بر اساس داده‌های رسمی کشورهای مختلف از آمار نوسان نرخ بنزین طی ماه‌های اخیر، آن‌چه در نگاه اول به چشم می‌آید کاهش نرخ بنزین در ۴ گوشه جهان است.

کرونا، بنزین را ارزان کرد!

به گزارش گلستان ۲۴؛ البته در همین بازه زمانی کشورهایی نیز هیچ‌گونه تغییری را در نرخ بنزین ایجاد نکرده‌اند و نرخ بنزین به همان روال سابق است. در طرف مقابل اما با کاهش مصرف و تقاضا نرخ این حامل انرژی در سراسر اروپا، شرق آسیا، امریکای شمالی و بخش‌های دیگری از مناطق مختلف جهان کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند.

سعید نادری: با شیوع ویروس کووید-۱۹ و پیشرفت روز به روز آلودگی این بیماری درسطح جهان اکنون این مسئله به یکی از بزرگترین بحران‌های صد ساله اخیر تبدیل شده است. ناتوانی جهان در کنترل این بیماری و پیامدهای آن در بخش اقتصادی اما اثراتی به مراتب شدیدتر از تمام بخش‌های دیگر برجای گذاشته است. از تعطیلی بسیاری از صنایع خرد و کلان در سراسر جهان تا سقوط آزاد بازارهای مالی و نرخ حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی.

با نگاهی به روش‌ها و راهکارهای کشورهای مختلف در برابر شیوع گسترده کرونا درسراسر جهان که حالا دیگر به مرحله پاندمی رسیده، متوجه می‌شویم که سیاست اصلی دولت‌ها برای مقابله با این بیماری اعمال مقررات منع آمد و شد، قرنطینه سراسری، استانی و شهری یا اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی(Social distancing) بوده است. دورکاری و تعطیلی مشاغل مختلف، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مکان‌های عمومی، لغو فستیوال‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات ورزشی و بسیاری از اقدامات دیگر که توسط قاطبه دولت‌های جهان برای مهار کرونا اجرایی شده، باعث کاهش رفت و آمد‌ها و خروج شهروندان از منازل خود شده است. این امر باعث افت شدید تقاضا و مصرف بنزین در سراسر جهان شده است.

مطابق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی تقاضا نفت در جهان از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز دست‌کم به میزان یک سوم کاهش پیدا کرده است و با بالاگرفتن درگیری عربستان سعودی و روسیه برسر کاهش تولید نفت، نرخ طلای سیاه تا ۷۰ درصد در هر بشکه نیز سقوط کرد. علیرغم اینکه طی روزهای گذشته بالاخره توافق اوپک پلاس به نتیجه رسید و قرار است ۲۳ کشور عضو اوپک و غیر اوپک از ابتدای ماه می، تولید روزانه خود را ۲۰ درصد -معادل ۱۰ میلیون بشکه در روز- کاهش دهند که ۲ برابر توافق کاهش تولید نفت در میانه بحران جهانی اقتصادی در سال ۲۰۰۹ است.

مطابق آمار آژانس بین‌المللی انرژی حدود ۶۰ درصد مصرف فرآورده‌های نفتی جهان مربوط به حوزه حمل‌ونقل است و تا زمانی که محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا ادامه دارند، توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس هم نخواهد توانست تاثیر بسزایی بر نرخ نفت و فرآورده‌های آن از جمله بنزین بگذارد.

چشم‌انداز وضعیت شیوع، ادامه قرنطینه گسترده‌ای که تقریبا ۴ میلیارد نفر را خانه‌نشین کرده، کاهش چشم‌گیر مصرف بنزین وضعیت حاکم بر بازارهای جهانی باعث کاهش نرخ بنزین در کشورهای مختلف شده است و انتظار آن می‌رود که این روند نزولی نرخ بنزین در سراسر جهان حداقل تا پاییز امسال ادامه پیدا کند.

بر اساس داده‌های رسمی کشورهای مختلف از آمار نوسان نرخ بنزین طی ماه‌های اخیر، آن‌چه در نگاه اول به چشم می‌آید کاهش نرخ بنزین در ۴ گوشه جهان است. البته در همین بازه زمانی کشورهایی نظیر ایران، بحرین، جمهوری آذربایجان، عربستان سعودی و چندین کشور دیگر هیچ‌گونه تغییری را در نرخ بنزین ایجاد نکرده‌اند و نرخ بنزین به همان روال سابق است. در طرف مقابل اما با کاهش مصرف و تقاضا نرخ این حامل انرژی در سراسر اروپا، شرق آسیا، امریکای شمالی و بخش‌های دیگری از مناطق مختلف جهان کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

 

ارسال نظر

آخرین اخبار