محققان با استفاده از آزمایش موش ها دریافته اند که مدار خاصی در مغز باعث خوردن غذا می شود.

چرا مقاومت در برابر غذاهای خوشمزه سخت است؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ نیاز به غذا خوردن تکانشی با پرخوری و چاقی همراه است – مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) آن را جدی و پرهزینه توصیف می کنند.

در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶، سازمان گزارش می دهد، ۳۹.۸٪ از بزرگسالان در ایالات متحده چاقی دارند. این وضعیت خطر ابتلا به چندین مشکل بهداشتی از جمله دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطانها را افزایش می دهد.

تحریک پذیری یا انجام کاری بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی، نه تنها در توانایی خاموش کردن مواد غذایی هنگام خوردن تأثیر می گذارد بلکه این یک موضوع مشترک است که موضوعاتی مانند قمار بیش از حد و اعتیاد به مواد مخدر را در بر می گیرد.

بنابراین، این تیم با این امید که یافته های آنها ممکن است منجر به درمان های جدید برای افرادی شود که با اختلالات مرتبط مبارزه می کنند، به دنبال این هستند که چه چیزی در مغز اتفاق می افتد و باعث می شود رفتارهای تکانشی انجام شود.

در یک آزمایش محققان موش ها را آموزش دادند تا با فشار دادن یک اهرم، یک گلوله “شیرین، پر چرب، با قند بالا” دریافت کنند. قبل از فشار دادن دوباره اهرم، موشها باید ۲۰ ثانیه صبر کنند. اگر آنها سریعتر از این باشند، باید ۲۰ ثانیه دیگر نیز صبر کنند.

سپس محققان تزریق هورمون تمرکز ملانین (MCH) را معرفی کردند، فرستنده ای که در هیپوتالاموس در پایه مغز تولید می شود و تحقیقات قبلی نشان داده است که در رفتار تحریک کننده نقش دارد.

این تیم با استفاده از یک تکنیک پیشرفته، یک مسیر عصبی MCH را از هیپوتالاموس به هیپوکامپ، که بخشی از مغز در ارتباط با یادگیری و حافظه است، فعال کرد.

محققان دریافتند که پس از فعال کردن مسیر عصبی، موشها به صورت مکرر اهرم را فشار می دهند، حتی اگر این کار تحویل گلوله های قندی را تا ۲۰ ثانیه به تاخیر بیاندازد.

در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده است که مقادیر MCH در مغز بر میزان مصرف مواد غذایی تأثیر می گذارد، این اولین مطالعه ای است که نقش هورمون را در رفتار تکانشی نشان می دهد.

نتایج حاکی از آن است که MCH بر لذت موش ها از غذا یا میزان سختی کار تأثیر نمی گذارد، اما این توانایی آنها و مقاومت در برابر تلاش برای دستیابی به گلوله تأثیر گذار است، حتی اگر آنها یاد گرفته باشند که فشار دادن اهرم بیشتر باعث تاخیر بیشتر می شود.

فعال کردن این مسیر خاص سلولهای عصبی MCH باعث افزایش رفتار تحریک آمیز بدون تأثیر در خوردن طبیعی برای نیاز کالری یا انگیزه مصرف مواد غذایی خوشمزه می شود.

 

منبع: شفقنا زندگی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار