علاوه بر مخارج سنگین، هنگامی که سپسیس با ویروس کرونا یا محرک‌های دیگر همراه شود، به مراقبت ویژه و اعمال تدابیری برای فعال‌سازی دستگاه تنفسی نیاز هست.

عامل اصلی مرگ بر اثر کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ سپسیس یا گندخونی در مرگ بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا مؤثر بوده است. این نوع عفونت خون از واکنش شدید سیستم ایمنی بدن ناشی می‌شود. چگونه می‌توان آن را شناخت و از آن جلوگیری کرد.


سپسیس یا گندخونی نوعی نارسایی در عملکرد اندام‌هاست که از واکنش شدید بدن به عفونت ناشی می‌شود. این واکنش دفاعی چنان شدید است که می‌تواند به بخشی از خود اندام نیز آسیب بزند.

این نوع نارسایی با این که به گندخونی یا عفونت خون معروف است، اما در واقع بیشتر واکنش بیش از حد بدن است که می‌تواند اندام‌هایی را از کار بیندازد و دستگاه گردش خون را مختل کند.

بنا به آخرین تحقیقات پزشکی ۲۰ درصد تمام مرگ و میر‌ها در سراسر جهان به سپسیس برمی‌گردد.

در سال ۲۰۱۷ در جهان حدود ۴۹ میلیون مورد سپسیس وجود داشت که ۱۱ میلیون مورد آن به مرگ منجر شد. در سال ۲۰۱۵ حدود ۷۵ هزار نفر در آلمان بر اثر ابتلا به سپسیس درگذشتند، که از شمار قربانیان سرطان بیشتر بود. در سال ۲۰۱۵ در بیمارستان‌های آلمان حدود ۱۵ درصد افراد بر اثر سپسیس جان سپردند.

با وجود گستردگی سپسیس در آلمان، آگاهی درباره چندوچون این نارسایی اندک است. به همین خاطر است که بنیاد روبرت کخ توصیه می‌کند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد خردسال و سالخورده حتما در برابر ویروس گریپ و بیماری‌های ریوی واکسن بزنند.

سپسیس یا گندخونی می‌تواند بر اثر فعال شدن ویروس، باکتری، قارچ یا انگل پیش بیاید. بیشترین موارد سپسیس با عفونت ریه، عفونی‌شدن زخم، به ویژه در مجاری ادرار یا معده شروع می‌شود. افزون بر ویروس‌های فصلی مانند آنفلوانزا ویروس‌های به شدت مسری مانند کرونا، ابولا و تب زرد یا ویروس گریپ‌های گوناگون می‌توانند عامل بیماری باشند.

علاوه بر علایم همیشگی عفونت، سپسیس می‌تواند با نشانه‌های دیگری همراه باشد، برای نمونه: پایین افتادن فشار خون همزمان با بالا رفتن تپش قلب، تب، تنفس سریع و سنگین همراه با احساس شدید ناخوشی و پریشانی ناگهانی. با مشاهده این نشانه‌ها مراجعه به پزشک الزامی است.

شیوه‌های درمان سپسیس
با این که نارسایی سپسیس یا گندخونی در هر بیمارستانی پیش می‌آید، اما خیلی دیر شناسایی می‌شود.

با تشخیص سپسیس باید بی‌درنگ از بیمار آزمایش خون گرفته شود و او آنتی‌بیوتیک مصرف کند. قبل از هر چیز باید گردش خون و دستگاه تنفس او را عادی کرد. معمولا بیماران سپسیس را به حالت اغمای مصنوعی فرو می‌برند.

درمان سپسیس با زحمت و هزینه زیاد همراه است. در بیمارستان‌های ایالات متحده سالانه ۲۴ میلیارد دلار برای درمان سپسیس هزینه می‌شود.

علاوه بر مخارج سنگین، هنگامی که سپسیس با ویروس کرونا یا محرک‌های دیگر همراه شود، به مراقبت ویژه و اعمال تدابیری برای فعال‌سازی دستگاه تنفسی نیاز هست.

عواقب درازمدت
حدود نیمی از مبتلایان به سپسیس یا گندخونی پس از درمان زندگی عادی را از سر می‌گیرند؛ اما نیمی دیگر حدود سه ماه پس از نجات از سپسیس به عوارض عفونی دیگری مبتلا می‌شوند که در نارسایی دفع ادرار یا مشکلات قلبی و خونی بروز می‌کند.

افزون بر این بسیاری از بیماران سپسیس پس از "بهبودی" به پاره‌ای عوارض روحی و روانی مانند فلجی و افسردگی و احساس درماندگی مبتلا می‌شوند.
 

منبع: دویچه وله

 

ارسال نظر

آخرین اخبار