آنچه امروز بازار خودرو به آن نیاز دارد، مدیریت تقاضا است و این‌ امر در شرایطی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار به بیش از ۲۵ میلیون تومان رسیده، نیازمند پیش‌بینی راهکارهایی از سوی دولت و ورود مجلس با هدف نظارت بیشتر است.

التهاب بازار خودرو مصنوعی است!

به گزارش گلستان ۲۴؛ راهکارهای مدیریت تقاضا در بازار خودرو/ کاهش سفته بازی با تعیین مالیات خرید و فروشبه گزارش خبرنگار خودروکار، در حالی بازار خودرو از ورود دلالان و واسطه‌ها با التهاب مواجه شده و همه فعالان این حوزه تقاضای مازاد با هدف کسب سود بیشتر را دلیل اصلی این روند اعلام می‌کنند که کارشناسان معتقدند می‌توان این تقاضا را با تکیه بر راهکارهایی کنترل و از التهاب بازار کاست.

جواد مرزبان راد، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بالا بودن تقاضا در بازار خودرو در چند وقت اخیر اظهار می‌کند: این در حالیست که عرضه به میزان تقاضا نبوده که توجه به چند موضوع می‌تواند تقاضای فعلی را مدیریت کند.

وی بخشی از وضعیت فعلی ایجاد شده و التهاب موجود در بازار را نزدیک شدن به پایان سال می‌داند و می‌افزاید: همزمان با نزدیک شدن به عید یا تابستان میزان تقاضا افزایش می‌یابد و طبیعی است که تقاضا از حالت از عادی خارج شود که لازم است در این شرایط عرضه و تقاضا در یک کانال صحیح قرار گیرد و این کانال میزان تقاضا را طبیعی کند.

این کارشناس صنعت خودرو یکی از راهکارهای مدیریت تقاضا را تعیین مالیات بر خرید و فروش خودرو عنوان و تصریح می‌کند: این امر دست افراد سودجو و واسطه‌ها که به صورت حبابی نسبت به افزایش قیمت اقدام می‌کنند را می‌بندد چرا که تعیین مالیات منطقی برای خرید و فروش خودرو می‌تواند مانع از خرید خودرو تنها با هدف کسب سود شود.

مرزبان راد با تاکید بر این که هم اکنون بخشی از التهاب فعلی بازار مصنوعی است، اظهار می‌کند: عرضه و یا پیش فروش خودرو از سوی خودروسازان باید همراه با محدودیت فروش باشد به طوری که سه تا سال اجازه فروش خودرو را نداشته باشد این امر باعث می‌شود تا خریدارانی که با هدف کسب سود اقدام به خرید کرده و از التهاب بازار به دنبال کسب سود هستند از بازار خارح شوند و هرچند اقداماتی برای دور زدن این قانون وجود دارد اما می‌توان با پیش‌بینی راهکارهایی مانع از این اقدام شد و یا خرید و فروش خودرو را سختگیرانه کرد.

وی آزادسازی واردات خودروهای دست دوم را راهکار خوبی برای کاهش التهاب بازار اعلام می‌کند و می‌افزاید: این امر به شرط آن که به شدت کنترل شده باشد مفید خواهد بود چرا که در غیر این صورت احتمال تخلف وجود دارد بنابراین لازم است خودروهای دست دوم واقعی بدون ایراد از خودروهای مشکل دار تفکیک شود این در حالیست که هم اکنون در برخی از کشورها، خودروهای دست دوم با کارکرد پایین قیمت به شدت متفاوتی با خودروهای نو دارند براین اساس لازم است کارشناسان و یا مراکزی خاص نسبت به تفکیک این خودروها اقدام کنند تا مانع از سو استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که شرایط فعلی ایجاد شده دلالی است و بدون آن که ارزش افزوده‌ای ایجاد شود، سودی را نصیب عده‌ای خاص می‌کند، ادامه می‌دهد: در این شرایط لازم است دولت با تعیین قوانینی خاص، بازار تولید را به جای دلالی گرم کند که تحقق این امر نیازمند همکاری دولت و مجلس است.

با این اظهارات و بررسی بازار به این نتیجه می‌رسیم که آن چه امروز لازم است با هدف جلوگیری از واسطه گری و دلالی در بازار خودرو رخ دهد، مدیریت تقاضا با تکیه بر اهرم‌های نظارتی است چرا که در شرایط فعلی افزایش عرضه هم نتوانسته کاری از پیش ببرد.

 

منبع: خودروکار

 

ارسال نظر

آخرین اخبار