مصوبه شورای‌عالی کار برای کاهش پایه سنوات ابهامی مبنی بر کاهش مزد را برای کارگران باسابقه به وجود آورده است؛ اما عضو شورای‌عالی کارمی گوید درلیست مزد فقط اعداد جابه‌جا شده و کاهشی صورت نمی‌گیرد.

عیدی کارگران افزایش می‌یابد

به گزارش گلستان ۲۴؛ پس از مدتها بلاتکلیفی بالاخره پرونده دستمزد امسال کارگران شنبه شب با تغییر پایه مزدی و اجماع نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای‌عالی کار بر روی میزان افزایش حق مسکن کارگران، بسته شد.

در جلسه مذکور، در کنار اجماع برای افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن (که نیاز به تصویب در هیأت دولت دارد)، شورای‌عالی کار مصوبه دیگری تحت عنوان «کاهش پایه سنوات و افزایش پایه مزدی» داشت. مطابق با این مصوبه، از اول تیرماه از پایه سنوات ۷۵ هزار تومان کاسته شده و به همان تناسب به پایه مزدی افزوده می‌شود؛ به گونه‌ای که میزان رشد حداقل دستمزد امسال کارگران از ۲۱ درصد فعلی به ۲۶ درصد افزایش خواهد یافت. یعنی از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد. این مصوبه از اول تیرماه در پرداخت حقوق اعمال خواهد شد.

در این بین با توجه به اینکه این رشد ۲۶ درصدی پایه مزدی مختص حداقلی بگیران است، ابهامی در رابطه با نحوه اعمال تغییرات مزد، برای کارگران سایر سطوح مزدی یعنی کسانی که یک سال یا بیشتر سابقه کار دارند به وجود آمد و این نگرانی ایجاد شد که کاهش یافتن ۷۵ هزار تومانی پایه سنوات ممکن است منجر به کاهش دستمزد کارگران غیرحداقلی بگیر (مشمولان سایر سطوح مزدی) شود.

در همین ارتباط محمدرضا تاجیک، عضو کارگری شورای‌عالی کار، گفت: ما فقط یک عدد را جابه‌جا کردیم. اینکه کارگران سایر سطوح مزدی فکر کنند که از حقوقشان کم شده، اشتباه است.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه پایه سنوات (برای شاغلان دارای حداقل یکسال سابقه) از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت، به همین دلیل برای جبران به حقوق سایر سطوح مزدی روزانه ۲،۶۰۰ تومان افزوده شد که سرجمع در ماه ۷۸ هزار تومان می‌شود. یعنی علاوه بر آن ۱۵ درصد و ۹۱ هزار تومان که قبلاً به حقوق افراد اضافه شده بود یک مبلغ ۷۸ هزار تومان دیگر نیز به پایه مزد افزوده شد.

تاجیک گفت: با مصوبه جدید شورای‌عالی کار سقف عیدی برای کارگران بالا می‌رود زیرا عیدی کارگران متناسب با پایه مزدی است و حداقل ۲ برابر و حداکثر ۳ برابر پایه مزد به عنوان عیدی به کارگر در پایان سال پرداخت می‌شود. همچنین حق اولاد از ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹۱ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: جزییات تغییرات و ریز محاسبات طی روزهای آتی اعلام می‌شود.

 
منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار