مدام گفته می‌شود افزایش نرخ بنزین تاثیری در افزایش نرخ دیگر کالاها نخواهد داشت. البته که وزیر اقتصاد افزایش ۴ درصدی نرخ کالاها در پی این ماجرای بنزینی را طبیعی خواند اما به طور مشخص مرور برخی پیگیری‌های ما و گزارش‌های مردمی درباره نرخ دارو در روزهای اخیر از افزایش نرخ حکایت دارد؛ افزایش هایی که گاهی به حدود ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

دارو به درد افزایش قیمت مبتلا شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به چند پیامک مردمی که در روزهای گذشته و پس از داستان حاشیه دار بنزین توسط مردم برای ما ارسال شده است توجه کنید:

*شربت دیفن هیدرامین راکه نرخ مصرف‌کننده روی آن۲۶۰۰تومان است ۵۷۰۰تومان خریدم!
* داروخانه... نرخ همه اقلام دارویی و بهداشتی خود را با برچسب جدید نارنجی رنگ افزایش داده است. هرچه هم اعتراض می‌کنیم فقط می‌گویند گران شده است.
*دیروز یک پماد وازلین را که نرخ کارخانه‌ای آن ۳۲۰۰ بود با برچسب دستی به من ۶۸۰۰ تومان فروختند.
* دیشب برای دخترم شربتی خریدم ۱۰۷۰۰۰ریال در صورتی که روی خودش خورده بود ۹۰۰۰۰ریال
* داروخانه... داروی قطره استامینوفن کودکان با برند پاراکید را که روی آن نرخ ۵۹۰۰خورده بود ۸۵۰۰حساب کرد. زنگ می‌زنی ۱۹۰، جواب سربالا می‌دهند میگن به نرخ روی داروها توجه نکنید.
* ازداروخانه قطره استامینوفن کودکان گرفتم روی جعبه نرخ زده۷۸۰۰تومان ولی ۸۱۵۰تومان حساب کردند.


کار شاق و سخت گزارش گرانی
این گزارش‌های مردمی در شرایطی است که همواره تجربه احتمالا خیلی از مردم، این را می‌گوید که در چنین مواقعی که کالایی به ناحق گران می‌شود چندان نمی‌توانند آن را از طریق مراجع ذی ربط یا سامانه هایی که برای گزارش گرانی اعلام می‌شود گزارش و پیگیری کنند. چنان چه شهروندی در پیامکی برای ما چنین نوشته است: «معاون غذاودارو روز پنج شنبه یک شماره تلفن برای گزارش گران فروشی دارو در روزنامه اعلام می‌کند ولی ازساعت ۹صبح تا۱۱حدود۱۷مرتبه زنگ زدم کسی جواب نداد حالاشما حدیث مفصل بخوان از این همه مبارزه با گران فروشی...»
وزیر بهداشت: اجازه گرانی نمی‌دهیم
با این حال وزیر بهداشت همین روزهای قبل(۸آذر) بود که به صراحت اعلام کرد: به هیچ عنوان اجازه گرانی نخواهیم داد. سعید نمکی در خبری که تسنیم آورده بود، گفته است: اصلاً بحث افزایش نرخ دارو مطرح نیست و به هیچ وجه اجازه افزایش نرخ دارو را نخواهیم داد. برای سال آینده نیز قرار شد ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات دارو تخصیص یابد و به هیچ وجه افزایش قیمتی در حوزه دارو برای امسال نخواهیم داشت.


علت برخی کمبودهای دارویی
در کنار این موضوع و آن چه دو روز قبل وزیر بهداشت درباره تلاش‌های طاقت فرسا برای جبران کمبودهای دارویی در شرایط تحریم اعلام کرده بود، بخش داروی کشور را همچنان یک مشکل قدیمی تهدید می‌کند. آن هم بدهکاری برخی داروخانه‌ها ست که به کمبود دارویی منجر شده است. رئیس سازمان غذا و دارو دیروز همچنین به ایسناگفت: بدهی برخی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش بالا رفته و نمی‌توانند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را دریافت کنند.دکتر شانه‌ساز ادامه داد: چیزی که این روزها به عنوان کمبود مرتب مطرح می‌شود، بیشتر بحث نقدینگی و بدهی داروخانه‌های دولتی مانند داروخانه ۱۳ آبان و داروخانه‌های دانشگاهی به شرکت‌های پخش است. از آن جایی که بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش بالا رفته، بسیاری از آنها نمی‌توانند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را دریافت کنند.


وضعیت‌مان بسیار خوب است
وی تاکید کرد: وضعیت‌مان از نظر ذخایر دارویی بسیار خوب است و حتی در سال آینده هم ذخیره دارویی داریم.
وضعیت‌مان ایده‌آل است و وقتی بنده به عنوان مسئول سازمان غذا و دارو این حرف را اعلام می‌کنم، یعنی وضعیت‌مان بسیار خوب است. در عین حال به مردم اطمینان می‌دهم که در زمینه داروهای ساخته شده مشکلی نداریم.

 منبع: خراسان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار