معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: روند احیای صنایع دستی منسوخ‌شده اقوام این استان که از چند سال قبل با هدف حفظ اصالت و تاریخ چندهزارساله گلستان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

احیای صنایع دستی منسوخ‌شده اقوام گلستان ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مریم حاجی‌ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۱۱ رشته صنایع دستی مناطق گوناگون گلستان احیا شده و تلاش می کنیم روند بازتولید این هنرهای بومی همچنان تداوم یابد.

وی تغییر سلیقه‌ها، ماشینی شدن زندگی مردم و کاهش تقاضا برای تولید و در نتیجه تعطیلی کارگاه ها را از جمله عوامل نابودی هنرهای صنایع دستی دانست و گفت که رفع آسیب ها برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مورد توجه جدی قرار دارد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: لباس سنتی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خرابشهر، ابریشم‌بافی ترکمن، رودوزی سنتی (بلیش دوزی)، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی حصیری، سفال گرگان و نساجی سنتی گنبدکاووس از جمله رشته‌های احیا شده گلستان در سال های اخیر است.

حاجی‌ابراهیمی اضافه کرد: این رشته‌ها بعد از احیا طرفداران زیادی در حوزه آموزش و خرید محصول پیدا کرده که به عنوان نمونه حصیربافی روستای مهرکلاته در حال حاضر با یک مرکز تخصصی در کردکوی و یک فروشگاه در گرگان مشغول فعالیت است.

وی ادامه داد: نمدمالی ترکمن به علت بوی بد و نامطلوب نمدهای تولید شده مورد استقبال قرار نمی گرفت اما با اعمال برخی تغییرات در فرایند تولید، تبدیل به محصولی با کیفیت و دارای متقاضی فراوان در بازار شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: ۶۴ اثر و محصول صنایع دستی این استان دارای نشان ملی است که از این تعداد ۱۰ اثر و محصول موفق به دریافت مهر اصالت (نشان بین المللی) شد.

گلستان ۱۳ مرکز تخصصی و ۶ بازارچه دایمی صنایع دستی دارد.

وی یکی از مشکلات صنایع دستی گلستان را نبود پایانه صادرات گمرک تخصصی دانست و گفت: به دلیل فعال نبودن این پایانه تخصصی بسیاری از صنایع دستی گلستان از گمرک استان های دیگر صادر می شود و به این دلیل آمار دقیقی از این صادرات وجود ندارد.

حاجی ابراهیمی ادامه داد: به علت نبود گمرک تخصصی، مقدار بار صنایع دستی استان دقیق نیست اما براساس خوداظهاری تولیدکنندگان پارسال ۳۰۸ هزار دلار از محصولات تولید شده صنایع دستی گلستان از جمله پلاس، روزدوزی سنتی چرم، تراش لنگ، نمد و جاجیم  به صورت چمدانی و ۸۲۸ هزار دلار از گمرک فرودگاه مهرآباد تهران به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ایتالیا، آلمان، ژاپن، سوئد و نروژ صادر شد.

وی به خسارت صنایع دستی گلستان پس از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: زیان وارده به ۱۱۴ فروشگاه و تعاونی صنایع دستی استان ناشی از شیوع این بیماری بیش از ۴۸ میلیارد ریال بود.

زیورآلات ترکمن، رودوزی‌ها (سوزن‌دوزی ترکمن، سوزن‌دوزی شاهکوه)، قزاق‌دوزی، پلاس بافی، جاجیم بافی، ابریشم بافی، چندین شاخه البسه محلی، سفال‌گری، پاتوئه (نوار پشمی دور پا) و نواربافی کتول بخشی از جمله رشته‌های بومی صنایع دستی گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار