رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اکنون صادرات روند خوب و مثبتی پیدا کرده است گفت: با روندی که به پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالاهای اساسی، ضروری و به ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد.

صادرات دوباره احیا شد/ بانک مرکزی نقدینگی را کنترل می‌کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالناصر همتی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر تقویت نظارت بانک مرکزی افزود: ما اقدامات مهمی را برای کنترل و اصلاح نظام بانکی آغاز کرده ایم و بخش قابل توجهی از تصمیم گیری‌ها درباره نرخ‌های سود بانکی و بین بانکی نتیجه انضباطی بود که در بانک‌های مختلف ایجاد شد.

وی گفت: بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را به تدریج ادغام می‌کنیم و ظرف هفته آینده ادغام دو بانک حکمت و مهراقتصاد در بانک سپه نهایی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: سه بانک دیگر هم ادغام شان به تدریج انجام می‌شود.

همتی با اشاره به این که چند بانک ناترازی مالی شان بالا بود گفت: این‌ها را تحت کنترل گرفتیم، مدیریت شان را اصلاح کردیم و تحت نظر مستقیم قرار گرفتند و ان شاء الله بتوانیم ناترازی شان را جمع کنیم.

وی افزود: در مورد بازار پول و انضباطی که در نرخ سود باید وجود داشته باشد کارهای مهمی انجام دادیم بنابراین نظام بانکی ما به سمتی می‌رود که نظارت‌ها جدی‌تر شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شاید یکی از دلایلی که توانستیم هدف گذاری تورم داشته باشیم استفاده از ابزار عملیات بازار باز بود که بانک‌ها نقش مهمی در رسیدن به این هدف خواهند داشت.

همتی با تأکید بر این که بانک مرکزی نقدینگی را کنترل می‌کند افزود: من مطمئن هستم امسال نقدینگی ما به مراتب از رشد نقدینگی سال 98 کمتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات به سمتی پیش می‌رود که بازار پولی ما از شفافیت و آرامش بیشتری برخوردار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وقتی بازار پول آرامش و روندی منطقی داشته باشد و به سمت کنترل تورم برود به یقین روی نرخ ارز و بقیه بازار هم تأثیر خواهد گذاشت.

همتی ابراز امیدواری کرد: با روش‌های به کار گرفته شده در بازار پول و ارز شاهد آرامش بیشتری تا پایان سال در این بخش باشیم.

 3 میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین کردیم 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دو ماهه اول امسال به رغم مشکلات در صادرات غیرنفتی ما حدود 3 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تأمین کردیم.

عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه اکنون روند صادرات روند خوب و مثبتی پیدا کرده است، افزود: در دو ماهه اول ما اُفت زیادی در صادرات غیرنفتی داشتیم، ولی خوشبختانه صادرات دوباره احیا شد و برگشت ارز به سامانه نیما سرعت گرفته است.

وی گفت: با روندی که به پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالاهای اساسی، ضروری و به ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد و این موضوع به طور جدی پیگیری می‌شود.

همتی افزود: اکنون هم از طریق سامانه نیما ارز تأمین می‌کنیم و هم صادرکنندگان به طور مستقیم ارز واردکنندگان را تأمین می‌کنند و باهم ارتباط برقرار کرده اند.

وی با تأکید بر استفاده از همه روش‌ها برای ساده کردن تجارت، گفت: تجار ما باید بدور از شرایط تحریمی غیرقانونی بتوانند راحت تجارت و ارزشان را جا به جا کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این اختیار را به صادرکنندگان و واردکنندگان دادیم، اما آمار و اطلاعاتشان در بانک مرکزی ثبت می‌شود و ما آن را کنترل می‌کنیم.

همتی گفت: به رغم فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران امسال هم مانند پارسال کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه را تأمین می‌کنیم.

وی افزود: در همین دو ماه اول سال به رغم همه مشکلات حدود 3 میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین کردیم و امیدواریم در ماه‌های آینده این روند بهتر شود.

منبع: تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار