پس از چهار سال از زمان مطرح شدن وضعیت بحرانی خلیج گرگان هنوز مسئولان برای نجات آن قدمی برنداشتند و این در حالی است که استاندار گلستان بیان می کند که در چهار سال آینده این خلیج خشک خواهد شد.

ساعت شنی نابودی خلیج گرگان از نیمه گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ با توجه به اینکه نزدیک به 8 هزار هکتار از فضای 40 هزار هکتاری خلیج گرگان خشک شده است زنگ خطر نابودی خلیج گرگان را  مردم به خوبی از دریچه رسانه ها شنیدند اما هنوز مشکل اصلی نجات خلیج گرگان پا برجا است.

 

چهار سال از زمان مطرح شدن وضعیت بحرانی خلیج گرگان می گذرد اما مسئولان برای نجات آن جز مطالعات حتی یک قدم هم برنداشتند و این در حالی است که استاندار گلستان بیان می کند که در چهار سال آینده این خلیج خشک خواهد شد.

 

نگرانی امام جمعه گرگان از سرنوشت خلیج گرگان

ماجرای نجات خلیج گرگان پیش از آن که بوی تعفن از آن بلند شود از تریبون نماز جمعه گرگان و از زبان آیت الله «سیدکاظم نورمفیدی» مطرح شد، امام جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بصیرتی که داشت ابراز نگرانی کرد و تأکید داشت که خلیج گرگان به سرنوشت دریاچه ارومیه تبدیل نشود.

 

این ابراز نگرانی امام جمعه گرگان در خصوص خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج ایرانی خزر تبدیل به یک گفتمان شد و با تلاش استاندار وقت در نهایت در سال 96  کمیته ملی نجات خلیج گرگان تشکیل شد.

 

گرچه در کمیته ملی نجات خلیج گرگان بیان شد که باید این مسئله به شکل بین‌المللی و از طریق کشورهای حوزه دریای خزر دنبال شود اما اختلاف نظرها بین کارشناسان و اختلافات مرزی استان گلستان و مازندران این کمیته  را از اصل ماجرا دور کرد و قابلیت آن را در حد یک کمیته محلی پایین آورد.

 

باوجود اینکه بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که نجات خلیج گرگان باید به سرعت دنبال و اجرایی شود اما متأسفانه در مدت تقریباً یک سال از گذشت تشکیل کمیته تنها مطالعات برای خلیج گرگان اتفاق افتاده و در مقام عمل اقدامی در مسیر نجات خلیج رقم نخورد تا بی رمق تر از گذشته این خلیج به حیات خود ادامه دهد.

 

در نهایت نیز مطالعات گردآوری شده از سوی مسئولان این کمیته در  یک سمینار که شبیه به سمفونی مرگ خلیج گرگان بود مطرح شد و بی آنکه وضعیت خلیج گرگان تغییر کند در حاشیه ها و اختلافات مسئله نجات خلیج گرگان گم شد.

 

اشتباه راهبردی رسانه ها تا اردوd یک روزه اجباری روابط عمومی ها از خلیج گرگان!

پس از این ماجرا مسئله نجات خلیج گرگان به عنوان یک مطالبه اساسی برای مردم استان گلستان مورد توجه قرار گرفت و در سال 97 و در جریان سفر رئیس جمهور به استان نیز بار دیگر موضوع خلیج گرگان از سوی خبرگزاری شبستان مطرح شد.

 

در آن زمان که کشور با مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و مشکلات اقتصادی رو به رو بود این سؤال مورد انتقاد بسیاری از فعالان فضای مجازی، خبرنگاران و حتی برخی از روابط عمومی های دستگاه های اجرایی قرار گرفت اما ماجرای فاجعه زیست محیطی خلیج گرگان با حضور «هادی حق شناس» استاندار گلستان آشکارتر شد.

 

استاندار گلستان در ماه های نخست حضور خود خیلی زود متوجه بی تفاوتی برخی رسانه ها و روابط عمومی ها نسبت به فاجعه زیست محیطی خلیج گرگان شد لذا برای اینکه روابط عمومی های دستگاه های اجرایی از اهمیت خلیج گرگان و مخاطرات آن آگاه شوند اردوی یک روزه اجباری را برای آنها برنامه ریزی کرد.

 

حال زمانی که بوی تعفن این خلیج گرگان بلند شده و 16 هزار پرنده در این خلیج گرگان نابود شدند رسانه ها و برخی فعالان مجازی منتقد نیز امروز تیترهای خود را در کنار گرانی و مشکلات اقتصادی به خلیج گرگان اختصاص دادند و از اشتباهات راهبردی خود دست کشیدند.

 

در روز نخست بهمن ما نیز استاندار گلستان نیز در جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور از معاون اول رئیس جمهور خواستار شد تا مسئله نجات خلیج گرگان در سطح ملی بار دیگر پیگیری شود.

 

همچنین در این جلسه «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس ‌جمهور تأکید کرد که حفاظت تالاب میانکاله و خلیج گرگان نیازمند یک طرح جامع و قابل اجرا است.

 

بنا به گفته استاندار گلستان در این جلسه معاون اول رئیس جمهور خواستار ارائه راهکار نهایی تا اردیبهشت سال 99 برای نجات خلیج گرگان شد.

 

پس از این جلسه رئیس پژوهشکده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد که علوم زمین به کمک خلیج گرگان خواهد آمد.

 

«راضیه لک» معتقد است که اجرای طرح‌ های ممانعت از ورود رسوب رودخانه‌ های قره‌ سو و گرگانرود قبل از رسیدن به دریای خزر و همچنین احداث موانعی در دریا عمود بر ساحل شبه جزیره میانکاله به منظور کاهش رسوب وارده به انتهای شبه جزیره میانکاله و در نتیجه کاهش رسوب وارده به خلیج از طریق اینلت‌ ها (کانال بین دریا و لاگون) و مخروط افکنه‌ های سمت جنوبی اینلت‌ ها و یا نصب تله‌ گیر رسوب در اینلت‌ ها یا همان دهانه اصلی ورود آب به خلیج گرگان از جمله راهکارهای کوتاه‌ مدت و مؤثر در نجات خلیج گرگان است.

 

نوبخت؛ اعتبارات طرح نجات خلیج گرگان در سال 99 تأمین می شود

همچنین «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به گلستان از آخرین وضعیت خلیج گرگان آگاه شد.

 

نوبخت همچنین در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان تأکید کرد که در صورت ارائه راهکار نهایی برای نجات خلیج گرگان این قول را خواهد داد که در سال 99 برای تأمین اعتبار طرح نجات خلیج گرگان مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

«هادی حق شناس» نیز در خصوص وضعیت خلیج گرگان می گوید: عمق میانگین خلیج گرگان چهار متر است و هر ساله بیش از 80 سانتیمتر عمق این خلیج کم می شود.

 

استاندار گلستان بیان کرد: سالانه در کشور بیش از 6 میلیون متر مکعب لایروبی اتفاق می افتد و اگر برخی از بنادر کشور لایروبی نشود پس از مدتی دیگر قابل استفاده نخواهد بود و این در حالی است که خلیج گرگان نزدیک به 100 سال است که لایروبی مؤثر نشده است.

 

4 سال دیگر خلیج گرگان خشک می شود

وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط خلیج گرگان به این شکل ادامه داشته باشد در مدت 4 سال آینده خلیج گرگان در وسعت 40 هزار هکتار خشک خواهد شد و ریزگرد آن شرایط زندگی را برای مردم شهرهای اطراف سخت خواهد کرد.

 

اما باید به این نکته تأکید کرد که انداختن توپ نجات خلیج گرگان در زمین محیط زیست و یا اختلافات تقسیمات استانی و دامن زدن آن علاج واقعه نمی کند و مردم انتظار دارند که هر چه زودتر مسئولان اقدام عملی نسبت به خلیج گرگان داشته باشند.

 

گفتنی است، خلیج گرگان تحت تأثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانکاله قرار دارد و این خلیج محلی برای رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخواندار و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی است و این خلیج با پسروی آب خزر در سال های اخیر در ورطه نابودی قرار دارد.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار