ادامه تلاش مسوولان گلستان برای مهار و کنترل کرونا، پاکسازی درختان خطرساز پارک جنگلی قرق، کاهش اهدای خون در استان، توزیع ۶۳۰ گوشت منجمد و مشارکت خیران گلستانی برای خرید اقلام مورد نیاز آزمایشگاهی و درمانی مورد استفاده بیماران مبتلا به کرونا از جمله رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

رویدادهای خبری هفته گذشته گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید مجدد بر ضرورت همراهی شهروندان با تصمیمات پیشگیرانه مسوولان و رعایت بهداشت فردی گفت که تعداد تلفات ناشی از بیماری کرونا در این استان به ۱۷ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل با اعلام این خبر اظهار داشت:  ۸۸۷ نفر مشکوک به کرونا دارای تنگی نفس سندروم شدید در بیمارستان‌های استان بستری هستند و همچنین ۲۴۹ بیمار مشکوک به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری از بیمارستان‌های گلستان مرخص شدند.

وی ادامه داد: تاکنون از ۳۰۷ بیمار مشکوک به کرونا در گلستان نمونه گیری شده که از مجموع ۲۱۰ پاسخ دریافت شده، ابتلای ۱۰۴ نفر به کرونا قطعی است.

**

استاندار گلستان در مجمع خیرین سلامت از کمک ۶۰ میلیارد ریالی خیرین این استان که در مدت زمان ۱۰ دقیقه هزینه کامل خرید ۴۲ دستگاه ونتیلاتور مورد استفاده بیماران مبتلا به کرونا را متقبل شدند، قدردانی کرد. 

هادی حق شناس اظهار داشت: برای خرید هر دستگاه ونتیلاتور (تهویه های مکانیکی که برای تنفس بیماران استفاده می شود) به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال نیاز است و همراهی خیرین در این راه قطعا به نجات بیماران و رفع هرچه سریعتر ویروس کرونا کمک شایانی خواهد کرد.

**

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام گلستان گفت که توزیع گوشت منجمد براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و معرفی‌نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت میان واحدهای صنفی و مراکز فروش عمده این استان آغاز شد.

محمدرضا جامی اظهار داشت: در این مرحله توزیع ۴۳۰ تن گوشت قرمز منجمد در قالب طرح معیشتی با قیمت هر کیلوگرم ۴۰۰ هزار ریال  و ۲۰۰ تن گوشت قرمز منجمد با قیمت ۴۵۰ هزار ریال برای تامین نیاز مراکز عمده گلستان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی تاکنون حدود ۷۰ تن گوشت قرمز منجمد برای توزیع یا عرضه در مراکز عمده استان در اختیار واحدهای صنفی قرار گرفته شده است.

**

مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به مرگ‌ و میر پرندگان مهاجر آبزی در تالاب میانکاله که به محدوده این استان نیز تداوم یافت گفت: مهم‌ترین دلیل مرگ این پرندگان، تغییر شرایط اکوسیستم آبی و خاکی در این تالاب است.

غلامرضا محرابی اظهار داشت: در سال های گذشته مواد آلی خاکی وارد اکوسیستم آبی میانکاله شده که بستر لازم برای رشد و فعال شدن میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: بعد از مشاهده تلفات پرندگان مهاجر در سواحل بندرترکمن، کارشناسان دامپزشکی گلستان علاوه بر نظارت بر جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان، برای بررسی علت بروز این رخداد اقدام به جمع‌آوری اطلاعات میدانی، تعیین تابلوی بالینی پرندگان مریض، تعیین تابلوی کالبدگشایی و تحلیل اپیدمیولوژیکی توصیفی رخداد بیماری و تلفات کردند.

**

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و با وجود افزایش نیاز به خون، تعداد مراجعه کنندگان اهدای خون در این استان کاهش یافت.

 سیدصادق بنی‌عقیل اظهار داشت: با شیوع این بیماری نه تنها مراجعه به شدت کاهشه داشته، بلکه ذخایر خون و فرآورده‌های آن هم در حال اتمام است.

وی بیان کرد: مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون از ضدعفونی کردن لوازم و مکان‌های خون‌گیری اطمینان کامل داشته باشند.بنی‌عقیل گفت: گلستان بطور متوسط روزانه نیازمند ۴۰ تا ۷۰ واحد خونی است.

**

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: کار جمع‌آوری درختان سرپا خشک، آفت‌زده و خطرساز پارک جنگلی قرق این شهرستان با مجوز سازمان جنگلها و مراتع آغاز شد.

علی اصغر نیکویی اظهار داشت: جمع آوری این درختان خطرآفرین تا چند روز آینده و در صورت مساعد بودن شرایط جوی ادامه خواهد یافت.

وی پیش بینی کرد که بیش از یک صد درخت خطرآفرین از پارک جنگلی قرق گرگان برای ایجاد امنیت و رفع خطر استفاده گردشگران از این تفرجگاه طبیعی به ویژه زمان وزش باد، جمع آوری و به خارج از پارک توسط پیمانکار منتقل خواهد شد.

**

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس اعلام کرد: به مناسبت هفته منابع طبیعی ( ۱۵ تا ۲۱ اسفند) ۹۳ هزار و ۴۰۰ اصله نهال با هدف توسعه فضای سبز و نیز زراعت چوب بین مردم این شهرستان مرزی به صورت رایگان توزیع می‌شود.

قربانعلی گرایلو اظهار داشت: توزیع این نهال‌ها که بیشتر از گونه‌های "اکالیپتوس، چنار، سرو زربین، صنوبر، ون و سنجد تلخ" هستند از ابتدای هفته جاری آغاز شده تا پایان هفته منابع طبیعی ادامه دارد.

**

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که سالانه از طریق طرح‌های آبخیزداری ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب حاصل از باران در استان جمع‌آوری می‌شود.

عبدالرحیم لطفی اظهار داشت: این میزان آب توسط بندهای خاکی، سازه های سنگ ملاتی و بتنی، سازه‌های گابیون، سازه های سرشاخه‌گیر و کنترل کننده جریان های واریزی و ایجاد هلال آبگیر جمع آوری شده و به مصرف ساکنان حاشیه این طرح ها یا پروژه های درخت کاری می رسد.

لطفی بر حمایت بیشتر در اجرای طرح های آبخیزداری تاکید کرد و گفت: امسال ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در ۱۸ حوزه آبخیز گلستان مصوب شده و در دست اجرا است.

**

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان با اشاره به استفاده ۸.۹ درصد جمعیت استان از خدمات این نهاد گفت: تعداد خانوارهای زیرپوشش گلستان در یک‌سال اخیر ۵۰ درصد بیشتر شد.

عیسی بابایی اظهار داشت: در شرایط فعلی ۷۸ هزار خانوار زیر پوشش خدمات کمیته امداد گلستان هستند که این رقم سال قبل نزدیک به ۵۰ هزار خانوار بود.

وی بیان کرد: از این تعداد خانوار بیش ۳۶ درصد به دلیل فوت سرپرست، بیش از ۳۰ درصد با هدف رفع فقر مطلق، ۱۸ درصد به علت از کارافتادگی سرپرست، ۸ درصد به دلیل مطلقه بودن و سه درصد به علت بیماری سرپرست، تحت پوشش کمیته امداد گلستان قرار دارند.

**

در  بیست ونهمین جلسه کمیته ملی استاندارد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با حضور کارشناسان و متخصصین سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گلستان برگزار شد، استاندارد "صنایع‌دستی- سوزن دوزی شاهکوه- ویژگی ها وآیین‌کار" به تصویب رسید.

سوزن دوزی شاهکوه، آراستن پارچه های ساده به نقوشی نشات گرفته از تصاویر سنتی و بومی است که در منطقه شاهکوه به روی لباس های محلی زنان نظیر پیراهن و روسری، دوخت می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار