در حالی که شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف سرعت بیشتری گرفته و همزمان جنگ قیمت در بازار نفت بین عربستان و روسیه همچنان ادامه دارد، قیمت نفت روز دوشنبه به شدت کاهش داشت و نفت برنت به پایین ترین رقم از نوامبر ۲۰۰۲ رسید.

۲ عامل اصلی سقوط قیمت نفت

به گزارش گلستان ۲۴؛ بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و ۶۸ سنت معادل ۶.۷ درصد افت به ۲۳ دلار و ۲۵ سنت رسید. قیمت نفت برنت اوایل امروز به پایین ترین رقم از نوامبر ۲۰۰۲ یعنی ۲۳ دلار و ۳ سنت رسیده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم که اوایل امروز با یک دلار و ۱۷ سنت معادل ۵.۴ درصد کاهش به ۲۰ دلار و ۳۴ سنت رسید.

افت شدید تقاضا به دلیل شیوع جهانی ویروس کووید۱۹ و جنگ قیمت بین عربستان و روسیه که موجب سرازیر شدن میلیون ها بشکه نفت بیشتر به بازار شده عوامل اصلی سقوط قیمت جهانی نفت هستند.

به رغم افزایش فشارهای واشنگتن برای متوقف کردن جنگ قیمت در بحبوحه شیوع کرونا، عربستان روز جمعه اعلام کرد که در حال مذاکره با روسیه برای برقراری توازن در بازار نیست. یک مقام ارشد روس پیشتر گفته بود تعداد بیشتری از تولید کنندگان نفت ممکن است با اوپک و روسیه برای تقویت قیمت ها همکاری کنند.

لاچلان شاو، تحلیلگر بانک ملی استرالیا گفت: «اوپک، عربستان و روسیه ممکن است اختلافات خود را حل کنند، اما کار زیادی از اوپک ساخته نیست... زیرا شوک کاهش تقاضا به دلیل ویروس کرونا بسیار عظیم بوده است.»

وی افزود: «واقعیت این است که اگر اوضاع تغییر نکند ظرفیت مخازن ذخیره نفت جهان در طی چند ماه آینده پر خواهد شد و این تاثیر بسیار مخربی بر قیمت نفت خواهد گذاشت.»

در حالی که پیش بینی ها حکایت از کاهش ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه ای (۲۰ درصدی) تقاضا برای نفت نسبت به سال گذشته دارد، تحلیلگران معتقدند برای برقراری توازن در بازار باید تولید نفت نه تنها از سوی اوپک بلکه از سوی سایر تولید کنندگان نیز به شکل گسترده ای کاهش یابد.

 

منبع: تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار