در پیش نویس لایحه بودجه ۹۹ حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از حذف معافیت‌های مالیاتی از جمله سلبریتی ها و مناطق آزاد در نظر گرفته شده بود که تمامی این پیشنهادها از دستور کار خارج شد.

حذف ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از بودجه ۹۹

به گزارش گلستان ۲۴؛ یکی از ارکان اصلاح ساختار بودجه، ساماندهی معافیت‌ها و ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی به عنوان درآمد پایدار در بودجه است.

حرکت‌ لاک‌پشتی برای تحقق ساماندهی و هدفمند کردن معافیت‌های در دستگاه‌های متولی شروع شده و البته هنوز خروجی نداشته است. قرار بود در لایحه بودجه سال ۹۹ بخشی از این معافیت‌ها ساماندهی و حذف شوند که در نهایت بخشی از آن توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه و قسمت دیگر آن در هیات دولت از دور خارج شد.

یکی از این معافیت‌ها که چالش زیادی در جامعه ایجاد کرد مربوط به هنرمندان و قشر خاصی از آنها یعنی سلبریتی ها بود که از سوی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از دستور کار لایحه بودجه کنار گذاشته شد.

بعدا نوبخت با این توجیه که اکثر هنرمندان کمتر از ۲.۵ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند گفته بود نباید همه این قشر پای ۱۰ تا ۲۰ نفر که وضعشان خوب است نوشت.

البته که این سخن آقای نوبخت شایسته است و دقیقا به خاطر همان افرادی که حقوق کمی دریافت می کنند، باید از هنرمندانی با درآمدهای کلان و نجومی، مالیات گرفت تا عدالت مالیاتی برقرار می‌شد. در واقع، اخذ مالیات از سلبریتی‌های پردرآمد و پرمدعا، اقدامی در راستای شفافیت و عدالت مالیاتی خواهد بود و چه بسا می‌توان پیشنهاد داد مالیات اخذ شده در بخش فرهنگ و هنر و برای تقویت بنیه این بخش هزینه شود.

براساس نظر کارشناسان از هر بند حذف معافیت‌های مالیاتی که در لایحه بودجه سال ۹۹ کنار گذاشته شد حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی قابل وصول بود که با نظر هیات وزیران به بن بست رسید. در مجموع، از محل حذف این معافیت های مالیاتی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد در بودجه جدید متصور بود.

*فهرست پیشنهادات حذف معافیت مالیاتی که از لایحه بودجه حذف شد

این پیشنهادات در پیش نویس لایحه بودجه ۹۹ بدین شرح بود:‌

۱- نرخ‌های موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم برای نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری محل در سال ۱۳۹۹ به ترتیب از ۵ درصد و ۲ درصد به ۱۰ درصد و ۴ درصد افزایش می‌یابد. (حذف شد)

۲- کلیه فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول ۵۰ درصد معافیت‌ مالیاتی می‌باشند. (حذف شد)

۳- مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی همانند سرزمین اصلی مشمول مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند. معادل سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری‌ها از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری - صنعتی در اختیار مدیریت هر یک از مناطق قرار می‌گیرد تا انحصاراً برای توسعه زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌های فنی و اعتباری برای واحدهای تولیدی همان منطقه به مصرف برسد. (حذف شد)

۴- در راستای ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و رفع تبعیض مالیاتی و افزایش درآمدهای عدالت‌محور مالیاتی، احکام ذیل برای عملکرد سال ۱۳۹۹ اصلاح می‌شود:(حذف شد)

۱- حکم تبصره‌های (۶ و ۷) ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم مصوبه ۱۳۹۴.

۲- حکم تبصره ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.

۳- احکام بخشودگی مالیاتی موضوع ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.

۴- مفاد ماده ۱۳۸ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده ۳۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴.

۵- حکم تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.

۶- احکام جزء ۳ بند (پ) ماده ۳۲ و بند (ب) ماده ۴۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

۷- ۵۰ درصد معافیت‌های مالیاتی حکم ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.

۵- در اجرای تبصره بند (الف) ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه به دولت اجازه داده می‌شود معافیت مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی دارای پردازش کمتر مشتمل بر صنایع اولیه پتروشیمی، مواد معدنی فلزی آهنی و غیرآهنی تا مرحله تولید شمش (اعم از آلیاژی یا غیر آن) را مشروط به ایفای تعهدات بازگشت ارز، در سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۰ درصد اعمال نماید. آیین‌نامه این ماده مشتمل بر کد HS کالاهای مشمول به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. (حذف شد - الان عوارض می‌گیرند)

۶- در معاملات پیمانکاری که کارفرما یکی از دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری است، کارفرما موظف است همزمان با هر پرداخت، مالیات ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن را از پیمانکار یا اخذ جریمه دیرکرد از وی نخواهد داشت.

منبع: فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار