کارشناس اقتصاد مسکن با اعلام این‌که پیشنهاد اخذ مالیات ۲۰ درصدی از خانه‌های خالی به مجلس ارائه شده است، گفت: با این نرخ موثر مالیات،‌ قیمت مسکن قطعا کاهش می‌یابد.

کشور سالانه به حدود ۲ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ افشین پروین‌پور در برنامه " علل افزایش قیمت مسکن و راه‌های کنترل آن" شبکه خبر اظهار کرد: کشور سالانه به حدود ۲ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و هر روشی که کمک کند به تولید مسکن مانند بورس مسکن بسیار خوب است. البته باید توجه شود که تامین مالی تولید مسکن را به بورس ببریم نه زمین را.

وی با بیان این‌که در زمان حاضر بازار مسکن ایران وضعیت ۳۰ درصدی مصرفی و ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای دارد، افزود: ‌این‌که بخواهیم یک نسخه را از کشورهای دیگر برای حل مسائل مسکن کپی‌برداری کنیم،‌اشتباه است. به‌عنوان مثال برنامه‌ای که در کشور کانادا برای بخش مسکن اجرا شده، در ایران کارایی نخواهد داشت چرامه در این کشور سوداگری مسکن نداریم.

وی با اشاره به این‌که ۳ میلیون واحد خالی در کشور داریم، تصریح کرد: با تکنیک درست اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بدون آن‌که یک عدد آجر روی آجر بگذاریم،‌ با عرضه این واحدها به بازار مسکن قیمت ها کاهش می‌یابد.

وی از ارائه پیشنهاد اخذ مالیات ۲۰ درصد قیمت ملک برای جریمه‌ واحدهای خالی از سکنه به مجلس یازدهم خبر داد و گفت: املاکی که پروانه ساخت آنها صادر شده باید ۱۸ ماه بعد به بازار عرضه شوند، در غیر اینصورت از روز اول بعد از ۱۸ ماه ۲۰ درصد قیمت ملک به صورت سالانه در دوره‌های ۶ ماهه از مالک دریافت خواهد شد.

کارشناس اقتصاد مسکن به مثالی در این‌باره اشاره کرد و افزود: به‌عنوان نمونه یک ملک یک میلیارد تومانی در صورت عدم عرضه به بازار باید سالانه ۲۰۰ میلیون تومان جریمه بپردازند. این یک نرخ موثر و بازدارنده است که باید به صورت شش ماهه دریافت شود. اگر واحد مسکونی در یک بازه زمانی کمتر از شش ماه هم به بازار عرضه شود نیز به صورت روزشمار مالیات از مالک دریافت خواهد شد.

پروین‌پور همچنین با بیان این‌که باید ۱۰۰ درصد عایدی فروش مسکن به‌عنوان مالیات از فروشنده دریافت شود،‌یادآور شد: قیمت مسکن به صورت زنجیره‌ای کاهش یا افزایش می‌یابد. برخی می‌گویند برخی واحدهای مسکونی خالی لوکس هستند. به فرض این‌که این حرف درست باشد. فرض کنیم ۵۰۰ هزار مسکن لوکس در مناطق شمالی تهران داریم که اگر این تعداد به بازار عرضه شود باعث کاهش قیمت مسکن در این مناطق می‌شود. در واقع قیمت به صورت زنجیره‌ای می‌شکند و توانمندی افراد برای خرید مسکن در سایر مناطق افزایش می‌یابد.

 

 
منبع: تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار