یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بورس دارای حباب و ترکیدن این حباب قطعی است، گفت: این سیاستی برای مقابله با حباب وجود ندارد و حتی سیاست‌ها برعکس حباب را تشدید کرده است.

هشدار جدی درباره ترکیدن حباب بورس

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی سعدوندی؛ در مورد وضعیت این روزهای بورس، اظهار کرد: بازارهای موازی بازار سرمایه بازدهی کافی را ندارند و مردم متوجه شدن که پول‌هایی که سال‌ها در بانک‌ها به عنوان سپرده نگه داشتند، در مقابل آفتاب تورم در حال آب شدن و کوچک شدن است و می‌خواهند این پول‌ها را از بانک خارج کرده و در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: بازارهای موازی بورس، کارکرد و بازدهی خود را از دست دادند مثلا بازار مسکن در طی سه سال گذشته جاذب نقدینگی بود ولی پیش‌بینی‌ها برای امسال حاکی از رکود در این بازار و کاهش حجم معاملات مسکن است. بازار ارز هم امکان خرید و فروش امن در آن محدود است و تنها سرمایه‌گذاری در بازار طلا و بورس مانده است.

ترکیدن حباب بورس قطعی است

سعدوندی با بیان اینکه رشد حجم نقدینگی در جامعه بسیار بالاتر از رقم‌هایی است که وارد بورس می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از بورس دارای حباب و ترکیدن این حباب قطعی است البته تا زمانی که پول و نقدینگی به سمت بازار سرمایه کوچ و حرکت می‌کند، رشد بازار ادامه خواهد یافت و این حباب بزرگ‌تر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به رشد بورس پیش‌بینی می‌شد دولت اقدام به عرضه سهام کند ولی از این کار ابا دارد و می‌خواهد مدیریت‌ها را حفظ کند و به شگردهایی مانند صندوق‌های قابله معامله ETF رسیده که مالکیت را منتقل می‌شود ولی مدیریت را نگه دارد.

وی با بیان اینکه عرضه و فروش سهام دولت در قالب صندوق‌‌های قابل معامله ETF وقت گیر است و این اقدام موثر نیست، تصریح کرد: در بازار سرمایه عرضه سهام به میزان کافی صورت نمی‌گیرد ولی تقاضا برای برای خرید سهم در حال رشد و باعث افزایش شدید قیمت‌ها شده است.

سعدوندی با اشاره به حمایت دولت از بورس اضافه کرد: این حمایت قاطع می‌بایست در زمان نزولی بازار سرمایه انجام شود و امروز که شاهد رشد هستیم. امروز یک چرخه مثبت در بازار سرمایه ایجاد شده که در حال تشدید است.

تازه واردها احتیاط کنند/ گوش شنوایی نیست

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: افرادی که می‌خواهند وارد بورس می‌شوند باید احتیاط کنند و افرادی که با این بازار آشنا نیستند، بهتر است اصلا وارد بورس نشوند، البته ویژگی حباب این است که شاهد هجوم گله‌ای با بازار باشیم که اکنون برای بزار سرمایه ایران این موضوع شکل گرفته و گوش شنوایی هم در این شرایط وجود ندارد.

وی با اشاره به توصیه برخی کارشناسان به مردم برای تشکل سبد سهام در بورس دهند، گفت: وقتی ریزش و ترکیدن حباب در بازار سرمایه رخ دهد همه بازار و سهم‌ها ریزش خواهند داشت و سبد تاثیری در کاهش سرمایه نخواهد داشت و اینگونه توصیه‌ها به مردم موجه نیست ولی مردم باید محتاط باشند و پول‌هایی که لازم دارند و یا حاضرند بخشی از پول خود را از دست بدهند را وارد بورس کنند و حتما از فروش خانه و... برای ورود به بازار سرمایه اجتناب کنند.

سیاستی برای مقابله با حباب بورس وجود ندارد

سعدونی در مورد آزاد‌سازی سهام عدالت و تاثیر‌گذاری آن بر بورس، اظهار کرد: این موضوع تاثیر چندانی نخواهد داشت و چون این اقدام زمان بر است، کار به آنجا نمی‌کشد زیرا رشد بازار خیلی کوتاه مدت است البته اگر سهام عدالت سه ماه پیش آزاد می‌شد خیلی موثر بود یا اینکه دولت سهامی را که تحت عنوان صندوق قابل معامله ETF عرضه می‌کند به صورت مستقم به مردم داده می‌شد می‌توانست از ایجاد حباب در بورس جلوگیری کند ولی الان این اقدامات تاثیری ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هیچ تلاشی در جهت جلوگیری از ایجاد حباب در بورس انجام نشده، گفت: سیاستی برای مقابله با حباب وجود ندارد و حتی سیاست‌ها برعکس حباب را تشدید کرده است؛ مثلا حجم مبنا و سیاست دامنه نوسان محدود شد؛ اینها باعث یک برداشت تخیلی ایجاد می‌کند که بازار ریسک ندارد و این نوع سیاست مخرب است که ایجاد حباب می‌کند.

منبع: دانا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار