بانک مرکزی نتایج حراج اوراق بدهی دولتی (۱۳ خردادماه ۱۳۹۹) را اعلام کرد.

اعلام نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی توسط بانک مرکزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ بانک مرکزی پیرو اطلاعیه روز سه شنبه ۱۳ خردادماه ۱۳۹۹ در خصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع میرساند، ۹ بانک و ۲۲ نهاد مالی غیربانکی مجموع سفارش‌های خود را به ترتیب به ارزش ۲۰۹.۴ و ۵۵.۹ هزار میلیارد ریال در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کردند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با فروش ۵۱.۰ هزار میلیارد ریال اوراق به قیمت یک میلیون ریال (با کوپن سود سالانه ۱۵ درصد) موافقت نمود. معاملات مربوط به فروش این اوراق به نهاد‌های مالی برنده در روز سه شنبه ۱۳ خردادماه ۱۳۹۹ توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه مبادلات ثبت گردید.

برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی (۲۰ خردادماه ۱۳۹۹)

همچنین، کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق در تواتر‌های هفتگی، دومین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی جهت فروش به بانک ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را مجدداً در روز سهشنبه ۲۰ خردادماه اجرا می‌نماید.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج میتوانند نسبت به ارسال سفارش‌های خود حداکثر تا ساعت ۰۰: ۱۲ روز یکشنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۹ تنها از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام نمایند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه نیز می‌توانند سفارش‌های خود را حداکثر تا ساعت ۰۰: ۱۲ روز یکشنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۹ از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت نمایند.

اوراق عرضه شده، مرابحه عام، کوپندار، با نرخ سود ۱۵ درصد سالانه و با تواتر پرداخت سود شش ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و به شرح جدول زیر می‌باشد.

اعلام نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی

با توجه به پرداخت کامل سود شش‌ماهه اول به آخرین دارنده، بدیهی است نهاد‌هایی که در نوبت‌های پس از اولین نوبت عرضه، در حراج شرکت می‌نمایند در اعلام نرخ‌های خود سود تحقق یافته بین تاریخ انتشار و نوبت‌های بعدی عرضه را لحاظ می‌نمایند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافت شده یا فروش کلیه اوراق عرضه شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت شده را برای تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال میکند و وزارتخانه مزبور، حداکثر تا پایان وقت اداری روز بعد، نسبت به تعیین سفارش‌های برنده از طریق مشخص کردن حداقل قیمت پذیرفته شده در سازوکار حراج اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان به قیمت یکسان انجام می‌شود.

بر اساس جزء (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۹، بانک مرکزی تنها مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است؛ بنابراین در چارچوب قوانین، بانک مرکزی مجاز به خرید اوراق مالی اسلامی در بازار اولیه نبوده و نمی‌تواند در فرآیند برگزاری حراج، اوراق بدهی دولتی را با هدف تامین مالی دولت خریداری کند. همچنین، کارگزاری بانک مرکزی تامین‌کننده زیرساخت معاملات و برگزارکننده حراج فروش اوراق به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی عضو بازار بین‌بانکی است و تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق به فروش رفته در بازار اولیه ندارد.

 

 
منبع: میزان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار