یک فعال کارگری پیشنهاد کرد: کارگران روزمزد برای بهره مندی از مزایای بیمه و دریافت حقوق قانونی در قالب تشکل‌ها یا انجمن های صنفی ساماندهی و نظارت شوند.

خبر خوب مزایای مالی برای کارگران روز مزد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، عبداله مختاری بر لزوم حمایت از کارگران روزمزد و فصلی در دوران کرونا، تاکید و اظهار کرد: کارگران روزمزد و فصلی از مزایا و حداقل های قانون کار برخوردار نیستند و معاش آنها تنها به مزدی است که یومیه دریافت می‌کنند لذا دولت و ارگانهای متولی باید آنها را شناسایی و هدفمند کنند.

وی ضمن تعریف کارگر روزمزد گفت: کارگر روزمزد کسی است که یک یا چند روز برای فردی کار می کند و در قبال همان روز مزد می گیرد؛ کارگرانی که در شالیکاری مشغول کار هستند، کارگرانی که در باغ میوه جمع آوری می کنند، کارگران ساده ای که در کارهای ساختمانی فعالیت دارند، کارگر باربری و کارگر نظافتچی که برای یک روز ساختمان را نظافت می کند، جزو کارگران روزمزد به شمار می آیند.
 
 
 
معیشت کارگران روزمزد به سختی می گذرد
 
این فعال کارگری درباره کارگران ساختمانی روزمزد که در میادین و چهارراه‌ها به انتظار کار می مانند، گفت:در حال حاضر بخش عمده ای از کارگران ساده ساختمانی را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند. آن کارگرانی که می بینیم در چهارراه‌ها و میادین شهر برای کار ایستاده اند عمدتا در کارهای فنی مثل لوله کشی آب و گاز، جوشکاری، گچگاری و برق کشی تبحر دارند که پیمانی به کار گرفته می شوند و به واسطه تخصص و مهارتی که دارند بالاتر از حداقل حقوق دریافت می‌کنند ولی یک بخش از آنها کارگر ساده روزمزد هستند که تا قبل از کرونا، نان بخور و نمیری در می آوردند ولی با شیوع کرونا معیشت آنها به شدت دچار مشکل شده است.
 
 
 
مختاری درعین حال با اشاره به عدم رعایت قانون در خصوص برخی از کارگران قراردادی و پیمانی گفت: متاسفانه نه تنها در مورد کارگران روزمزد و فصلی بلکه در مورد برخی از کارگرانی که در شرکتها و سازمانها به شکل پیمانی به خدمت گرفته می شوند با تبعیض در نوع قرارداد، پرداخت حقوق و مزایا روبه رو هستیم.
 
 
 
تاکید قانون بر رفع تبعیض و پرداخت حقوق و کار مساوی
 
وی ادامه داد: در حالی که ماده ۶ قانون کار بر رفع تبعیض و برخورداری افراد از حق کار و مزد مساوی تاکید کرده ولی می بینیم در یکسری شرکتها، عنوان‌های مختلفی برای قراردادها وجود دارد و کارگر پیمانی یک حقوق می گیرد، کارگر شرکتی و کارگر قراردادی یک حقوق و کارگر رسمی حقوق و مزایای خاص خود را دارد در حالی که اگر طبق قانون مزد یکسان و کار مساوی در نظر گرفته شود، عدالت اجرا و قانون رعایت می شود.
 
 
 
مختاری با اشاره به ماده ۱۳ قانون کار به موجب این ماده در کاری که به صورت پیمانکاری داده می شود، کارفرمای اصلی مکلف است نسبت به اجرای قانون کار، نظارت کامل داشته باشد و تمام مقررات قانون را در خصوص کارگران خود اعمال کند ولی متاسفانه بعضا مشاهده می شود که پیمانکار بیمه کارگر را رد نمی کند یا حقوق قانونی و مرخصی به او نمی دهد و وقتی چنین رویه ای وجود دارد چطور می خواهیم از کارگران روزمزد حمایت کنیم؟
 
 
 
راهکار حمایت از کارگران فصلی و روزمزد
 
این فعال کارگری در پایان درباره راهکار حمایت از کارگران روزمزد گفت: در حال حاضر بیشتر کارگران خدماتی در قالب قراردادی و پیمانی مشغول کارند و عضو انجمن های صنفی و شرکتهای خدماتی هستند ولی در مورد کارگران روزمزد که عضو هیچ نهاد و انجمنی نیستند، بهترین کاری که می توان انجام داد این است که تحت پوشش یک اتحادیه یا انجمن صنفی قرار گیرند و دولت آنها را از این طریق شناسایی و ساماندهی کند و برایشان حقوق و مزایای مستمر و قانونی با الزام بیمه در نظر بگیرد.
 
 
 
به گزارش ایسنا، گسترش ویروس کرونا در ماههای اخیر بسیاری از مشاغل و کسب وکارها را تحت تاثیر قرار داده‌ است به نحوی که مشاغل ساختمانی و خدماتی تحت تاثیر کرونا به شدت آسیب دیده و کارگران فصلی و روزمزد نیز شغل خود را از دست داده‌ و از تامین هزینه های زندگی بازمانده اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار