سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: جریمه برچسب قیمت نزدن بر کالا‌ها ۹۵ هزار تومان است که اصلا بازدارنده نیست.

جریمه برچسب‌نزدن قیمت بر کالا بازدارنده نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ یاسر رایگانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: جریمه برچسب قیمت نزدن 95 هزار تومان است در حالی که فقط در شعبه‌های تعزیرات هزینه بررسی و رسیدگی به آن حدود 150 هزار تومان می‌شود که نشان می‌دهد این میزان جریمه، اصلا بازدارنده نیست.

وی گفت:، اما این بدان معنا نیست که مردم از این تخلف بگذرند بلکه مهم است و تکرار این نوع تخلف حتی به تعطیلی محل کسب متخلف منجر خواهد شد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: طرح‌ها و تقاضای ما برای اصلاح قوانین تعزیرات و اصلاح جریمه‌ها در چرخه بروکراسی اداری مانده و تاکنون به جایی نرسیده است.

رایگانی همچنین با اشاره به رسیدگی به حدود 500 هزار پرونده در 10 ماه امسال گفت: از این تعداد 124 هزار پرونده مربوط به درج نکردن قیمت بود و بیشترین و کمترین پرونده‌ها نیز به ترتیب متعلق به استان تهران و استان کردستان بود.

وی با بیان این که در ساختار اداری تعزیرات، عنوان شغلی بازرس تعریف نشده است گفت: در بازرسی‌ها و گشت‌های مشترکی که داریم ما کاسبان و فروشندگان سالم و درستکار را هم می‌بینیم به نحوی که ما 50 هزار واحد صنفی را که تخلف نداشته اند ثبت کرده ایم و از تخلف 33 هزار واحد که سابقه تخلف نداشته اند نیز رد شده ایم.

سخنگوی تعزیرات همچنین از تقلب در کسب، ابراز نگرانی کرد و افزود: باید تمرکز نظارتمان را روی این موارد هم بیاوریم و تقلب کسب هم کلان است و هم پنهان مثل اینکه فردی یا شرکتی روی یک کالا نوشته صد در صد طبیعی و یا آبمیوه طبیعی یا روغن غنی شده با ویتامین دی ...، اما درست نباشد.

رایگانی با بیان این که در سال 97 و 98 بیش از 20 هزار پرونده خودوریی بررسی و 85 درصد آن‌ها مختومه شد گفت: خودرو ساز‌ها به کیفیت قطعاتی که استفاده می‌کنند وسواس و دقت داشته باشند و قطعه سازان یا وارد کنندگان قطعات بی کیفیت را به تعزیرات معرفی و شکایت کنند.

خسرو ابراهیم نیا نایب رئیس اتاق اصناف نیز با بیان این که کاسب حبیب الله است گفت: اکثر قریب به اتفاق کاسبان و واحد‌های صنفی ما درست کارند و براساس شرع و قانون فعالیت می‌کنند.

ابراهیم نیا افزود: حتی 5 ریال جریمه هم به لحاظ معنوی برای کاسب زیاد و برای او خسارت بزرگی است، زیرا با اعتبار و آبروی شغلی و حسن شهرت او در ارتباط است و باید به این موضوع توجه داشت که برخی از قوانین هم ممکن است زمینه ساز برخی تخلفات شود.

وی گفت: بازرسی‌های ما سنتی است و باید متحول شود و بازرسان به صورت تخصصی به واحدهی صنفی مراجعه کنند برای این که خیلی از این پرونده‌ها که تشکیل می‌شود و در نهایت هم فرد با ارائه اسناد و فاکتور‌ها تبرئه می‌شود به تخصص نداشتن بازرسان در آن صنف، مربوط می‌شود.

سیدجواد احمدی معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گفت: مادر همه تخلفات صنفی درج نکردن قیمت است برای این که کسی که قیمت روی جنس و کالایش نمی‌زند نیتش گرانفروشی است که تخلفی بزرگ است.

وی افزود: مردم باید خودشان هم کمک کنند و از فروشندگانی که برچسب قیمت نمی‌زنند خرید نکنند درست است که جریمه درج نکردن قیمت کم است، اما باید آنقدر این جدی گرفته و تکرار شود که متخلف را پشیمان کند.

احمدی گفت: درصد کمی از واحد‌های صنفی تخلف دارند از هر 100 بازرسی فقط 6.5 درصد منجر به تشکیل پرونده می‌شود و 93.5 درصد درست و سالم و قانونی فعالیت می‌کنند.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به راه اندازی سامانه 124 دات آی آر افزود: در این سامانه 100 قلم کالا روزانه رصد می‌شود و مردم می‌توانند مراجعه و ثبت شکایت کنند و ما در اسرع وقت رسیدگی می‌کنیم.

وی گفت: تاکنون بیش از 8 میلیون بازدیدکننده از این سایت داشته ایم که بیش از 9500 شکایت هم ثبت شده و به همه ان‌ها تقریبا رسیدگی شده است و مواردی هم که مانده نیاز به اسناد و مدارکی دارد.

تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار