مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی رشته زیورآلات ترکمن ویژه استان گلستان خبر داد.

رشته زیورآلات ترکمن دارای گواهی‌نامه ثبت نشانه جغرافیایی ملی شد
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: نشان جغرافیایی، نشانه‌ای است که مبدأ یک کالا را به قلمرو، منطقه یا ناحیه‌ای از کشور منتسب می‌کند؛ مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به آن مبدأ جغرافیایی باشد.

او افزود: رشته صنایع‌دستی برای دریافت نشان جغرافیایی تا سقف دو رشته در طول یک سال معرفی شد.

تجری ادامه داد: نشان جغرافیایی ملی تشکل‌های غیردولتی نظیر شرکت تعاونی، انجمن‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها، نهاد‌ها و اشخاص حقیقی را شامل می‌شود و متقاضیان برای ثبت نشان جغرافیایی باید نسبت به تشکیل پرونده و تکمیل اظهارنامه‌های ثبتی در سامانه ثبت اداره‌کل ثبت‌ اسناد و املاک کشور اقدام کنند.

او گفت: در سال ۹۷ دو رشته صنایع‌دستی بومی شاخص استان شامل سوزن‌دوزی ترکمن و زیورآلات ترکمن را برای ثبت نشانه جغرافیایی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد کردیم که گواهی‌نامه ثبت نشانه جغرافیایی رشته زیورآلات ترکمن تایید و صادر شد.

تجری ادامه داد: نشان جغرافیایی ملی درواقع شناسه‌ای است که بر روی کالا‌هایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص هستند و یا کیفیت و شهرت آن به‌واسطه یک منطقه جغرافیایی بکار می‌رود اطلاق می‌شود.

او گفت: این علامت تجاری یا نشان ملی است که به دارنده آن این امکان را می‌دهد که فرآوری و فروش انحصاری آن را در اختیار گیرد.

تجری بابیان اینکه ثبت نشان جغرافیایی ملی به‌نوعی حفظ و حراست از محصولات بومی و منطقه‌ای به شمار می‌آید، گفت: رشته‌های متعدد صنایع‌دستی در گلستان وجود دارد که دارای شاخص‌های ویژه بومی و منطقه‌ای است که می‌تواند شناسه بسیار خوبی برای معرفی روستا یا شهر محل فرآوری یا عرضه‌اش باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار