سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: قیمت لوازم خانگی تابع مصوبه افزایش قانونی از سوی دولت نیست چون تمامی اقلام و مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

آیا افزایش قیمت لوازم خانگی به مجوز نیاز ندارد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ «حمیدرضا غزنوی» افزود: قیمت نهایی محصول تابعی از قیمت مواد اولیه، قطعات و هزینه‌های نیروی انسانی است.

 

وی اظهارکرد: قیمت مواد اولیه و قطعات بخشی خارجی و بخشی داخلی است.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی گفت: بخشی از مواد اولیه و قطعات که از خارج تامین می‌شود کم و بیش در هر محصولی متفاوت است.

وی افزود: برخی از شرکت‌های یخچال‌سازی تا ۷۵ درصد عمق ساخت داخل دارند و ۲۵ درصد از ارز برای خرید خارجی استفاده می‌کنند.

غزنوی بیان کرد: همچنین برخی شرکت‌ها تا ۶۰ درصد عمق ساخت داخل دارند و ۴۰ درصد مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را باید از خارج تهیه کنند.

وی ادامه داد: کارخانجات تولید‌کننده ماشین لباسشویی تا ۸۰ تا ۸۵ درصد داخلی‌سازی و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را از خارج وارد می‌کنند.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی گفت: کارخانجات بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از خارج وارد می‌کنند چون صرفه اقتصادی دارد.

وی افزود: گران شدن محصولات برای تولید‌کننده مناسب نیست چون قیمت محصول گران شود به رقابت می‌افتند.

غزنوی بیان کرد: یک هزار و ۵۰۰ تولید‌کننده لوازم خانگی در کشور وجود دارد که همه در رقابت هستند.

وی ادامه داد: تولید‌کنندگان برای جذب مشتری بیشتر تلاش می‌کنند تولیدات خود را با قیمت‌های پائین تری عرضه کنند از اینرو افزایش قیمت در نهایت به جیب تولید‌کننده نمی‌رود.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی گفت: بطور کلی از اوائل عید نوروز امسال کم و بیش ارز نیمایی از لوازم خانگی قطع شده و به عبارتی خیلی قطره چکانی در حال پرداخت است.

وی افزود: قیمت لوازم خانگی تابع مصوبه افزایش قانونی از سوی دولت نیست.

غزنوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا لوازم خانگی برای افزایش قیمت نیاز به مجوز ندارد، اظهارکرد: نیاز به مجوز دارد بدین شکل که تولید‌کنندگان دلائل افزایش قیمت خود را به سازمان حمایت ارائه و در ضمن قیمت خود را اعلام می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان حمایت هم ضمن بررسی و آنالیز مستندات مورد ارائه از سوی تولید‌کنندگان لوازم خانگی، قیمت این اقلام را مشخص و در سامانه ۱۲۴ درج می‌کند.

سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی از مزایای قیمت‌های دولتی مثل ارز ۴۲۰۰ تومان، ارز ۷۸۰۰ تومانی و نظایر این بهره‌مند نمی‌شوند.

وی افزود: لوازم خانگی به سبب همین برای افزایش قیمت به مصوبه دولت نیازی ندارند چون تابع عرضه و تقاضا هستند.

 

 

 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

ارسال نظر

آخرین اخبار