذشته برخی دلالان به واسطه گروه های تلگرامی و استفاده از فضای مجازی سعی دارند تا با انتشار آگهی های جعلی قیمت خودرو را افزایش دهند. اما مشخص است که این افزایش قیمت در واقعیت رخ نداده و تنها به دنبال راه انداختن جو رشد قیمت هستند. با این وجود در صورت اجرایی شدن سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، شاهد آن خواهیم بود که دلالان دوباره مجبور به فروش خودروها با قیمت کمتر از امروز خواهند شد.

منبع: پایگاه خبری اسب بخار

 

ارسال نظر

آخرین اخبار