گاهی در متابولیسم بدن تغییراتی رخ می‌دهد که به گفته متخصصان می‌تواند از علائم چاقی باشد.

۷ نشانه هشدار دهنده‌ای که خبر از افزایش وزن می‌دهند

به گزارش گلستان ۲۴؛ افزایش وزن فقط کمد لباس شما را محدود نمی‌کند بلکه عزت نفس شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق برآورد متخصصان تغذیه، در بدن تغییراتی رخ می‌دهد که می‌تواند به معنای افزایش وزن و چاقی باشد که البته باید جدی گرفته شود. در ادامه به برخی از این علائم اشاره شده است.
تنگی نفس هنگام خواب شبانه

یکی دیگر از مشکلات خواب مرتبط با افزایش وزن، آپنه انسدادی خواب است که در آن، مجاری هوایی فوقانی در هنگام خواب مسدود شده و باعث کاهش یا توقف جریان هوا می‌شود. احساس سنگینی در ناحیه گردن شب هنگام، از علائم افزایش وزن است که می‌تواند راه هوایی شما را تنگ کند و خطر ابتلا به آپنه خواب را افزایش دهد. هنگامی که بهتر بخوابید، بدن شما بهتر می‌تواند به هر روش دیگری که برای کاهش وزن استفاده می‌کنید، جواب دهد.


سفت شدن مفاصل

براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، ۲۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به آرتریت هستند و شایعترین نوع آن استئوآرتریت است که در اثر سایش و پارگی مفاصل ایجاد می‌شود. به گفته انستیتوی ملی سالمندی، در این شرایط علائمی مانند درد، سفتی و تورم در مفاصل می‌تواند بدتر شود که در این میان افزایش وزن نیز می‌تواند به پیشرفت بیماری کمک کند. افزایش وزن و چاقی از عوامل مهم تاثیرگذار در بالا بردن خطر ابتلا به آرتروز دست و زانو هستند. از سوی دیگر کاهش وزن می‌تواند فشار روی زانو‌ها را تسکین دهد.
آزاد شدن کورتیزول بیش از حد در بدن

بیماری کوشینگ از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند متابولیسم را کُند کند. در پی این اختلال، غده فوق کلیوی بیش از حد معمول کورتیزول به بدن آزاد می‌کند، که اغلب باعث ایجاد ضربه در گردن و افزایش وزن شکم می‌شود. افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند که برای مدت طولانی از دوز بالای داروی کورتیکواستروئید استفاده می‌کنند. بیماری کوشینگ یک بیماری سیستمیک است که بر روی اندام‌های مختلف تأثیر می‌گذارد و باعث چاقی، تجمع چربی و افزایش وزن غیر طبیعی می‌شود. شایع‌ترین علائم آن چاقی مرکزی، توزیع مجدد چربی در گردن و صورت، ضعف عضلات، فشار خون بالا و کبودی است. درمان برای بازگشت تولید کورتیزول بدن به حد نرمال وجود دارد.
درد زیاد شکم

براساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، سرطان تخمدان بیش از هر سرطان دیگری در دستگاه تولید مثل زنان، مرگ و میر داشته است. با این حال علائم آن در مراحل اولیه مشخص نیست، بنابراین تشخیص آن دشوار است. علائم متداول برای زنان مبتلا به سرطان تخمدان درد شکم و تورم یا نفخ است. البته گاهی اوقات این علائم می‌تواند ناشی از جمع شدن مایعات یا آسیت در شکم باشد. اما برای هر افزایش وزن ناگهانی یا غیر قابل توضیح باید به پزشک مراجعه شود. این‌ها از علائم شایع سرطان تخمدان است که ممکن است نادیده گرفته شود.


دوران قاعدگی پر درد

از نشانه‌های رشد غیر سرطانی به نام فیبروم می‌تواند پشت دستگاه شکم، احساس سنگینی در شکم و دوره‌های قاعدگی سنگین باشد. زنان مبتلا به فیبروم یا تومور‌های خوش خیم در عضله ممکن است افزایش وزن را تجربه کنند. طبق برآوردها، بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از زنان دارای فیبروم هستند. خوشبختانه خطر جدی ای آن‌ها را تهدید نمی‌کند و اغلب این علائم پس از یائسگی از بین می‌روند؛ اما اگر باعث ایجاد علائم ناخواسته مانند افزایش وزن شوند، ممکن است فرد برای درمان متوسل به دارو یا جراحی شود.
ابتلا به یبوست

از علائم شایع یبوست کرنش، مدفوع سخت، احساس دفع ناقص، بی‌اشتهایی باشد. این علائم به دلیل تأخیر طولانی مدت در مدفوع در روده بزرگ، باعث افزایش وزن می‌شوند. هیدراتاسیون مناسب، نرم کننده مدفوع و رژیم غذایی پر فیبر رایج‌ترین راه‌های بهبود علائم یبوست است. یبوست همچنین می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا سرطان روده بزرگ باشد، بنابراین اگر همچنان ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه شود.
سایر مسائل مربوط به دستگاه گوارش

هنگامی که مجموعه‌ای از باکتری‌های "خوب" در روده شما از بین رود، می‌تواند باعث رشد باکتری‌های کوچک روده (SIBO) شود. بسیاری از بیماران مبتلا به SIBO علائمی مانند نفخ، نفخ شکم، درد شکم یا اسهال دارند. برخی از این علائم می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. رژیم غذایی، پروبیوتیک‌ها و احتمالاً آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به درمان SIBO کمک کنند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار