رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گرگان گفت که تحریم اقتصادی علیه ایران با وجود ایجاد دشواری فراوان برای مردم، فرصت طلایی و تاریخی توسعه پایدار و آبادانی کشور با تکیه بر توان بومی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تحریم فرصت طلایی آبادانی کشور است

به گزارش گلستان ۲۴؛ الیاس حضرتی عصر پنجشنبه در نشست کارگروه اقتصادی استان گلستان اظهار داشت: تحریم‌های اخیر علیه ایران، ظالمانه تحریم و فشار اقتصادی ۱۰۰ سال اخیر کشور است که باید در این شرایط دشوار، هوشمندانه‌ترین تدابیر برای گذر از این روز‌های سخت اتخاذ شود.

او به بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط مالی کشور، در بستن این بودجه هزینه‌ها کاهش یافته است.

به گفته حضرتی اگر قرار باشد بودجه سال ۹۹ از محل فروش نفت تامین شود، باید روزانه یک میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه نفت بفروشیم که در شرایط کنونی قادر به آن نیستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ساده‌ترین راه برای حل مشکل تحقق بودجه، استقراض است، ولی تبعات منفی ناشی از آن مانند تورم شدید، مانع از انجام آن است.

او اضافه کرد: احیای صادرات نفت یکی دیگر از راه حل‌ها است که دولت در حال تلاش برای تحقق آن از جمله تداوم مذاکرات با کشور‌های گوناگون است.

حضرتی گفت: برخی‌ها تصور می‌کنند مذاکره دولت برای احیای صادرات نفت بی نتیجه است، اما شرایط به گونه‌ای است که امکان صادرات دوباره با حفظ عزت ایران امکان پذیر است.

او افزود: مذاکره جداگانه با چین و روسیه و کشور‌های همسایه در حال انجام بوده و تلاش میکنیم از همه ظرفیت برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و افزود: سهمیه بندی بنزین عدالت در مصرف به وجود می‌آورد و اگر روند قبلی ادامه می‌یافت به وارد کننده بنزین تبدیل شده و امنیت داخلی هم در معرض خطر قرار می‌گرفت.

به گفته باید مصرف بنزین را با تولید ۱۱۰ میلیون لیتر در روز مدیریت کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص درآمد مالیاتی افزود: در حال حاضر سه درصد مودیان کشور ۸۵ درصد مالیات را تامین می‌کنند به طوری که در هشت ماهه امسال درآمد مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد بیشتر شد که بخش عمده آن از منابع مالیاتی جدید تامین شد.

او معوقه مالیاتی کشور را ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بیشترین معوقه‌های مالیاتی متعلق به استان‌های گیلان و اصفهان است.

حضرتی همچنین بر دقت بیشتر در مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیاتی کشاورزی و سرمایه گذاران مناطق تاکید کرد.

هادی حق شناس استاندار گلستان نیز با ارایه گزارشی از ظرفیت‌ها و وضعیت اقتصادی این استان شمالی، خواستار حمایت برای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از فعال کردن بخش بازرگانی با هدف سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع شد.

همچنین در این نشست ۱۳ مدیر دستگاه دولتی، رییس اتاق بازرگانی گرگان و تنی چند از فعالان اقتصادی استان به معرفی ظرفیت‌ها و مسایل و مشکلات حوزه‌های خود پرداختند.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و از ظرفیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی، گردشگری و صنعتی برخوردار است.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار