اقدامات توانبخشی پیشگیرانه همواره یکی از روش‌هایی است که می‌توان با تکیه بر آن‌ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از چاقی و سایر مشکلاتی که به دلیل بیماری‌های غیرواگیر پدید می‌آیند جلوگیری کرد اما درزمان شیوع کروناویروس نیز تحرک بدنی می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد.

چگونه با ورزش کردن به کرونا مبتلا نشویم؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، این اقدامات می‌تواند جان مردم را در پاندمی‌های عفونی نجات دهد. از نقطه نظر علمی اقدامات توانبخشی پیشگیرانه به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که باعث بهبود سلامت افراد جامعه می‌شود و قبل از اینکه استرسورهای پاتولوژیک به بدن وارد شود، بدن را آماده مقابله با این استرسورها می‌کند.

هرچند که پاندمی کرونا ویروس یک جنگ واقعی نیست اما افراد بسیاری مجبور به مبارزه با آن هستند. اقدامات توانبخشی پیشگیرانه راه مبارزه با این ویروس است که از مهم‌ترین این اقدامات انجام ورزش منظم است. در حقیقت انجام ورزش منظم یک راه جلوگیری از مضرات و معایب بی حرکتی و فعالیت نکردن طی دوران قرنطینه خانگی درپاندمی‌های عفونی است. کاهش قدرت عضلات و پایین آمدن توان قلبی - عروقی و ریوی به دنبال بی‌حرکتی خصوصا در جمعیت مسن و همراه با بیماری زمینه‌ای از جمله علل افزایش ناتوانی و مرگ و میر این قشر آسیب پذیر جامعه در جریان اینگونه پاندمی‌هاست. 

بهبود هر چند اندک قدرت عضلات و تناسب قلبی- ریوی به دنبال انجام ورزش، تاثیرات مثبت چشمگیری را در سلامت افراد جامعه بویژه قشر آسیب‌پذیر نشان داده است. به همین منظور امروزه سازمان بهداشت جهانی انجام ورزش منظم با یک برنامه منحصر به‌فرد را در افراد غیر مبتلا البته با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی قویاً توصیه کرده است.

از دیگر اقدامات توانبخشی پیشگیرانه در همه‌گیری‌های عفونی می‌توان به رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین کافی، رعایت بهداشت خواب، خودداری از مصرف سیگار و دخانیات، کنترل قند در بیماران دیابتی، کنترل فشار خون و کاهش استرس اشاره کرد.

با توجه به گسترش تکنولوژی مدرن پزشکی از راه دور در دنیای امروز و لزوم آموزش توانبخشی پیشگیرانه به مردم با حداقل تماس فیزیکی، استفاده از این تکنولوژی در شرایط حاضر جهت این مهم می‌تواند راهگشا باشد.

بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه شهید بهشتی، پروتکل ورزشی مناسب توصیه شده به افراد غیرمبتلا به کرونا در شرایط حاضر به شرح زیر است:

- انجام ورزش هوازی با شدت خفیف تا متوسط به میزان ٢۰ الی ۴۵ دقیقه به‌صورت سه نوبت در هفته مناسب است. اگر به دنبال روش ساده‌ای هستید که نیاز به محاسبات نداشته باشد، می‌توانید از این روش شدت ورزش متوسط را محاسبه کنید: وقتی با شدت متوسط ورزش می‌کنید، ورزش برای شما قابل انجام است اما احساس می‌کنید که این ورزش کمی برای شما سخت است. وقتی  علائمی همچون تعریق، نفس کشیدن تندتر از حد معمول، احساس کشش در عضلات را دارید بدانید که شدت ورزش شما متوسط است.

روش دیگر برای تخمین شدت ورزش، تست صحبت کردن است. در ورزش با شدت متوسط شما می‌توانید جملات کوتاه را بگویید اما نمی‌توانید جملات بلند و دنباله‌دار را بگوئید یا آواز بخوانید. اگر روش دقیق‌تری می‌خواهید و ترجیح می‌دهید از محاسبات کمک بگیرید می‌توانید از تعداد ضربان قلب استفاده کنید. برای این کار باید ضربان قلب هدف را برای خود تعیین کنید. وقتی که با آخرین توان ورزش می‌کنید ضربان قلب شما در حداکثر میزان خود قرار دارد. این میزان را بشمارید. اگر شما یک فرد بالغ و سالم هستید، شدت ورزش شما باید تا حدی باشد که ضربان قلبتان بین ۶۰ تا ۸۵ درصد حداکثر ضربان قلب شما باشد البته اگر بیماری خاصی دارید، سابقه مشکلات قلبی ریوی دارید یا دارو مصرف می‌کنید قبل از این کار در مورد شدت ورزش باید با پزشک خود مشورت کنید.

از دیگر مواردی که حتما هنگام انجام فعالیت ورزشی باید رعایت کنید: 

- شستشو و ضدعفونی کردن تجهیزات ورزشی قبل و بعد از انجام ورزش

- دریافت مایعات کافی قبل و بعد از انجام ورزش جهت جلوگیری از کم آبی بدن حین ورزش

- ورزش نکردن هنگام خستگی

- ورزش نکردن در صورت داشتن علائم بیماری 

- ورزش نکردن بیش از ۵ نوبت در هفته

- ورزش نکردن در محیط‌های بسته و بدون تهویه

- ورزش نکردن تیمی

- نیاشامیدن بیش از حد مایعات هنگام ورزش

 

ارسال نظر

آخرین اخبار