محمد مهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی کوتاه با اصحاب رسانه حاضر در سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان از نقش و کارکرد نمایشگاه های کتاب در جامعه گفت.

نمایشگاه کتاب یک جریان سازی فرهنگی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، محمد مهدی احمدی در گفتگو با رسانه ها در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست ارائه تسهیلات به کتابفروشی ها برای قرار دادن کتاب ارزان قیمت به دست مردم  و رونق طرح های فصلی جایگزین برگزاری نمایشگاه کتاب شود، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب می تواند یک جریان سازی فرهنگی در استان ایجاد کند و افکار عمومی استان را به سوی تازه های کتاب هدایت کند و کم کم کتاب را وارد سبد خانوار استان کنند.

وی تصریح کرد:  گرچه تسهیلاتی برای کتابفروشی ها ارائه شود کار خوبی است و موجب می شود فروشگاه ها با قیمت مناسبی کتاب را در اختیار مردم بگذارند اما تفاوت با نمایشگاه در این است که در کتابفروشی ها مردم باید اقدام کنند و به کتابفروشی بروند اما در نمایشگاه یک جریان سازی می شود و خود به خود انگیزه ای برای بازدید ایجاد می شود و مردم با تازه های کتاب آشنا می شوند.

احمدی افزود: تا زمانی که کتاب در سبد خانوار قرار نگیرد و جزو ارکان اصلی زندگی مردم نباشد شاهد رونق آن نخواهیم بود.

وی ادامه داد: متاسفانه کتاب را در حاشیه و به شکل کالا و تجارت می بینیم و ارزش نمایشگاه کتاب را به میزان فروشش می سنجیم. اما باید به درجه ای برسیم که کتاب جزوی از سبد خانوار بشود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: نگاه به نمایشگاه نگاه تجاری نیست و محققانه است و مردم برای نشست های علمی به نمایشگاه مراجعه می کنند و این مستلزم این است که به لحاظ فرهنگ عمومی در این زمینه رشد داشته باشیم و نگاهمان به این پدیده تغییر کند.

احمدی در رابطه با نقش مسئولان و متولان فرهنگی کشور در رونق کتابخوانی اظهار کرد: نقش مسئولان این است که از اهل قلم و حوزه نشر حمایت کنند، امسال ۴۵۰ میلیارد ریال وزارت ارشاد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، حمایت از نویسندگان استانی و نمایشگاه کتاب بودجه در نظر گرفته است. اما این شرط کافی نیست و خود خانواده ها هم باید مشارکت کنند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۷ نمایشگاه استانی و یک نمایشگاه تخصصی دفاع مقدس در کشور برگزار شده است و نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان هم کتاب فروخته شده است.البته ۱۳ نمایشگاه کتاب دیگر طی سه ماه آینده درمابقی استان های کشور برگزار میشود مگر اینکه برخی از استان ها انصراف دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار